تبیان، دستیار زندگی
متاسفانه، نگهداری از حیوانات خانگی در ایران، رفته رفته به یک نوع چشم و هم چشمی تبدیل شده است و به تدریج امکان دارد به هر خانواده ای که یک سگ کوچک را در میان فرزندان خود بزرگ نکند لقب عقب مانده داده شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سگ، عضو محترم خانواده!

متاسفانه، نگهداری از حیوانات خانگی در ایران، رفته‌رفته به یک نوع چشم و هم‌چشمی تبدیل شده است و به تدریج امکان دارد به هر خانواده ای که یک سگ کوچک را در میان فرزندان خود بزرگ نکند لقب عقب مانده داده شود.

فرآوری: طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
سگ

ورود حیوانات اهلی  چند سالی است که در ایران باب شده است؛ با این حال با صنعتی شدن زندگی و با کم عمق شدن روابط انسانی و گسستگی در روابط خانوادگی، تمایل به داشتن حیوانات خانگی افزایش پیدا کرده است که البته این اتفاق بعد از جنگ جهانی دوم در اروپا افتاد، تا پیش از جنگ جهانی به این صورت نگهداری از حیوانات خانگی رایج نبود.

در سال‌های اخیر با دارندگان حیوانات خانگی در کشورمان برخورد می‌شود، با این توجیه که نگهداری این‌گونه حیوانات یک «مد و نماد فرهنگ غرب» شده است. انتقال بیماری از حیوانات خانگی به انسان، دیگر دلیلی است که مخالفان نگهداری حیوانات خانگی عنوان می‌کنند و این برخوردها در حالیست که هم اکنون در عمده مناطق شهر تهران کلینیک – فروشگاه (pet-shop clinic) ایجاد شده که علاوه بر داشتن اورژانس به صورت 24 ساعته مشغول سرویس دهی هستند و این مهم نشان از بروز مسئله نگهداری حیوان خانگی به بسیاری از خانواده های ایرانی حکایت دارد

اما استقبال از زندگی سگی در ایران تا کجا جا پیدا کرده است؟

بیرون زدن سر یک حیوان از پنجره ماشین در خیابان‌ها و جاده‌ها.این تصویری است که شاید شما هم تابه‌حال بارها ان را دیده باشید. سگ هایی که با مدل‌ها و چهره‌های مختلف به عضو جدید برخی خانواده های ایرانی تبدیل شده اند. حیواناتی که حالا در ایران و تهران عضوی به اصطلاح محترمی از خانوادست!جدیدا فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی در زمینه حیوانات به خصوص حیوانات خانگی در حال انجام است که بیشتر این فعالیت ها در غفلت مسئولان، با مجوز و به طور رسمی ادامه دارد.

حیواناتی که حالا در ایران و تهران عضوی به اصطلاح محترمی از خانوادس!جدیدا فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی در زمینه حیوانات به خصوص حیوانات خانگی در حال انجام است که بیشتر این فعالیت ها در غفلت مسئولان، با مجوز و به طور رسمی ادامه دارد

چند هفته پیش، حاشیه‌های انتشار یک نشریه به تلویزیون و سایت‌های خبری راه پیداکرد. مجله‌ای تخصصی ویژه حیوانات خانگی که وابسته به بیمارستان دامپزشکی تهران بوده و اولین شماره آن در شهریور 90 منتشر شد. مجله پت نشریه تخصصی حیوانات خانگی است که در شماره های مختلف خود به توضیح نژاد و اصالت انوع حیوانات به ویژه سگ و گربه می پردازد. این نشریه در شماره های مختلف خود سراغ هنرمندان و چهره های مشهوری که حیوانات خانگی دارند رفته و از سبک زندگی آنان و تاثیر این حیوان خانگی در زندگی شان می پرسد. چاپ مجله پت در همان ابتدا با واکنش بسیاری از اهالی رسانه مواجه شد. به طوری که این نشریه و مطالبش را مخالف سبک زندگی اسلامی و نوعی تبلیغ وترویج فرهنگ غربی دانستند. اما این مجله هم‌چنان و با همان رویکرد منتشر می‌شود.

