تبیان، دستیار زندگی
غلامرضا اسدالهی نماینده تربت جام و تایباد که عضو کمیسیون برنامه و بودجه است هیچ گاه فکرش را هم نمی کرد که اظهاراتش در مورد تخلفات در حوزه معدن این همه سر و صدا بر پا کند و حتی معاون اول رئیس جمهور نیز وارد کارزار شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن جندقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معدن خواری بعد از زمین خواری!

غلامرضا اسدالهی نماینده تربت جام و تایباد که عضو کمیسیون برنامه و بودجه است هیچ گاه فکرش را هم نمی کرد که اظهاراتش در مورد تخلفات در حوزه معدن این همه سر و صدا بر پا کند و حتی معاون اول رئیس جمهور نیز وارد کارزار شود.

محسن جندقی -بخش اقتصاد تبیان

معدن

گفتگوی این نماینده مجلس با یک خبرگزاری منتشر شد و مورد استقبال اکثر رسانه ها قرار گرفت. وی در این گفتگو پرده از تخلفاتی برداشت که بسیار شگفت انگیز بود: "برخی معادن دولتی به نام مدیران و خانواده هایشان شده است که این تخلفات در دولت گذشته و دولت فعلی ادامه دارد. در دولت جدید شخصی یکی از معادن با ارزش آهن را به نام همسرش کرده، گزارش این اقدام غیر قانونی به وزیر صنعت، معدن و تجارت داده شده است نعمت زاده و معاونش معتقدند که این شخص اقدام غیر قانونی انجام داده است.این معدن بیش از 10 میلیارد تومان ارزش دارد،این مشکلات در همه شهرستان هایی که دارای معادن هستند وجود دارد."

این اظهارات شگفت انگیز بیش از سایرین، هواداران دولت را شوکه کرد چراکه سابقه رانت 650 میلیون یورویی و رسانه ای شدن این رانت در دولت یازدهم – که البته از سوی دولت بارها تکذیب شد- انرژی زیادی از دولتی ها گرفته بود و حالا مسوولان حوصله یک پرونده دیگر را نداشتند به همین علت اسحاق جهانگیری به سرعت وارد میدان شد و در نامه ای به رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و وزیر صنعت، دستور رسیدگی به این تخلفات را داد: "موضوع بسیار مهمی است، با دقت و سرعت پیگیری و در صورت صحت مطلب، ضمن ارجاع پرونده به قوه قضائیه، نتیجه گزارش شود."

جالب اینکه یک روز پس از اظهارات اسداللهی، نعمت زاده وزیر صنعت نشست خبری داشت و مهمترین سوال خبرنگاران از وی نیز در مورد همین موضوع بود. نعمت زاده این تخلف را تایید کرد اما اظهار داشت که این مدیر دولتی در زمان اصلاحات یعنی همان روزهایی که اسحاق جهانگیری وزیر صنایع و معادن بود، این تخلف را انجام داده است!

نعمت زاده در واکنش به خبر تخلف مدیر دولتی گفت: " برخی رسانه‌ها به گونه‌ای اطلاع رسانی می کنند که اگر کسی در مناطق روستایی یا دور افتاده این اخبار را بخوانند با خود می گویند ما به کسانی رای دادیم که امروز چنین کارهایی می‌کنند. پروانه معدنی که به نام همسر این فرد با نفوذ صادر شده بود لغو شده و این فرد با جنجال سازی علیه آقای سرقینی (معاون معدنی وزارت صنعت) شکایت کرده است. "

جالب اینکه یک روز پس از اظهارات اسداللهی، نعمت زاده وزیر صنعت نشست خبری داشت و مهمترین سوال خبرنگاران از وی نیز در مورد همین موضوع بود. نعمت زاده این تخلف را تایید کرد اما اظهار داشت که این مدیر دولتی در زمان اصلاحات یعنی همان روزهایی که اسحاق جهانگیری وزیر صنایع و معادن بود، این تخلف را انجام داده است!

جالب اینکه جعفر سرقینی معاون نعمت زاده هم اعلام کرد که اصلا تخلفی صورت نگرفته چون آن شخصی که معدن را به نام همسر خود ثبت کرده اصلا کارمند رسمی دولت نبوده و کارمند قراردادی وزارت صنایع بوده است و طبق قانون فقط کارمندان رسمی از ثبت معادن به نام بستگان خود منع هستند! البته سرقینی اظهار داشته که شخص مذکور از اطلاعات وزارت سوءاستفاده کرده است: وی در این مورد گفت: " به دلیل اینکه وی کارمند رسمی نبوده است، همسرش درخواست کرده و این تقاضا در سال 81 پذیرفته شده است، ضمن اینکه در سال 85 هم گواهی کشف صادر شده اما به دلیل شکایت ایمیدرو مبنی بر اینکه از اطلاعات این سازمان سوءاستفاده شده است، سازمان بازرسی و اطلاعات استان وارد عمل شده و پس از بررسی اعلام کردند که کار قانونی بوده است. اما در اصلاحیه قانون معادن در سال 90 گفته شده است که کلیه کارکنان وزارت صنعت و سازمان های تابعه اعم از رسمی و قراردادی نمی توانند در فعالیت های معدن سهیم باشند."

