تبیان، دستیار زندگی
هوآوی به سرعت بزرگ می شود و غول های خفته موجود بازار در باد موفقیت گذشته خوابیده اند. کیفیت خوب و قیمت خیلی مناسب هوآوی در کنار طراحی های الهام گرفته از اپل را عامل رشد خیلی چشم گیر هوآوی می دانند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هواوی غول می شود

هواوی در سال ١٩٨٧ توسط رن ژنگفی با سرمایه اولیه٣٤٠٠ دلار در شهر شنزن چین تاسیس شد. هدف این شرکت ایجاد شبکه های راه دور، ارائه خدمات و تجهیزات عملیاتی و مشاوره به شرکت های داخل و خارج از چین و تولید دستگاه های ارتباطی برای بازار مصرف است.

هواوی بیش از١٤٠٠٠٠کارمند دارد که حدود ٤٦% از آنها در بخش های تحقیق و توسعه فعالیت می کنند. این شرکت ٢٠انستیتو R&D در کشور های چین، ایالات متحده، آلمان، کلمبیا، سوئد، ایرلند، هند، روسیه و ترکیه دارد

هواوی در ابتدا سویچ‌های خود را از شرکتی در حوالی هنگ کنگ می‌خرید. از سال١٩٩٠ هواوی تحقیقات و تجارت مستقل خود را در زمینهPBX جهت تاسیس هتل ها و شرکت های کوچک آغاز کرد.در سال١٩٩٢ پس از کسب دانش و منابع در زمینه PBX، به اولین موفقیت های خود در زمینه تجارت ارتباطات راه دور رسید، هنگامی که سوئیچ تلفن دیجیتال C&C08 خود را راه اندازی کرد، در آن زمان دارای بزرگترین ظرفیت سوئیچ در چین بود.

در ابتدا کار خود را در شهر های کوچک و روستاها توسعه داد و به تدریج سهمی از بازار بدست آورد و راهی را برای به دست گرفتن جریان اصلی بازار ایجاد کرد. گسترش بین المللی در سال ١٩٩٧، هواوی اولین قرارداد بین الملی خود را در زمینه ارائه محصولات شبکه خط ثابت با کمپانی هنگ کنگی Hutchison Whampoa امضا کرد.

هوآوی3

بعد از آن در همان سال محصولات وایرلس مبتنی بر GSM را راه اندازی کرد و در نهایت برای ارائه CDMA و UMTS گسترش یافت. در سال ١٩٩٩، این شرکت مرکز تحقیق و توسعه (R&D) را در بنگلور هند به منظور توسعه طیف گسترده ای از نرم افزارهای مخابراتی تاسیس کرد. از سال ١٩٩٨تا ٢٠٠٣با IBM در راستای مشاوره مدیریتی و تحول قابل توجه مدیریتی و ساختار توسعه محصول قرارداد بست. در سال ٢٠٠٠هواوی سرعت گسترش خود به بازارهای جهانی افزایش داد که بیش از ١٠٠ملیون دلار را بدست آورد و یک مرکز R&D را در استکهلم سوئد تاسیس کرد.

در سال ٢٠٠١هواوی چهار مرکز R&D در ایلات متحده تاسیس کرد، در سال ٢٠٠٤هواوی به گسترش بین المللی خود با قراداد ساخت شبکه نسل سوم اپراتور موبایل Telfort هلند ادامه داد. این قرارداد بیش از ٢٥میلیون دلار ارزش داشت که اولین قرارداد با یک کمپانی اروپایی بود.

در سال ٢٠٠٥، برای اولین بار سفارش های قرارداد بین المللی از فروش داخلی پیشی گرفت. هواوی یک توافق نامه چارچوب بین المللی را با ودافون امضا کرد. درماه می ٢٠٠٩هواوی و Optus مرکز نوآوری تلفن همراه را در سیدنی استرالیا گسترش دادند . در سال ٢٠٠٨، این شرکت اولین استقرار خود در فناوری UMTS/ HSPA را در مقیاس بزرگ جهانی در آمریکای شمالی برای ارائه نسل بعدی شبکه های وایرلس TELUS جدید و در بل کانادا با دسترسی سرعت بالای تلفن همراه ایجاد کرد.

سال ٢٠٠٣حجم قراردادهای این شرکت به رقم قابل‌تامل ٣/٨ میلیارد دلار رسیده بود که نسبت به سال پیش از آن ٤٢درصد رشد داشته و بالغ بر یک میلیارد دلار از این رقم، یعنی حدود ٤٢درصد از این قراردادها مربوط به کشورهای خارجی بوده است. نکته جالب این‌که اگر میزان قراردادهای خارجی هواوی را در همین سال با سال پیش از آن مقایسه کنیم، معلوم می‌شود که درآمدهای برون‌مرزی هواوی حدود ٢٧درصد رشد داشته است و این به معنی آن است که هواوی در سال ٢٠٠٣به عنوان یک چهره خوش‌نام در سطح بین‌المللی ظاهر شده است.

