تبیان، دستیار زندگی
تصور کنید که شب امتحان است و مطالعه شما به اندازه کافی نیست. در چنین مواقعی روشی وجود دارد که می تواند تا حدی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کمبود وقت و مطالعه ثمربخش؟!

تفکر

تصور کنید که شب امتحان است و مطالعه شما به اندازه کافی نیست. در چنین مواقعی روشی وجود دارد که می تواند تا حدی زیاد به شما کمک کند. نام این روش، روش سؤال و جواب یا تقسیم صفحه است. به این ترتیب که قبل از اینکه شروع به خواندن نمایید، همانند یک طراح سؤال حرفه ای شروع به طرح سؤال می کنید، تا کنون بر این منوال بوده که در هنگام مطالعه و یا بعد از آن سؤالاتی را در رابطه با موضوع مورد مطالعه طرح می کردیم اما اکنون باید قبل از مطالعه همانند یک معلم که سؤالات امتحانی را طرح می کند به طرح سؤال بپردازید مثلاً "مفهوم تحرک اجتماعی چیست؟ آنرا توضیح دهید." و نیز سؤالاتی که امکان دارد در خود کتاب باشد و یا معلم از قبل طرح کرده باشد را هم می نویسید، بعد از طرح سؤالات سعی کنید در مورد جواب آنها فکر کنیدو پاسخ سؤالات را پیدا کنید، بعد از تفکر به سراغ کتاب و صفحه مربوط به سؤال رفته و جواب سؤالات را پیدا کرده، بصورت کلیدی در ستون "جوابها" می نویسید به همین ترتیب جواب همه سؤالات را می نویسید، بعد از طی این مراحل و نوشتن جواب سؤالات نوبت به خواندن سؤالات به همراه جواب آنها می رسد و شما جوابهایی را که نوشته اید می خوانید.

یادگیری سریع در کلاس با چند توصیه ساده

چند نکته مفید برای افرادی که در حال تحصیل هستند وجود دارد که در یادگیری سریع سر کلاس درس تأثیر بسزایی دارد که عبارتند از:

1- پیش مطالعه هر درس قبل از رفتن به کلاس؛ سعی کنید شب قبل از درس و یا قبل از کلاس درس در همان روزی که باید آن درس را بخوانید حدود پنج دقیقه درسی که تا کنون نیاموخته اید را مطالعه کنید، عنوان درس، سرتیترها و یک مرور کلی به همراه رسم الگوی یادآوری به صورت خلاصه کمک شایانی به فهم بهتر درس در کلاس دارد. مثلاً موضوع درس را می نویسید سپس شاخه های اصلی و فرعی را با توجه به نکات درس رسم می کنید.

2- تمرکز کامل در کلاس درس با وضعیت گیرا و پذیرا هم از لحاظ جسمی و بدنی و هم از نظر روحی و ذهنی و یادداشت برداری از نکات مهم که معلم به آن اشاره می کند، منظور از وضعیت گیرا و پذیرا از نظر جسمی رعایت اصول صحیح نشستن و از نظر ذهنی، پیش مطالعه است.

3- مرور هر درس بعد از کلاس و تکمیل یادداشت ها؛ بلافاصله بعد از کلاس حدود پنج دقیقه به مرور مطالب می پردازید و الگوی یادآوری را که از قبل رسم کرده اید تکمیل می کنید و یکبار همه ء آنها را مرور می کنید.

4- مرور الگوی یادآوری درسهای قبلی که تاریخ مرور آنها فرا رسیده است؛ قبل از شروع به خواندن درس جدید به الگوهای یادآوری رجوع می کنید و الگوهایی که تاریخ مرور آنها فرا رسیده است را مرور می کنید و بعد به سراغ درس جدید می روید. مرور مقدم بر خواندن است. سعی کنید به این نکات اهمیت دهید و با اجرای آنها همه درس را در کلاس یاد بگیرید.

برگزیده از کتاب چگونه ذهن برتر داشته باشیم؟

تنظیم برای تبیان: پایدار


جهت خرید کتاب چگونه ذهن برتر داشته باشیم کلیک نمایید.

جهت خرید کتب روانشناسی کلیک نمایید.

جهت خرید اشتراک کتاب کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چندرسانه ای کلیک نمایید.