تبیان، دستیار زندگی
در این جلسه به 1- ساخت پایه اصلی شیر به همراه کاسه زیر آن 2- نصب شیر و کاسه بر روی پایه 3- نصب شیر برقی بر سر راه شیر می پردازیم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیر مکانیزه – جلسه چهارم

اهداف:

1- ساخت پایه اصلی شیر به همراه کاسه زیر آن
2- نصب شیر و کاسه بر روی پایه
3- نصب شیر برقی بر سر راه شیر


زمان عملیاتی 
 حدود 3 ساعت


وسایل لازم 
چوب 100×40 دو عدد – چوب 40×30 یک عدد –مربع 10×10 سه عدد (از قطر نصف شوند) سطل ماست بزرگ یا لگن کوچک: 1 عدد – شیر (با قابلیت تنظیم پیوسته دما) یک عدد – شیر برقی یک عدد – اتصالات لوله ای (یا شلنگی) برای لوله کشی دستگاه شامل: زانویی (1 عدد) – بوشن (2 عدد) سرشلنگی مخصوص شلنگ آب (1 عدد) – نوار تفلون (چند بسته) – درپوش 1 عدد – میخ و چسب چوب


روند کار

این جلسه به صورت کامل درون کارگاه برگزار خواهد شد، کارگاه باید به ابزاری مانند گیره، میز کار، دریل ، مته، چکش، انبر دست، سوهان چوب و آهن، چسب چوب و میخ و ... مجهز باشد.
در قدم اول، باید به دانش آموزان روش ساخت پایه اصلی را یاد بدهید. در گام اول به آنها بگویید که پایه بخشی از دستگاه است که سایر اجزا بر روی آن نصب می گردند مانند شیر، شیربرقی، اهرم تنظیم دما، سطل جمع آوری آب مصرف شده و ... در وسایل موجود، دو عدد تخته 100×40 سانتی متر وجود دارند. باید این تخته ها را به صورت T شکل بهم متصل نمایند (به صورت زیر)

شیر مکانیزه – جلسه چهارم

برای بالا بردن استحکام، لازم است برای اتصال چوب ها به هم علاوه بر میخ، از چسب چوب نیز استفاده نمایند: هم چنین چند قطعه مثلثی شکل در وسایل آماده شده موجود می باشد که به منظور بالا بردن استحکام در محل اتصال دو تخته باید به صورت زیر نصب گردند:

شکل برای درک بهتر مفاهیم 180 درجه چرخیده شده است.
توجه شود که قطعات مثلثی شکل باید در هر دو طرف قطعه (سمت نشان داده شده و قرینه آن) نصب گردند، یعنی 4 عدد از این قطعات در ساخت قطعه فوق نیاز است.

سعی نمایید در حین ساخت دانش آموزان را با نکات فنی که در ساخت مواجه می شوند درگیر نمایید و نکات ریز موجود را به آنها آموزش دهید. برای مثال اگر در هنگام میخ زدن، میخ ها به راحتی در چوب فرو نرفتند و کج می شوند، می توانند با یک مته ریز (مثلا 1 یا 2 میلی متر) جای میخ را سوراخ کنند و سپس میخ را بزنند.

قبل از هر کاری باید از آنها بخواهید جای میخ ها و محل اتصال دو تخته به همدیگر را با مداد خط کشی کنند و علامت بگذارند تا دقت آنها بالا رود. پس از علامت گذاری و سواخ کردن جای میخ ها، چسب چوب بزنند به نقاطی که با هم تماس دارند، سپس میخ ها را بزنند زیرا اگر اول چسب نزنند، پس از زدن میخ ها،چسب نمی تواند به خوبی به میان درزها برود.

