تبیان، دستیار زندگی
یکی از مواد غذایی که مصرف آن به صورتی اکیدا منع شده است گوشــت خوك اســت و مصرف آن در بسیاری از ادیان ازجمله دین اســلام، یهودیت و حتی مسیحیت حرام شــده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورود سوسیس حرام به کشور

یکی از مواد غذایی که مصرف آن به صورتی اکیدا منع شده است گوشــت خوك اســت و مصرف آن در بسیاری از ادیان ازجمله دین اســلام، یهودیت و حتی مسیحیت حرام شــده است. به تجربه ثابت شــده هر چیزی كه مصرف آن حرام شمرده شده قطعا به نوعی برای انســان مضر اســت و البته تاكنون هم دلایل علمی زیادی برای اثبات این مضرات ارائه شــده اســت.

فرآوری: طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
سوسیس خوک

در این میان تحقیقاتی هم روی خوك و گوشــت آن صورت گرفته كه حاوی مطالبی است كه عدم مصرف ان را تایید كرده و شاید بتواند عده را که هنوز در مورد دلایل منع مصرف این گوشت توجیه نشده اند، متقاعد كند.طبق بررسی ها خوک از کثیف ترین و آلوده ترین حیوانات به شمارها میرود که چیزخوار اســت و هر چیزی را كه فكرش را بكنید، از لاشــه حیوانات و حشــرات مرده، كرم ها و آشغال گرفته تا حتی ادرار و مدفوع خودش را نیز می خورد، به همین دلیل بدن خوك منبع انواع آلودگی ها و ویروس و میكروب ها است با این اوصاف این بار، پای محصولی به کشورمان باز شده است که علاوه بر جنبه های بهداشتی، از نظر شرعی نیز مردود است و متاسفانه قاچاقچیان به اعتقادات مردم کشورمان نیز احترام نگذاشته اند.

یکی از مشکلات موجود در بخش غذایی کشورمان، قاچاق برخی محصولات از خارج از کشور به داخل ایران و توزیع آن در برخی نقاط است که شامل برخی محصولات لوکس و اصطلاحا خاص می شود؛ از انواع کنسروها گرفته تا برخی سس ها و طعم دهنده های گران قیمت.اما این قاجاق، علاوه بر تبعات اقتصادی، دارای اثرات بهداشتی نیز هست چراکه نگهداری این مواد غذایی عمدتا در شرایط ناسالم بوده و در عین حال، ممکن است تاریخ انقضا آن نیز فرا رسیده باشد و به همین خاطر، کارشناسان به همه مردم بویژه مردم ساکن در مناطق مرزی کشور توصیه می کنند مراقب این نوع محصولات قاچاق باشند.

نوعی كنسرو سوسیس در شیشه با نام تجاری Boklunder اخیراً به صورت قاچاق وارد كشورمان شده و در سطح عرضه نیز مشاهده شده است

این روزها توزیع و حتی سرو برخی غذاهای حرام در برخی از رستوران‌ها اتفاقی است كه هر از چند گاهی رخ می‌دهد. سرو خرچنگ، ‌لابستر و حتی هشت‌پا در منوی سینی دریایی برخی رستوران‌ها مواردی است كه از چند سال پیش گاهی خبرساز می‌شود؛ با وجود این، همچنان باب تخلف باز است و حالا شاهد توزیع كنسرو سوسیس با گوشت خوك در سوپر‌ماركت‌های مناطقی نظیر شمال شهر تهران هستیم؛‌كنسروی كه بنا به تأكید رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت جزو محصولات و فر‌آورده‌هایی است كه بدون مجوز و به صورت قاچاق وارد كشور می‌شوند و حكایت این فر‌آورده‌های غیر مجاز به كنسرو سوسیس خوك ختم نمی‌شود و نمونه‌های این‌چنینی را می‌توان در سوپر‌ماركت‌های شمال شهر تهران مشاهده كرد.

برند حلال در دنیا؛ ‌غذای حرام در ایران

در برخی سوپر ماركت‌های لوكس نه فقط كالاها و خوراكی‌های مجاز كه گاهی وقت‌ها كالاهای غیر مجاز هم می‌فروشند؛ ‌فر‌آورده‌هایی كه همین غیر مجاز بودنشان موجب می‌شود تا قیمت‌هایشان بالاتر رفته و سود بیشتری را عاید فروشنده كنند. طبقه‌بندی وسیع و تنوع كالاهای این قبیل مغازه‌ها درست شبیه برخی رستوران‌های متخلف فضای مناسبی است تا خوراكی‌های زیر میزی را لابه‌لایش پنهان كرده و آنها را به مشتریان خاص عرضه كنند. چند سال پیش نیز حسن بیادی از وجود 160 رستوران توزیع‌كننده غذاهای حرام در تهران خبر داده بود. توزیع و ارائه غذاهای حرام در كشور در حالی صورت می‌گیرد كه در تمام كشورهای دنیا به دلیل مشكلات و عوارض غذاهای حرام گرایش گسترده‌ای به سمت تولید و عرضه غذاهای حلال شكل گرفته است تا جایی كه حتی برند «حلال»‌یك برند جهانی است كه مشخص می‌كند محصول یا فر‌آورده بر اساس قوانین شرع اسلام تهیه شده است.

سوسیس خوک

عرضه سوسیس گوشت خوك در برخی سوپر‌ماركت‌ها

براساس گزارش سازمان غذا و دارو به ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز، نوعی كنسرو سوسیس در شیشه با نام تجاری Boklunder اخیراً به صورت قاچاق وارد كشورمان شده و در سطح عرضه نیز مشاهده شده است. در نامه دكتر هدایت حسینی، معاون غذای سازمان غذا و دارو به ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت، تأكید شده است كه این كنسرو خارجی، حاوی گوشت خوك بوده و به همین خاطر غیر قابل ورود و غیر قابل عرضه است و با توجه به اهمیت موضوع از نظر شرعی و سلامتی مصرف‌كنندگان باید با صدور دستورات لازم در اسرع وقت نسبت به جمع‌آوری آن از سطح عرضه اقدام شود. دكتر رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت در توضیح بیشتر این موضوع گفت: این محصولات به عنوان فر‌آورده‌های بدون مجوز به صورت قاچاق وارد كشور می‌شود و از این نمونه‌ها در كشور وجود دارد.

واردات قاچاق این كالاها به كشور موجب می‌شود تا به دلیل رعایت نشدن شرایط نگهداری و اصول بهداشتی، ‌این فر‌آورده‌ها به غیر از چالش حرام بودن، ‌ناسالم هم باشند.


منابع : پایگاه خبری تحلیلی جهان بین / جام جم آنلاین / صبحانه

فروش گسترده کنسرو گوشت خوک در گیلان +عکس ‌‌

پارازیت ماهواره و هوای آلوده سرطان دارد ؟

مسئولین! شعور مردم را دریابید