تبیان، دستیار زندگی
یک روزنامه آلمانی با تاکید بر بی توجهی هشت کشور صنعتی جهان به خواست قدرتهای نو پای جهانی و پافشاری بر مواضع شخصی خود این گروه را باشگاه استعمارگران نامید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جی هشت ؛ باشگاه استعمارگران
جی هشت

یک روزنامه آلمانی با تاکید بر بی توجهی هشت کشور صنعتی جهان به خواست قدرتهای نو پای جهانی و پافشاری بر مواضع شخصی خود این گروه را باشگاه استعمارگران نامید.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه "زوددویچه سایتونگ" در تحلیلی به این موضوع پرداخته و نوشت: کشورهایی مانند چین و هند در نشست اخیر جی هشت در ایتالیا هیچ جایگاهی نداشتند؛ غرب بالاخره از اینکه بقیه دنیا را انکار کند پشیمان خواهد شد.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: مجمع اقتصاد جهانی عنوانی بود که در سال 1975 رئیس جمهوری وقت فرانسه و صدر اعظم آلمان روی این گروه (جی هشت) نهادند و در این باره با هم تفاهم داشتند که در دیدارهای سالانه قدرتمندترین رهبران اقتصادی جهان با هم در این مجمع به مشورت بپردازند. در سال 1975 در اصل تنها آمریکای شمالی و اروپای غربی از چنین ویژگی برخوردار بودند. چین، هند و برزیل کشورهای در حال توسعه فقیر یا با اقتصاد دولتی کمونیستی بودند که هیچ نقش بزرگی در اقتصاد جهانی ایفا نمی کردند.

در ادامه با اشاره به نشست اعضای جی هشت در شهر زلزله زده لاکوئیلای ایتالیا آمده است: با گذشت بیش از سه دهه از آن زمان شرایط امروزه کاملا تغییر کرده است.

این روزنامه آلمانی در ادامه خاطر نشان کرد که امروزه در حالی کانادا و ایتالیا از اعضای دائمی جی هشت محسوب می شوند که چین اقتصادی یک برابر ونیم تا دو برابر بزرگتر از این کشورها دارد. در این میان برزیل و هند که از نظر اقتصادی بسیار به غرب نزدیک شده اند نیز هیچ جایگاهی در این گروه ندارند.

البته تا زمانی که هنوز جی هشت این گونه محکم به گذشته گره خورده است، این تغییر امکانپذیر نمی باشد که مسائل جهانی را تنها از راه مشارکت جهانی بتوان حل کرد

در ادامه آمده است: جی هشت امروزه مانند یک باشگاه استعمارگری تاثیر می گذارد. برخی اعضای این گروه از جمله آلمان پی برده اند که این مجمع با مرکزیت غرب دیگر کارش از پیش نمی رود، اما مسئله این است که کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی به گونه ای دیگر نسبت به آنچه حرف می زنند عمل می کنند. آنها همواره و همه جا زمانی که یک مشارکت قدرتمندتر چین و دیگر قدرتهای جدید جهانی مطالبه می شود در جا می زنند و محدودیت ایجاد می کنند. این مسئله در صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و سازمان ملل مشهود است.

زوددویچه سایتونگ همچنین تاکید کرد که این ایجاد محدودیت ها و پافشاری ها بر موضع شخصی، جی هشت را به یک باشگاه استعمارگری تبدیل کرده است.

در ادامه آمده است : البته تا زمانی که هنوز جی هشت این گونه محکم به گذشته گره خورده است، این تغییر امکانپذیر نمی باشد که مسائل جهانی را تنها از راه مشارکت جهانی بتوان حل کرد.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: جدیدترین ارزیابی های صندوق بین المللی پول نشان داده است که وزنه های اقتصاد جهانی جابجا شده است. اقتصاد چین و هند این سالها با وجود بحران مرتبا رشد می کند و سال بعد این رشد سریعتر می شود. این در حالی است که غرب به آرامی در حال تجدید قوای اقتصادی است.

در ادامه آمده است: کشور آلمان و دیگر کشورهای غربی با پافشاری بر مواضع خود در برابر قدرتهای جدید جهانی به گونه ای دیگر از اینکه می گویند می خواهند به تقسیم قدرت در سازمانهای بین المللی روی آورند در دنیا تاثیر می گذارند.

در پایان این مطلب با تاکید بر اینکه اصلاح سیستم مالی جهانی با انجام مذاکرات در سطح گروه جی بیست تصمیم درستی بود آمده است: تا زمانی که غرب خواست کشورهای قدرتمند دیگر در دنیا را انکار می کند بدتر از این که هست احساس پشیمانی خواهد کرد.

تنظیم برای تبیان: عطالله باباپور