تبیان، دستیار زندگی
درختان سوزنی برگ مثل کاج می توانند با سرما و هوای خشک بدون این که برگ های خود را از دست بدهند سازگاری نشان بدهند. در حدود 115 گونه گیاه سوزنی برگ وجود دارد که همیشه سبز هستند. این ویژگی ای است که در گیاهان دیگر دیده نمی شود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقدیر از دبستان خدیجه کبری (س)

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

زمستان

پژوهشگران جوان خدیجه کبری (س) به مدیریت سرکار خانم نسرین ملوک عباسپور تهرانی فرد در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی ضد یخ گیاهی از این مدرسه جزء تقدیری های سمینارهای این دوره از جشنواره شد. فاطمه سادات آقا سید میرزا بزرگ و الینا تحویل داری پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم صادقی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

چکیده:

درختان سوزنی برگ مثل کاج می توانند با سرما و هوای خشک بدون این که برگ های خود را از دست بدهند سازگاری نشان دهند. در حدود 115 گونه گیاه سوزنی برگ وجود دارد که همیشه سبز هستند. این ویژگی ای است که در گیاهان دیگر دیده نمی شود. وقتی هوا سرد می شود، گیاهان معمولی به دلیل توقف تدریجی فرایند فتوسنتز به تدریج کلروفیل را که عامل اصلی رنگ سبز است از دست می دهند و به دلیل تشکیل کارتن ها در برگ، رنگشان زرد و نارنجی می شود. اما سوزنی برگ ها و از جمله کاج در هوای سرد و خشک هم سبز می مانند.

علت این امر را باید در وجود ماده ای واکس مانند به نام  پینوفیتا دانست که مانع از دست دادن آب در برگ سوزنی ها می شود. و عمل فتوسنتز در آن ها با وجود سرما ادامه می یابد.

از طرفی این ماده مثل یک ضد یخ هم عمل می کند و به صورت لایه ای محافظ روی برگ سوزنی کاج را می پوشاند. این لایه واکس مانند همانی است که وقتی برگ کاج را فشار دهید دستتان بوی آن را می گیرد. در کنار درختان کاج کمتر گیاهی می تواند زنده بماند زیر درخت کاج ماده ای را که در برگ خود دارد از طریق ریشه به خاک منقل می کند و این مایع تا شعاع یک کیلومتری پیش می رود. در کره ی زمین دو جنگل پوشیده در کاج (مخروطیان) است. یکی در کانادا و دیگری در آمریکای شمالی.

مخروط درخت کاج

کلید واژه ها:

کاج: نوعی درخت از دسته مخروطیان است که برگ های دایمی دارد.

گیاه سوزنی: به گیاهی می گویند که دارای برگ های سوزنی است.

فتوسنتز: به عمل غذا سازی در گیاهان می گویند.

کلروفیل: به دانه هایی می گویند که رنگ برگ را کنترل می کنند.

مخروطیان: از دسته ای از انواع درختان همیشه سبز هستند و دارای میوه به شکل مخروط است.

ما تمام تلاش خود را انجام می دهیم که با استفاده از پینوفیتای درخت کاج ضد یخی بسازیم که کاملاً طبیعی باشد و مانع یخ زدن گیاهان شود.

مطالب مرتبط:

عسل و خواص آن، هشت جلسه

تولید مثل در گیاهان دانه دار

طبقه بندی گیاهان

گیاهان چیزهای دور ریختنی را می خورند.

دنیای گیاهان (بخش اول)

دنیای گیاهان (بخش دوم) 

مواظب باش موتور یخ نزند

گاهی آب گرم زودتر از آب سرد یخ می زند

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی