تبیان، دستیار زندگی
«انقلاب زیبا » آخرین روزهای پخش را سپری می کند. سریالی که داستانش از زمان معاصر شروع شده و به زمان شاه می رسد. حامد عنقا نویسنده آن از تجربه تازه اش گفته. به نظر می رسد عنقا از بازی آزاده صمدی چندان راضی نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انقلاب زیبا یک تلنگر است


«انقلاب زیبا » آخرین روزهای پخش را سپری می کند. سریالی که داستانش از زمان معاصر شروع شده و به زمان شاه می رسد. حامد عنقا نویسنده آن از تجربه تازه اش گفته. به نظر می رسد عنقا از بازی آزاده صمدی چندان راضی نیست.

انقلاب زیبا

فكر نمی كنید مخاطب عادی تلویزیون با دیدن قصه هایی كه شما روایت می كنید، اذیت و سردرگم شود و در شرایطی برای فرار از این حالت دیگر سریال شما را تماشا نكند؟

در همه جای دنیا فیلسوف ها، فیزیكدان ها و در كل جماعتی توانستند روی آدم های پیرامون شان تاثیر بگذارند كه انسان های پیرامون شان را به فكر وادار كرده اند. اگر من توانسته باشم مخاطبم را به این فكر وادار كنم كه ممكن است یك ثانیه بعد با اتفاق جدیدی در سریال مواجه شود، خیلی خوشحالم كه توانستم كار خود را انجام دهم. در ادامه هم باید بگویم مخاطب ما ممكن است یك جاهایی شگفت زده شود اما سردرگم نمی شود. لحظه های تعلیقی ممكن است او را به وجد بیاورد. اینكه من بتوانم با طرح معمایی بیننده ام را درگیر كنم یعنی اینكه او را در جریان قصه مشاركت داده ام. من نمی خواهم مخاطبم صرفا مصرف كننده باشد و او را در فیلمنامه ام سهیم می دانم و دوست دارم كه او هم پا به پای من فكر كند. در مورد اذیت شدن مخاطب هم باید بگویم من تا الان چنین بازخوردی نداشتم، اگر اذیت می شوند و باز هم به دیدن سریال ادامه می دهند كه خب اشكالی ندارد.

شما از معدود فیلمنامه نویس های ما هستید كه همیشه صحنه های خشن را در كارهای خود داریدو

بله درست است. بعد از انقلاب همه معتقدند كه من تنها فیلمنامه نویسی هستم كه خشن ترین سكانس هایی را كه مردم دیدند نوشته ام، هم در قلب یخی و هم در انقلاب زیبا. طوری كه قبل از انقلاب زیبا شما هیچ زمان سكانس های خشن را در تلویزیون نمی دیدید.

سری دوم انقلاب زیبا ساخته نمی شود، بخشی از اینها هم تا الان و در قسمت های گذشته پاسخ داده شده كه ممكن است مخاطب در آن زمان به آنها دقت نكرده باشد.

یعنی می خواهید بگویید در این زمینه هیچ محدودیتی نداشتید؟

شاید این شانس را داشتم. یك نكته جالب بگویم و آن اینكه من با 37 سال سن و دیدن میلیون ها فیلم تا به حال یك سكانس خشن را نتوانستم ببینم و این شایدیك جورهایی جواب برعكس نتوانستن برای نگارش یك قصه عاشقانه است.

حتی سكانس شاخص سریال «قلب یخی» كه حسین یاری همسر و فرزندش را می كشت هم ندیدید؟

سكانس را ندیدم. جالب است بدانید دقیقا زمانی كه آن سكانس باید مونتاژ می شد حسین لطیفی ایران نبود و من باید كار او را در كنار مانیتور انجام می دادم و باز هم با این حال نتوانستم آن سكانس را ببینم. به محض دیدن سكانس خشن اعصابم به هم می ریزد و به همین خاطر هم هست كه خودم را با نوشتن سكانس های خشن كه مردم آن را ببینند راضی نگه می دارم.

انقلاب زیبا

خب وقتی این سكانس ها را نمی بینید چطور متوجه می شوید كه خوب شده یا نه؟

هیچ وقت متوجه نمی شوم كه یك سكانس خشن چطوری خوب می شود و واكنش آن را در مردم و بازخوردهایشان می بینم. زمانی كه می بینم فردی با دیدن این سكانس ها اذیت شد، متوجه می شوم كه كارم را درست انجام دادم. ضمن اینكه كارگردان و بازیگر كه می بینند و حواس شان نیز هست. در قسمت های آتی انقلاب زیبا مخاطب بخش هایی از ساواك و شكنجه های آن دوران را می بیند. خشونتی را می بینید كه هیچگاه باورتان نمی شود كه اینها را از تلویزیون می بینید و ما اینها را نشان دادیم.

