تبیان، دستیار زندگی
این نرم افزار به وسیله تصویر سازی و استفاده از آنالیز های جغرافیایی، اطلاعاتی را برای تهیه نقشه ها فراهم می سازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نرم افزار نقشه برداری

Global Mapper v15.0

نقشه برداری

برای اولین بار در اواسط دهه 1960 در ایالات متحده کار بر روی اولین سیستم اطلاعات جغرافیایی آغاز شد.

در این سیستم ها عکس های هوایی، اطلاعات کشاورزی، جنگل داری، خاک، زمین شناسی و نقشه های مربوطه مورد استفاده قرار گرفتند. در دهه 1970 با پیشرفت علم و امکان دسترسی به فناوری های کامپیوتری و تکنولوژی های لازم برای کار با داده های مکانی، سیستم اطلاعات جغرافیایی یا (GIS)، برای فراهم آوردن قدرت تجزیه و تحلیل حجم های بزرگ داده های جغرافیایی شکل گرفت. در دهه های اخیر به سبب گسترش تکنولوژی های کامپیوتری، سیستم های اطلاعات جغرافیایی امکان نگهداری به روز داده های زمین مرجع و نیز امکان ترکیب مجموعه داده های مختلف را به طور مۆثر فراهم ساخته اند. امروزه GIS برای تحقیق و بررسی های علمی، مدیریت منابع و ذخایر و همچنین برنامه ریزی های توسعه ای به کار گرفته می شود.

سیستم اطلاعات جغرافیایی (Geographic Information Systems) یا GIS یک سیستم کامپیوتری برای مدیریت و تجزیه و تحلیل اطلاعات مکانی بوده که قابلیت جمع آوری، ذخیره، تجزیه وتحلیل و نمایش اطلاعات جغرافیایی (مکانی) را دارد. داده هادریک (GIS) بر اساس موقعیتشان نشان داده می شوند. تکنولوژی GIS با جمع آوری و تلفیق اطلاعات پایگاه داده های معمولی، به وسیله تصویر سازی و استفاده از آنالیزهای جغرافیایی، اطلاعاتی را برای تهیه نقشه ها فراهم می سازد. این اطلاعات به منظور واضح تر جلوه دادن رویدادها، پیش بینی نتایج و تهیه نقشه ها به کار گرفته می شوند.

نرم افزار Global Mapper یکی از برنامه های پرکاربرد در علوم نقشه برداری و GIS است. این برنامه کاربرد آسانتری نسبت به سایر برنامه های نقشه برداری و GIS دارد. این نرم افزار توسط شرکت Global Mapper طراحی شده است.

از ویژگی های مهم نرم افزار Global Mapper می توان به نمایش انواع پایگاه داده های رستری و وکتوری در فرمت های مختلف، امکان دانلود داده ها از دستگاه GPS و در صورت استفاده از سیستم online نمایش موقعیت شخص حامل GPS بر روی نقشه ها، فراهم کردن امکان اتصال و دسترسی مستقیم به منابع رایگان داده های ماهواره ای از جمله داده ای ماهواره لندست و داده های توپوگرافی SRTM می باشد و همچنین دانلود نمودن آن ها از سایت های مربوطه امکان ویرایش و ذخیره سازی داده ها در فرمت های مختلف نرم افزاری و امکان تهیه داده های سه بعدی و نمایش آن ها در زوایای مختلف از کل مناطق جهان، اشاره کرد.

قابلیت های کلیدی نرم افزار Global Mapper:

  • ترسیم، جستجو، اندازگیری مختصات، فواصل و مساحت ها
  • تبدیل سیستم های مختصات - تهیه فایل DEM
  • سه بعدی سازی - ادغام دو سطح با یکدیگر
  • ترسیم منحنی میزان - تهیه پروفیل های طولی از یک امتداد دلخواه
  • محاسبه ارتفاع حاشیه امنیت در منطقه فرنل - محاسبه احجام عملیات خاکی
  • دریافت تصاویر ماهواره ای و نقشه ها از اینترنت
  • ارتباط با دستگاه GPS دستی - تهیه خروجی و تبدیل نقشه ها با فرمت های مختلف به یکدیگر
    نقشه برداری

    نقشه برداری

حجم فایل: Mb 94.65

اگر در این زمینه به اطلاعات بیشتر و یا راهنمایی مشاوران نیاز دارید، کارشناسان ما در بخش مشاوره پاسخگوی شما هستند.


مرکز یادگیری سایت تبیان- تهیه و تنظیم : علی سرمدی