آتلیه ویژه هاپوها و پیشی‌ها

این یکی، چند وقتی می‌شود که جایش را در شبکه‌های اجتماعی باز کرده. آتلیه‌هایی خاص با دکوری ویژه عکاسی با حیوانات خانگی. صاحبان آتلیه‌هایی که به‌نظر می‌رسد به‌صورت زیرزمینی به این نوع فعالیت خود ادامه می‌دهند، با درج آگهی و پیام‌هایی همچون «عکاسی تخصصی حیوانات همراه کودکان شما» و… محیطی برای عکس‌های آتلیه‌ای با حیوانات خانگی به‌پا کرده‌اند. جالب‌این‌جاست که ردپای این آتلیه‌ها در سایت‌های عرضه‌کننده تخفیف گروهی نیز پیدا شده است. حالا میان آگهی‌های اینترنتی می‌شود آتلیه هایی یافت که در تبلیغات‌شان برای جذب مشتری بیشتر، این نوع عکس را در منوهای پیشنهادی شان گنجانده اند و مشتاقان می توانند با حیوان خانگی‌شان در محیطی ویژه و دکوری خاص کلی عکس یادگاری بگیرند.

عکس‌هایی که این‌روزها حتی به تصویر پروفایل افراد در بعضی شبکه‌های اجتماعی هم رسیده‌است و منوی ویژه‌ای هم برای عکس‌های فیس بوکی برای صاحبان حیوانات خانگی طراحی شده‌است.

خیریه ای برای حیوانات

هرچندوقت یک‌بار کمپین ها و بازارچه های مختلفی برای حمایت از حیوانات در گوشه و کنار کشور برگزار می شود. برنامه های خیریه ای که درآمد حاصل از آن قرار است به سود حیوانات بی سرپناه باشد. اطلاع رسانی این برنامه ها بیشتر از طریق شبکه های اجتماعی و صفحات هنرمندان و چهره های مشهور است. در این فراخوان ها نیز حضورجمعی از هنرمندان در مراسم قید شده است.

آتلیه هایی یافت که در تبلیغات‌شان برای جذب مشتری بیشتر، این نوع عکس را در منوهای پیشنهادی شان گنجانده اند و مشتاقان می توانند با حیوان خانگی‌شان در محیطی ویژه و دکوری خاص کلی عکس یادگاری بگیرند

در بعضی از اطلاعیه های موجود در صفحات حمایت از حیوانات، از علاقه‌مندان دعوت شده که در تاریخ مشخصی اقدام به شستن سگ های بی سرپناه استقرار یافته کنند.عکس های منتشر شده از این کمپین ها و شیوه شستشوی این حیوانات کمی عجیب به نظر می رسد.

این گونه رفتارها حتی در بین اقشار خاص جامعه نیز نفوذ كرده است. بازیگران از این جمله هستند؛ متاسفانه كسانی كه خود را الگو و قشر روشنفكر و فرهیخته می پندارند، با یک حیوان حرام گوشت یا بدتر از آن با یک سگ‌، انس می‌گیرند تا جایی که در مواردی مشاهده شده به طور علنی اعلام می‌کند که او را از بقیه اعضای خانواده شان بیشتر دوست دارند و بعضا وقتی که باید به همسر و یا خانواده خود ابرازعلاقه کنند، در کنار حیوان وقت می‌گذراند.

سگ در دین ما نجس است!

گسترش گرایش مردم به نگهداری از سگ در حالی است که بر اساس آموزه های دینی ما سگ، موجودی نجس است و حضور او در یک خانه، انجام فرایض دینی را با دشوارهای بسیاری روبرو می کند. اصرار رسانه های غربی در گسترش علاقه ایرانی ها به نگهداری از سگ در خانه هایشان دارند خبر از اهداف فرهنگی پنهان پشت سر را می دهد و نشانگر این است که این رفتارها، چه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت.

رسانه ها از پیامدهای نگهداری از سگ بگویند

در این میان با توجه به نیرویی که سایر رسانه های غربی برای اشاعه این فرهنگ در کشور ما به کار گرفته اند، رسانه های داخلی به خصوص رسانه ملی هم با ارائه اطلاعاتی کامل از بیمارهایی که از همزیستی انسان با سگ ناشی می شود و همچنین جایگاه نگهداری از این حیوان در دین اسلام می توانند مخاطبان به خصوص نوجوانان و جوانان را در برابر القائات رسانه ای شبکه های ماهواره ای مصون نگه دارند.


منابع : صراط نیوز / شهید اوینی / پرشین وی / جام جم آنلاین