تبیان، دستیار زندگی
رسانه های آمریکایی می گویند ایران یک فروند هواپیمای نظامی آمریکا که از افغانستان برخاسته بود را در بندرعباس وادار به فرود کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران هواپیمای نظامی آمریکا را وادار به فرود کرد


رسانه‌های آمریکایی می‌گویند ایران یک فروند هواپیمای نظامی آمریکا که از افغانستان برخاسته بود را در بندرعباس وادار به فرود کرده است.

هواپیمای نظامی

رسانه‌های آمریکایی می‌گویند ایران یک فروند هواپیمای نظامی آمریکا که از افغانستان برخاسته بود را وادار به فرود کرده است. طبق گزارش واشنگتن‌پست، جنگنده‌های آمریکایی این هواپیمای نظامی که از افغانستان برخاسته بود را وادار به فرود کرده است.

مقامات آگاه به این موضوع به واشنگتن‌پست می‌گویند مبدأ پرواز این هواپیما فرودگاه بگرام افغاستان بوده است و پنتاگون آن را از شرکت هواپیمایی «فلای دوبی»، یک شرکت هواپیمایی در امارات اجاره کرده بود. بنا به گفته این منابع، هواپیمای مورد نظر 100 سرنشین آمریکایی و احتمالاً دو سرنشین کانادایی داشته است.

در تشریح جزئیات بیشتر این حادثه آمده است جنگنده‌های ایرانی پس از رهگیری هواپیمای مورد نظر آن را در شهر بندرعباس بر زمین نشاندند. یک سخنگوی سفارت امارات در واشنگتن گفته از این موضوع آگاه است، اما اطلاعات بیشتری درباره آن ندارد.

مقامات آمریکایی به شرط عدم افشای نام گفته‌اند که علت این حادثه به برنامه پروازی هواپیمای مورد نظر مربوط بوده است.

اطلاعات جالب درباره هواپیمای غربی نشانده‌شده در هرمزگان

استاندار هرمزگان با بیان اینکه یک فروند هواپیما که دیروز در این استان نشانده شده است آمریکایی نبود، گفت: سرنشینان این هواپیما نیرو‌های متعلق به ناتو و از 140 سرنشین، 110 نفر آمریکایی بودند.

جاسم جادری در تشریح نشاندن یک فروند هواپیما در این استان که ادعا شده آمریکایی است، به خبرنگار حوزه دولت باشگاه خبرنگاران گفت: این هواپیما آمریکایی نیست.

وی افزود: هواپیما متعلق به کشور امارات متحده عربی بوده و نظامی نیست، بلکه هواپیمای شخصی متعلق به یک شرکت خصوصی است.

جادری تصریح کرد: مبداء این هواپیما افغانستان و مقصد آن امارات متحده عربی (دبی) بود.

وی ادامه داد: وقتی این هواپیما وارد حریم هوایی ایران می‌شود، نیروهای وی ‍ ژه از این هواپیما سوال می‌کنند و مشخصات را می‌خواهند و وقتی خدمه هواپیما مشخصات خود را ارائه می‌کنند، متوجه می‌شوند این اطلاعات در سامانه وجود ندارد.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: خدمه این هواپیما خودشان را با مشخصات دیگری معرفی می‌کنند، از این جهت نیروهای ما مشکوک می‌شوند، مجددا مشخصات آن‌ها را درخواست می‌کنند، ولی متاسفانه بازهم اطلاعات نادرست می‌دهند.

وی گفت: با مقامات بالا هماهنگ شد چون این هواپیما اطلاعات نادرست داده است، بنا شد از این هواپیما بخواهیم تا فرود بیاید تا اطلاعات بیشتری به ما بدهد، ولی هواپیمای مذکور مقاومت می‌کند، از این جهت نیروهای ما مجبور می‌شوند در اولین فرودگاه که فرودگاه بندرعباس است، آن را بنشانند.

جادری افزود: وقتی هواپیما فرود آمد و با خلبان مذاکره کردیم، خودش به اشتباهش اقرار کرد و وقتی موضوع از نظر ما فیصله پیدا کرد، به آن‌ها گفته شد می‌توانید پرواز کنید و بروید، ولی گروه پرواز گفت؛ مدت زمان پروازی ما (که حدود 7 الی8 ساعت است) به اتمام رسیده و باید گروه دیگری بیاید و هواپیما را منتقل کند.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: در این فاصله زمانی کل خدمات از قبیل سوخت هواپیما، تخلیه فاضلاب هواپیما، پذیرایی از سرنشینان، اکسیژن و... در کمال احترام انجام می‌شود، شام هم به آن‌ها دادیم.

تکذیب تعقیب جنگنده آمریکایی توسط ایران

همچنین یک مقام آگاه در ارتش خبر تعقیب و گریز هواپیمای اجاره‌ای آمریکایی در آسمان ایران توسط جنگنده‌های ارتش را تکذیب کرد.

به گزارش جهان؛ یک مقام آگاه در ارتش در گفت‌و‌گو با تسنیم، در پاسخ به این سوال که آیا هواپیمای آمریکایی با اخطار و تعقیب‌ جنگنده‌های ایرانی مجبور به فرود در فرودگاه بندرعباس شده است؟ گفت: خیر، هیچ جنگنده‌ای از ارتش اقدام به این کار نکرده است.

وی افزود: براساس اطلاعات به دست آمده این هواپیما پس از فرود نیاز به سوخت‌گیری داشته که در فرودگاه بندرعباس این کار انجام شده است.

فرآوری:رضوانی

بخش سیاست تبیان


منبع :الف / جهان نیوز

مطالب مرتبط:

ایران چگونه هواپیما را به دست آورد؟

واکنش صهیونیست ها به سرنگونی پهباد

RQ170 کابوس آمریکایی