هدف تان از نشان دادن این صحنه های خشن چیست؟

صحنه خشن نشان می دهم تا مخاطب را اذیت كنم نه اینكه لبخند را به لبش بیاورم. دروغ، خیانت، كلك و... را در سریال هایم نشان می دهم تا به مخاطب یادآوری كنم این فردی كه كنارت نشسته همان قدر كه می تواند خوب باشد ممكن است بد هم باشد. من اینها را تجربه كردم و بخشی از اینها از تجربه زندگی ام می آید. حتما خشونت را نشان می دهم تا به مخاطب بگویم آن خانمی كه به خاطر دزدیدن كیفش در خیابان چاقو خورده چقدر درد داشته و... می خواهم كه مخاطب این درد را بفهمد چراكه بسیاری از این افرادی كه در اطراف مان می بینیم شاید این دردها را نبینند و از نزدیك با آنها آشنا نباشند و اگر من نوعی یك بار اینها را در تلویزیون نشان دهم، او را با این دردها آشنا می كنم، آن هم در شهر بی رحمی كه هیچ كس به نزدیك ترین دوستش هم رحم نمی كند. در چنین شرایطی فكر اینكه موضوعی كه من در فیلمنامه هایم به تصویر كشیدم، شاید مخاطب را اذیت كند هیچ اهمیتی ندارد چراكه بهتر از این است كه او را الكی خوشحال كنم.

دروغ، خیانت، كلك و... را در سریال هایم نشان می دهم تا به مخاطب یادآوری كنم این فردی كه كنارت نشسته همان قدر كه می تواند خوب باشد ممكن است بد هم باشد.

به هر حال تلویزیون هم برای خود یك استاندارد و خط قرمز هایی دارد. شما از خط قرمزها گذشتید؟

به عقیده من تلویزیون هیچ خط قرمزی ندارد و خط قرمز آن همان شعور و درك مدیرانش است. من 17 سال است كه در این رسانه فعالیت می كنم از تهیه كنندگی تا كارگردانی، نویسندگی و البته با مدیرهای مختلف. به عقیده من اگر مدیری متوجه شود كه تو كار خوبی را انجام می دهی، حتما به تو اعتماد خواهد كرد. مهدی فرجی یكی از باشعورترین مدیرهایی است كه من در طول همكاری ام با این رسانه دیده ام. از طرفی شانس همكاری با رامین عباسی زاده را هم در این حوزه داشته ام. او از معدود تهیه كننده هایی است كه علاقه به كاری كه می كند از هر چیزی برایش مهم تر است، حتی وجه مالی.

انقلاب زیبا

گره هایی كه در روند قصه تا الان ایجاد كردید تا قسمت های پایانی پاسخ داده می شود؟ یا شاهد سری دوم این مجموعه خواهیم بود؟

سری دوم انقلاب زیبا ساخته نمی شود، بخشی از اینها هم تا الان و در قسمت های گذشته پاسخ داده شده كه ممكن است مخاطب در آن زمان به آنها دقت نكرده باشد. من ترجیح می دهم پنج مخاطب جدی داشته باشم تا 50 میلیون مخاطب سر به هوا چراكه آنها مخاطب نیستند و جمعیت و آمارند. اگر می بینید شرایط برخی كاراكترهایم تغییر می كند به این دلیل است كه همه را در گذشته گفته ام.

شما در این سریال بخشی از تاریخ معاصر را به تصویر كشیدید كه اتفاقا كمتر هم دیده شده؟

در انقلاب زیبا موضوعی را درباره تاریخ شفاهی سیاسی معاصرمان مطرح كردیم و فكر می كنم و امیدوارم تا این سریال تلنگری به افرادی بزند كه این موضوع را مدیریت می كنند تا درست تر با این موضوع برخورد كنند. موضوع تاریخ شفاهی سیاسی ما مخصوصا در این دو دهه كه خیلی باب شده و همه افراد از خاطرات شان می گویند باعث آشفتگی در تاریخ نویسی ما شده است. همین ها باعث می شود تا نسل جدیدی كه نسل قدیم را ندیده و آن را از نزدیك لمس نكرده دچار سردرگمی در این باره شود. انقلاب زیبا قرار بوده تا به این موضوع هم اشاره یی داشته باشد اما بیشتر در قسمت های آخر شاهد آن خواهیم بود.

از ایفای نقش آزاده صمدی به عنوان كاراكتر اصلی انقلاب زیبا راضی هستید؟

برویم سوال بعدی لطفا!

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: اعتماد ( با تلخیص)

مطلب مرتبط:

حرف «انقلاب زیبا» مستند است