پس از اتصال دو تخته به هم، لازم است اتصالات مثلثی شکل را به میخ و چسب متصل کنند. برای نصب شیر بر روی این پایه، باید تخته قایم را سوراخ هایی به اندازه لوله های شیر موجود بزنند. در این مرحله نیز از آنها بخواهید ابتدا اندازه گیری های دقیق را انجام دهند و محل سوراخ ها را با مداد علامت بزنند. محل نصب شیر باید به گونه ای باشد که پس از نصب آن، دسته شیر (در حالت باز) حدود 2 سانتی متر از لبه تخت پایین تر قرار گیرد. برای درک بهتر، به شکل زیر دقت نمایید و آن را به دانش آموزان توضیح دهید.

گام بعدی، نصب ظرف مخصوص برای جلوگیری از ریختن آب به زمین می باشد. برای این منظور، پایه ای بر روی پایه اصلی نصب می کنیم تا با قراردادن ظرف مخصوص روی آن، آب خارج شده از شیر درون آن بریزد. پایه یک تکه چوب 30×40 می باشد که در وسایل کار موجود می باشد. این پایه را به گونه ای نصب نمایید که حدود 20 سانتی متر پایین تر از محل سوراخ های زده شده برای نصب شیر، نصب گردد.

به دانش آموزان تذکر بدهید که برای نصب این پایه نیز تمام اصول گفته شده در بخش قبل را (مانند نحوه میخ و چسب زدن) را رعایت کنند. هم چنین برای بالا بردن استحکام مانند قسمت قبل، دو عدد قطعه مثلثی موجود می باشد که لازم است در زیر پایه و در طرفین آن نصب گردند (دقیقا مانند مرحله قبل)

آخرین مرحله ای که باید در این جلسه انجام شود، نصب شیر برقی می باشد. شیر برقی را باید در سر راه شیر وصل نمایند، به صورتی که اگر ورودی شیر برقی را به آب وصل نمایند، با اتصال برقی به شیر برقی، از شیر اصلی نصب شده آب به درون سطل جمع آوری فاضلاب بریزد.

توجه به یک نکته در این پروژه مهم می باشد. چون پروژه بیشتر جنبه آموزشی دارد، و قرار نیست در جایی استفاده شود، برای کاهش دادن هزینه ها و با توجه به اینکه معمولا در جایی که قرار است پروژه تست شود مانند نمایشگاه، دسترسی به آب گرم ممکن نیست، تنها از یک عدد شیر برقی استفاده می کنیم و از اتصال آب گرم و تجهیزات الکترونیکی مربوط به آن خودداری می کنیم ولی دستگاه ما قابلیت تنظیم دما را دارد و در صورت نیاز، می توانیم به راحتی با افزایش یک عدد شیر برقی، مدار آب گرم آن را نیز وصل نماییم.

در صفحه بعد، نحوه اتصال پایه سطل و هم چنین نحوه اتصال شیر برقی را ملاحظه می کنید. برای اتصال شیر برقی به شیر می توانید به راحتی از شلنگ های آماده استفاده نمایید، همچنین می توانید با مراجعه به یک مغازه لوله کشی، چند قطعه لوله تهیه نمایید. ما این پروژه را بر اساس لوله کشی انجام می دهیم.

بار دیگر یادآوری می کنم که به دلیل کاهش هزینه ها، شیر برقی تنها به لوله آب سرد متصل شود و لوله آب گرم ورودی شیر توسط درپوش بسته شود.

ارزیابی

در پایان این جلسه انتظار می رود دستگاه مطابق اشکال بالا ساخته شده باشد و از استحکام خوبی برخوردار باشد، همچنین با وصل نمودن شلنگ آب به ورودی دستگاه، با قطع و وصل نمودن جریان برق، جریان آب قطع و وصل شود و اتصالات به خوبی آب بندی شده باشند.


منابع بیشتر

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان

تنظیم: یگانه داودی

شیر مکانیزه – جلسه اول
شیر مکانیزه – جلسه  دوم
شیر مکانیزه – جلسه  سوم
شیر مکانیزه – جلسه  چهارم
شیر مکانیزه – جلسه  پنجم
شیر مکانیزه – جلسه  ششم
شیر مکانیزه – جلسه  هفتم
شیر مکانیزه – جلسه  هشتم