با وجود توضیح مسوولان در زمینه واگذاری ها شواهد نشان می دهد که تخلفات در این حوزه کم نیستند و موضوع فقط این شخص خاص نیست بلکه طبق اظهارات اسداللهی در همین دولت نیز اتفاقات مشابه رخ داده است.

بررسی تخلفات معدنی در مجلس

حمیدرضا فولادگر درباره تخلفات صورت گرفته در واگذاری معادن‌ گفت: کمیسیون حمایت از تولید ملی به صورت خاص به بخش معادن نپرداخته است اما در گزارشهایی که ارایه کردیم به این بخش نیز اشاره‌هایی شده است و اخیرا تقاضایی از سوی نمایندگان داشتیم مبنی بر اینکه بر بحث معادن بیشتر تحقیق شود و بر واگذاری معادن نظارت نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه موضوع معادن و نحوه واگذاری آنها را در کمیسیون مشترک حمایت از تولید و صنایع و معادن مجلس بررسی خواهیم کرد،‌ گفت: تعداد زیادی از نمایندگان در نامه‌ای به کمیسیون حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاستهای اصل 44 مجلس خواستار رسیدگی به موضوع واگذاری معادن شدند.

جدول روند تخلف معدنی مدیر دولتی اصلاحات که در نامه نعمت زاده به جهانگیری تشریح داده شده است

تاریخ

رویداد

8/8/1381

درخواست صدور پروانه اکتشاف معدن به نام خانم س الف در سازمان صنایع و معادن وقت استان خراسان ثبت می‌شود. وی همسر یکی از کارکنان قراردادی طرح سنگان به نام آقای ع م است.

14/7/1382

پروانه اکتشاف به نام س الف صادر می‌گردد.

22/6/1383

در خواست س الف مبنی بر اکتشاف ماده دوم (سنگ آهن) مورد موافقت سازمان صنایع و معادن وقت خراسان قرار می‌گیرد.

30/9/1385

گواهی کشف محدوده یاد شده با ذخیره 750 هزار تن به نام خانم س الف صادر می‌شود.

25/11/1385

صلح نامه انتقال گواهی کشف مذکور از خانم س الف به شرکت پ ش انجام می‌شود.

19/2/1390

مجتمع قضائی شهید قدوسی مشهد اعلام کرد که سازمان استان تا تعیین تکلیف موضوع از صدور هر گونه مجوزی در محدوده مذکور منع شد.

27/8/1391

مجتمع قضائی شهید قدوسی مشهد صدور هر گونه مجوز را بلامانع اعلام کرد.

26/12/1391

سازمان صنعت، معدن و تجارت استان براساس صلح نامه محضری، گواهی کشف را به نام شرکت پ م ظهرنویسی و پروانه بهره‌برداری مورخ طبق ضوابط به نام شرکت مذکور صادر می‌نماید.

17/9/1392

متعاقب تذکر نماینده تربت جام مبنی بر وجود سوء جریان در واگذاری معاونت امور معادن وزارت متبوع، تا اطلاع‌ ثانوی فعالیت در معدن مذکور متوقف و به حالت تعلیق درآورد.

13/11/1392

سازمان بازرسی کل کشور طی نامه ای اعلام می‌نماید که ایمیدرو (وزارت صنعت) باید پس از صدور قرار موصوف دادخواست ابطال پروانه ها را به دادگاه صالحه ارائه می‌نمود.

6/2/1393

با پیگیری شرکت پ م بهره بردار معدن، بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب مشهد طی نامه‌ای توقف عملیات معدنی را منوط به صدور حکم قضائی دانسته و توقف عملیات با دستور معاون امور معادن را فاقد وجاهت قانونی می‌داند.

5/3/1393

در جلسه شورایعالی معادن مقرر می‌شود تا تعیین تکلیف نهائی موضوع از طریق مراجع قضائی توسط ایمیدرو، ادامه روند بهره برداری معدن یاد شده به حالت عادی در آمده و دارنده پروانه بهره‌برداری به فعالیت خود ادامه دهد.