پیش‌بینی مدیران هواوی این است که فروش برون‌مرزی این شرکت در سال میلادی جاری، همین میزان از رشد را از آن خود کرده و نزدیک به ٢‌ میلیارد دلار خواهد رسید. تکرار جهش تقریباً صددرصدی فروش خارجی هواوی پیام معنی‌داری برای کارشناسان اقتصادی دارد و آن این‌که هواوی قصد تسخیر سریع بازارهای منطقه را دارد. حضور ٨دفتر مرکزی بین‌المللی و ٥٠دفتر نمایندگی هواوی در کشورهای مختلف جهان موید این فرضیه است.

یک نکته جالب دیگر در کسب وکار هواوی، نحوه مهره‌چینی مراکزR&D این شرکت در سراسر دنیاست که خبر از استراتژی بلند‌مدت این شرکت برای رویارویی با غول‌های صنعت فناوری اطلاعات در کشورهای صنعتی می‌دهد. سرمایه گذاری و مشارکت هواوی بر روی گسترش تکنولوژِی تلفن همراه و خدمات شبکه با تعدادی از شرکاء خود متمرکز شده است. در سال ٢٠٠٣هواوی و شرکت ٣کام شرکتی با سرمایه گذاری مشترک با تمرکز بر تحقیق و توسعه، تولید و فروش محصولات شبکه داده ایجاد کردند.

هوآوی2

در سال ٢٠٠٥هواوی سرمایه گذاری مشترکی با زیمنس را را با نام TD Tech برای گسترش فناوری G/ TD-SCDMA ارتباطات تلفن همراه آغاز کرد. محصولات و خدمات هواوی در سه بخش اصلی کسب و کار سازمان یافته است: ١)شبکه های مخابرات، ساخت شبکه های مخابراتی و خدمات ٢)شرکت کسب و کار، ارائه تجهیزات، نرم افزار و خدمات به مشتریان سازمانی ٣)ساخت دستگاه های ارتباط الکترونیک هواوی یک شرکت تولیدکننده تجهیزات ‌مخابراتی و ارتباطی است که تقریبا در تمام زمینه‌های مرتبط فعالیت می‌کند و خدماتی دارد.

گرایش عمده هواوی به سمت ادوات و سیستم‌های شبکه موبایل خصوصاً فناوری CDMA و WCDMA است. این شرکت در واقع یکی از بازیگران فعال حوزه جی ٣ (نسل سوم تلفن‌های موبایل) محسوب می‌شود. هواوی همچنین در عرصه ساخت سوئیچ‌های فناوری باند پهن (xDSL) و سیستم‌های دسترسی به اینترنت پرسرعت نیز فعال است. سایر تجهیزات شبکه‌های دیتا مانند سوئیچ‌هایATM ، روتر و ادوات VoIP جزو مجموعه محصولات هواوی هستند. فناوری (WLL (Wireless Local Loop و دیگر ناوری‌های ارتباطات بی‌سیم، سیستم‌های ویدئو کنفرانس، شبکه‌های نوری و نیز سیستم‌های موسوم به Call Center (مراکز تلفنی) از دیگر زمینه‌های فعالیت این شرکت است.

بسیاری از محصولات هواوی متکی بر تراشه‌های اختصاصی ASIC یا (Application Specific Integrated Circuits) ساخت همین شرکت هستند و هواوی بخش زیادی از درآمدهای خود را صرف تحقیق و توسعه همین تراشه‌ها و محصولات مبتنی بر آن‌ها می‌کند به گونه‌ای که بر اساس ادعای مدیران هواوی، نزدیک به نیمی از کارمندان شرکت، به نوعی درگیر فعالیت‌های R&D هستند.

هوآوی1

اختصاص ده درصد از درآمدهای شرکت به فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی نشان می‌دهد که رهبران هواوی بسیار مایلند این شرکت از نظر فنی روی پای خود بایستد. اسمارت فون ها و دیوایس ها دیوایس های هواوی به انواع مختلفی شامل مودم usb، مودم بی سیم، ماژول ها، set-top box، ترمینال های بی سیم، گوشی های تلفن همراه و محصولات ویدیویی تقسیم می شوند. هواوی انواع مختلفی از دیوایس ها را تحت نام خود از قبیل اسمارت فون های IDEOS و تبلت ها تولید و به فروش می رساند.

آخرین محصولات شامل U8800, U8860, E220, Ascend, U7519, Huawei Mercury M886 و U8150هستند. هواوی در سال ٢٠١٠، ١٢٠میلیون دیوایس را به سراسر دنیا عرضه کرده است. از ٣٠میلیون تلفن همراه که ٣.٣میلیون آن اسمارت فون بودند به بازارهای ژاپن، ایالات متحده و اروپا عرضه شدند. هواوی یکی از شش شرکت صنعت ارتباطات در بین لیست ٢٠٠شرکت معتبر معرفی شده توسط مجله فوربس در ماه مه ٢٠٠٧است. در سال٢٠١٢  مجله BusinessWeek هواوی را در لیست” بانفوذترین شرکت های جهان ” قرار داده است. در سال ٢٠١٠کمپانی هواوی در رتبه پنجم نوآورانه ترین شرکت های جهان قرار گرفت.