تبیان، دستیار زندگی
چگونه می توانیم زباله های تر خود را به طلا تبدیل کنیم؟ درصد زباله های تر هرچقدر کم باشد، می توانیم در کمتر از چندماه آن را به طلا یعنی یک ماده ارزشمند (کمپوست) تبدیل کنیم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهیه کمپوست از زباله های تر - جلسه سوم

اهداف:

اهمیت تبدیل زباله های تر به کودگیاهی

وسایل مورد نیاز:

کامپیوتر (متصل به شبکه اینترنت)

3-1 اهمیت تبدیل زباله های تر به کودگیاهی

در ابتدا گزارش فعالیت‌های جلسات قبل را بررسی می نماییم. با انجام این فعالیت‌ ها، به تجربه در می یابیم که بخش اعظم درصد وزنی زباله های تولید شده را مواد تر و زیست تخریب پذیر تشکیل می دهند. درصدی از زباله های تر به دست آمده را بررسی نمایید و همزمان با بررسی به این موضوع بیندیشید که چگونه می توانیم زباله های تر خود را به طلا تبدیل کنیم؟ درصد زباله های تر هرچقدر کم باشد، می توانیم در کمتر از چندماه آن را به طلا یعنی یک ماده ارزشمند (کمپوست) تبدیل کنیم.

تهیه کود گیاهی (کمپوست) از زباله های تر - جلسه سوم
نمونه‌ از موادی که زباله تر را تشکیل می دهند

زباله های خشک مثل کاغذ، پلاستیک و آلومینیم (قوطی های کنسرو) همگی قابل بازیافت هستند که خوشبختانه در کشور ما نیز این کار کم و بیش انجام می شود.

3-2 کمپوست چیست؟
تبدیل زباله های تر به کودگیاهی توسط میکروارگانیزم ها، کمپوست نامیده می شود. برای این کار، باید زباله ها را در محیطی قرار داد که باکتری های تجزیه کننده موجود باشند و بتوانند این مواد را تجزیه نمایند. بهترین محیط خاک است که حاوی باکتری ها و قارچ های تجزیه کننده می باشد و بدون اینکه از خارج به خاک، میکروبی وارد شود از میکروب‌های موجود در خاک استفاده خواهد شد.

کمپوست

3-3 اهمیت کمپوست
همه ی ما می دانیم که جوامع امروزه روز به روز بیشتر درگیر مسایل و مشکلات ناشی از دفع زباله ها هستند. در اکثر کشورها مکان‌های دفن زباله(landfills) محدودتر می شوند، سوزاندن زباله ها به دلیل مشکلات زیست محیطی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، و روش‌های مناسب دیگری برای دفع زباله کمتر پیدا می شود. با کمپوست کردن زباله های تر می توان بخش عمده مشکلات دفن زباله ها را کاهش داد.
 کمپوست کردن نه تنها روشی برای کاهش حجم زباله های قابل دفن خواهد بود، بلکه بدین طریق کودگیاهی بدست آمده ماده ای است مفید برای مصارف باغبانی، گیاهان خانگی و گل‌کاری باغچه ها.
با فرهنگ سازی در امر زباله، تولید زباله و تفکیک زباله به نسل امروز بیاموزیم که سرعت مصرف منابع شیمیایی که تجدید ناپذیرند را کاهش دهند و در حفظ محیط زیست خود کوشا باشند. با عمل به چهار اصل زیر می توان از منابع شیمایی محافظت کرد:
کاهش دادن
باز به کار بردن
باز گرداندن
بازنگری کردن
کمپوست کردن نیز به نحوی در هر چهار مقوله می گنجد.


با کمپوست کردن کاری بیش از تفکیک روزنامه و بطری های فلزی و شیشه ای انجام می دهیم و از نزدیک شاهد تمام مراحل تبدیل زباله های تر به کود گیاهی خواهیم بود. می آموزیم کثیف ترین و بدبو ترین چیزها ( زباله های ساخته شده از مواد آلی) قابل تبدیل شدن به ماده ای مفید برای گیاهان خواهد بود و همچنین قدمی برای حفاظت از محیط زیست برداشته ایم.

زیست شناسی: کار تجزیه ی زباله های آلی به مولکول‌های ساده تر توسط میکرو ارگانیزم‌هایی مثل (قارچ‌ها، باکتری ها، اکتینومیست ها) انجام می شود. تحت شرایط ایده آل در این مکانیزم، میکروارگانیزم‌ها می توانند دمای ظرف تولید کمپوست را تا حدود 65 -50 درجه سانتی گراد گرم کنند.

شیمی: اگر بخواهیم دمای کمپوست بالا برود باید کمی در مورد شیمی این پروسس آشنا باشیم. اگرچه تمام ذرات کربن و نیتروژن موجود در زباله به آسانی در دسترس میکروب‌ها قرار نخواهند گرفت، اما برای تسریع رشد میکروارگانیزم‌ها‌ باید نسبت میزان عناصر کربن ونیتروژن موجود در مواد زیست تخریب پذیر به نسبت صحیحی باشد. متغیر pH نیز عامل موثر دیگری است که برای پیشبرد این فرآیند دخیل است.

فیزیک: خصوصیات فیزیکی مواد موجود در کمپوست مثل رطوبت و اندازه ذرات تأثیر به سزایی در پیشرفت فرایند کمپوست دارد. ملاحظات فیزیکی دیگر مثلاندازه و شکل سیستم (ظرف کمپوست)، که روی سیستم هوادهی و دمای کمپوست اثر می گذارد نیز جای بحث و تحقیق دارد.

تکلیف 1: درستی یا نادرستی هر یک از پرسش‌های جدول شماره 3 را با ذکر دلیل مشخص کرده و در داخل جدول وارد کنید. جدول کامل شده را برای ما ارسال نمایید.

جدول شماره 3

تکلیف 2: طبق جدول شماره 2 که در فعالیت اول جلسه دوم انجام داده بودید، درصد وزنی انواع زباله های کاغذی را در سطل های زباله ای که در نظر گرفته اید محاسبه نمایید. همان طور که می‌دانید کاغذ و مقوا جزء زباله های خشک زیست تخریب پذیر به شمار می آیند. تعین کنید، در صد کاغذ و مقوا در کدام سطل بیشتر است؟ چرا؟ پاسخ را برای ما ارسال نمایید.

محل بازدید/ اردو/ خرید: از کارخانه های تبدیل کود گیاهی به کمپوست که به طور معمول اطراف شهر های بزرگ مشغول به کار هستند، بازدید نمایید.

منابع مطالعه: برای مطالعه بیشتر در مورد زباله های قابل بازیافت و زباله های قابل کمپوست به منبع زیر مراجعه نمایید.

_ سایت معرفی شده یک بازی طراحی شده از زباله های قابل بازیافت و زباله های قابل کمپوست و تفکیک آنها از یکدیگر است.

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان

تنظیم: یگانه داودی

تهیه کمپوست از زباله های تر - جلسه اول
تهیه کمپوست از زباله های تر - جلسه دوم
تهیه کمپوست از زباله های تر - جلسه سوم
تهیه کمپوست از زباله های تر - جلسه چهارم
تهیه کمپوست از زباله های تر - جلسه پنجم
تهیه کمپوست از زباله های تر - جلسه ششم
تهیه کمپوست از زباله های تر - جلسه هفتم
تهیه کمپوست از زباله های تر - جلسه هشتم