تبیان، دستیار زندگی
چهار عدد بالون ژوژه 50 میلی لیتری را به خوبی شسته و برای انجام آزمایش آماده کنید. در حدود 500 میلی لیتر محلول حباب با فرمولی که از مراحل قبلی ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حباب های غول پیکر - جلسه هشتم

موضوع درس: بررسی اثر عمر محلول بر پایداری حباب، بهینه سازی و ساخت ابزار حباب ساز

اهداف جلسه: شامل اهداف رفتاری و آموزشی تهیه محلول نهایی جادویی حباب

زمان عملیاتی:  60 دقیقه

وسایل لازم:

نخ کاموا

تست بزرگ

سیم مفتولی

بالون ژوژه 50 میلی لیتری (4 عدد)

دما سنج

شوینده مناسب

پایدار کننده (های) مورد نیاز و آب

روند کار

 1- بررسی اثر عمر محلول بر پایداری حباب (20 دقیقه)

چهار عدد بالون ژوژه 50 میلی لیتری را به خوبی شسته و برای انجام آزمایش آماده کنید. در حدود 500 میلی لیتر محلول حباب با فرمولی که از مراحل قبلی بدست آورده اید تهیه کنید. به مقدار مساوی از محلول آماده شده را داخل هر یک از بالون ها ریخته و درب آن ها را ببندید.

تاریخ و ساعت ساخت محلول را یادداشت کنید و بالون ها را در یک محل مناسب مثلا داخل کمد یا کابینت آزمایشگاه قرار دهید. با فاصله زمانی یک ، دو ، سه و چهار روز از ساخت محلول حباب هر یک از بالون ها را باز کرده و به همان روش قبل زمان پایداری حباب را اندازه گیری کنید. نتایج را در جدول یک ثبت و نمودار آن را ترسیم نمایید. دقت نمایید که در زمان دقیق و مشخص این بالون ها را باز کنید. از تکان دادن بالون ها به نحوی که در محلول کف ایجاد شود جدا خودداری نمایید.

2- بهینه سازی محلول حباب (20 دقیقه)

در این بخش تقریبا تمام مراحل عملی ساخت محلول جادویی حباب به پایان رسیده و دانش آموزان باید پس از جمع بندی نتایج همه مراحل عملی بهترین فرمول ساخت حباب را ارائه نمایند. بهتر است به دانش آموزان اجازه دهید تا فرمول ابداعی خود را در چندین مرتبه تهیه و آن را تست نمایند و در صورت نیاز کیفیت ساخت آن را تغییر دهند تا به نتیجه دلخواه خود برسند.

3- ساخت وسایل و ابزار حباب ساز (20 دقیقه)

وسایل و ابزار مختلفی می توان ساخت که در تهیه حباب مورد استفاده قرار می گیرند. در اینجا به چند نوع از این وسایل اشاره می شود.

الف) چهار رشته نخ کاموا به اندازه تقریبی 30 سانتی متر برداشته، مطابق شکل آن ها را به دو دو به صورت موازی روی هم انداخته و محل برخورد رشته های نخ را گره بزنید. از محل گره کمی نخ بیرون بگذارید تا از آن به عنوان دستگیره استفاده شود. حالا می توانید حباب های قشنگ و جالب درست کنید. به شکل های زیر توجه کنید.

ساخت حباب های غول پیکر - جلسه هشتم

ساخت حباب های غول پیکر - جلسه هشتم
ب) یک عدد حلقه پلاستیکی به قطر تقریبی 50 سانتی متر برداشته و به کمک نخ یا پارچه نخی دور آن را بپوشانید. تشتی بزرگ انتخاب کرده به نحوی که حلقه پلاستیکی درون آن جا شود. محلول حباب خود را تهیه و داخل تشت بریزید. به کمک چهار چهار رشته نخ، چهار دستگیره برای حلقه بسازید. حالا می توانید با خارج کردن حلقه از محلول یک حباب حجیم و بزرگ تهیه کنید. حتی می توانید با خارج کردن حلقه در دیواری از حباب محصور نمایید.

شما هم می توانید از دانش آموزان بخواهید با فکر و ایده خود به کمک وسایل موجود نظیر سیم مفتول و وسایل و ابزاری جهت ساخت حباب تهیه کنند.

منابع بیشتر: جدول (1)

مطالب مرتبط:

حباب های غول پیکر - جلسه اول

حباب های غول پیکر - جلسه دوم

حباب های غول پیکر - جلسه سوم

حباب های غول پیکر - جلسه چهارم

حباب های غول پیکر - جلسه پنجم

حباب های غول پیکر - جلسه ششم

حباب های غول پیکر - جلسه هفتم

بخش پروژه های دانش آموزی

تهیه: مهدی معینی - تنظیم: فاطمه گودرزی