تبیان، دستیار زندگی
داشتن برخی ویژگی ها می تواند زندگی کنار هر همسری اعم از خوش اخلاق و بداخلاق را شیرین کند .برخی ویزگی ها مثل رضایت.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازت راضی ام با تمام اختلافاتمان


داشتن برخی ویژگی ها می تواند زندگی کنار هر همسری اعم از خوش اخلاق و بداخلاق را شیرین کند .برخی ویزگی ها مثل رضایت.....

زن و شوهر

رضایت به معنای خوشنودی است و اصل این ماده به موافقت آدمی به آنچه با آن مواجه است دلالت دارد.رضا در اصلاح نیز دارای معنایی عرفانی است و عبارت است از ترک اعتراض به مقدرات الهیه در باطن و ظاهر قولا و فعلا به گونه ای که بنده مقامی بیشتر از آنچه خدا قرار داده طلب نکند که این خود بالاترین درجه تکامل است .گاهی واژه رضا به صورت رضایت مورد استفاده قرار میگیرد واژه رضا و رضایت به غیر از معانی عرفانی که برای آن بیان شد در زندگی روزمره ما بسیار کاربردی است. همواره ما با کلماتی مانند رضایت از زندگی ،رضایت از کار ، رضایت از همسر،رضایت از فرزند و امثال این واژه ها روبه رو هستیم این بدان معنی است که اگر کسی به رضایت در هر کدام از موارد ذکر شده دست پیدا کند قطعا از وضعیتی که در آن به سر میبرد خشنود است و این مسئله باعث رضایت او گشته است تمام انسانها تمایل دارند به حدی از خشنودی در زندگی خود برسند تا بتوانند عنوان کنند از زندگی خود راضی هستند .یکی از پایه ها و ارکان اصلی رضایت از زندگی ،رضایت از زندگی زناشویی است که می تواند جنبه های بسیاری از خشنودی و رضایت را در عرصه های دیگر زندگی به همراه داشته باشد.

برای رسیدن به رضایت در زندگی زناشویی باید یک سری از اصول مورد توجه ویژه قرار گیرد

1) برقراری رابطه دوستانه: ابراز علاقه میان همسران باعث افزایش صمیمیت وافزایش صمیمیت باعث استحکام روابط میان زوجین میگردد این ابراز علاقه می تواند زبانی و یا بدنی باشد پس سعی کنید احساساتتان را از یکدیگر مخفی نکنید .

2) طرز تفکر و احترام به عقاید یکدیگر: در رابطه زوجین برای افزایش رضایت از زندگی طرفین باید سعی نمایند به عقاید و طرز تفکر طرف مقابل خود احترام بگذارند حتی اگر با آن مخالفند.

3) عقاید مذهبی: عقاید مذهبی در سعادت کانون خانواده اهمیت دارد و اگر اعتقادات و نگرش های زن و شوهر با یکدیگر متفاوت باشد می تواند زندگی آنها را تحت الشعاع قرار دهد پس در هنگام ازدواج این نکنه بسیار مهم را مد نظر داشته باشید.

4) اختلاف طبقاتی: اگر زن و شوهر از لحاظ طبقاتی و سطح زندگی با یکدیگر اختلاف فاحش داشته باشند خود این مسئله می تواند عامای برای بروز اختلاف گردد.

5) توافق و طرز فکر هماهنگ درباره امور جنسی: روابط جنسی یکی از اموری که در درجه اول اهمیت در زندگی زناشویی است و یکی از مهمترین عللی که باعث خشنودی و رضایت از از زناشویی می شود اگر این امور مورد بی توجهی قرار گیرد می تواند منجر به بروز اختلاف و کشمکش شوند.

اگر ما به این باور برسیم که آنچه خدا برایمان مقدر نموده بهترین است و راضی باشیم به آنچه که خداوند در سرنوشت ما رقم زده است به نوعی به رضایت در تمام ابعاد زندگی خواهیم رسید

6) برقراری ارتباط موثر: اینکه زو جین بتوانند در کنار یک دیگر بنشینند و صادقانه با یکدیگر صحبت کنند و مسائل و مشکلات خود را با یکدیگر در میان بگذارند می تواند از بروز بسیاری از سوء تفاهم ها جلو گیری نماید.

7) تعهد: تعهد به زندگی مشترک و رعایت حریم های خانوادگی و پایبندی به همسر از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا می تواند باعث افزایش امنیت روانی و اعتماد آنها به یکدیگر گردد.

8) فرزندان: دیده شده در بعضی از اوقات با ورود فرزند به خانواده به نوعی میزان رضایت زناشویی کاهش میابد .این مسئله علل مختلفی دارد که زوجین قبل از فرزند آوری باید تمهیدات لازم را برای جلوگیری از بروز این مشکل بیندیشند.

9 ) امور اقتصادی: در جامعه امروز که مشکلات اقتصادی رشد روز افزونی داشته است یکی از مسایلی که می تواند رضایت از زندگی زناشویی را کاهش دهد همین مشکلات اقتصادی است پس با کمی صبر ،قناعت و کم کردن توقعات می توان بر این مشکل نیز فائق آمد.

10) سن ازدواج: صرف نظر از ایکه چه سنی برای ازدواج مناسب است تحقیقات نشان داده است که هر چه سن ازدواج پایین تر باشد احتمال از هم گسیختگی خانواده بیشتر است پس توجه به این نکته زوجین به بلوغ فکری و جسمی مناسب رای ازدواج رسیده باشند بسیار مهم و حائز اهمیت است. و مهمترین عاملی که می تواند موجب رضایت از زندگی زناشویی و به طبع آن رضایت از زندگی شود توجه به همان معنای عرفانی رضا است. اگر ما به این باور برسیم که آنچه خدا برایمان مقدر نموده بهترین است و راضی باشیم به آنچه که خداوند در سرنوشت ما رقم زده است به نوعی به رضایت در تمام ابعاد زندگی خواهیم رسید. این روش را ما در سیره پیامبر اکرم و ائمه اطهار هم مشاهده می نماییم. پیامبر اکرم بارها از سوی بعضی از همسرانشان مورد آزار و اذیت قرار گرفتند ولی هیچ گاه تصمیم به جدایی از همسرانشان نگرفتند زیرا پیامبر اسلام در رضای الهی ذوب بودند و با همان حسن خلق و روش نیکوبا آنها برخورد نمودند که با سایر همسرانشان رفتار می کردند. و همچنین امام حسن و امام جواد که در کنار کسانی می زیسنتد که باعث شهادت آن حضرات شدند ولی هیچ اعتراضی نسبت به مقدرات خداوند از ایشان دیده نشده است. البته رسیدن به مقامات این جنابان برای ما قابل وصول نیست ولی سرمشق و الگو قرار دادن آنها به بهتر زیستن در زندگی خانوادگی و شخصی ما کمک شایانی می نماید.

امام مهربانی ها، امام رضا (ع) در بارهی اهمیت ارتباط خوب با خانواده همسر چنین فرموده اند: در قیامت آن کس به من نزدیک تر است که در دنیا خوش اخلاق و نسبت به خانواده ی خود نیکو خوتر باشد. ( مسند الامام الرضا ، 297/1)

صبر و خوش خلقی در خانواده و تحمل سختی ها می تواند زندگی دیگرامان را تضمین کند ، از این فرصت استفاده کنیم.

مرضیه ولی حصاری

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

عشق، از افسانه تا واقعیت

راز ارتباط های ماندگار

شاه کلیدی برای نفوذ در قلب همسر

نمک زندگی ،به میزان لازم

دشمنان عشق را اخراج کنید

خانواده همسرتان را دریابید...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.