تبیان، دستیار زندگی
واکاوی موضوع «دوستی و تعامل با دیگران» در بهترین کتاب های کودک.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین دوستی‌ها در کتاب‌های کودکان

واکاوی موضوع «دوستی و تعامل با دیگران» در بهترین کتاب‌های کودک.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
کتاب‌های کودکان

دوستی یکی از موضوعات بسیار رایج در کتاب‌های کودکان است. در این کتاب‌ها شخصیت‌هایی با احساسات واقعی وجود دارند به‌گونه‌ای که کودکان می‌توانند به‌راحتی با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. همه ما برای گذراندن مواقع سخت زندگی به دوستی نیاز داریم که در کنارمان باشد، دوستی که بودنش حتی لحظات شاد را شادتر می‌کند.

در اینجا به برخی از بهترین دوستی‌ها در کتاب‌های کودکان اشاره می‌کنیم:

1. قورباغه و وزغ در کتاب «آرنولد لابل» به نام «قورباغه و وزغ دوست هستند» زوج عجیب‌وغریب و جذابی هستند که کاملاً مکمل یکدیگرند. سرخوشی و بی‌قیدی قورباغه در مقابل مقید بودن وزغ نوعی تعادل و توازن در داستان برقرار می‌کند. تصاویر دقیق و روایت ساده لابل قلب بسیاری از کودکان را مسخر داستان خویش کرده است.

2. فیل و بچه خوک در کتاب «منم می‌تونم بازی کنم؟» نوشته «مو ویلمس» آن‌قدر بامزه هستند که نمی‌توان آن‌ها را دوست نداشت. متن و تصاویر ویلمس کوهی از احساسات را به خواننده منتقل می‌کند. به نظر می‌رسد موفقیت این کتاب مدیون نحوه قصه‌گویی موویلمس است.

3. جورج و مارتا در کتابی به همین عنوان نوشته «جیمز مارشال» دو سگ آبی و دوستان واقعی هستند که سعی می‌کنند عیب‌های یکدیگر را در عکس‌های شرح دار و بامزه کتاب بپوشانند. وقتی اشتباه یکی از آن‌ها معلوم می‌شود، دیگری او را خجالت‌زده نمی‌کند بلکه به او قوت قلب می‌دهد.‌

4. اردک و غاز در کتاب «تاد هیل» دوستان خوبی هستند که در جریان کشف جهان پیرامونشان از دیدگاه یک کودک نوپا لحظات جالبی را خلق می‌کنند. گرچه اردک و غاز حیوانات متفاوتی هستند، اما این دو دوست آن‌قدر تعامل نزدیکی با یکدیگر دارند که تصور می‌شود دوقلو هستند.

5. پو و بچه خوک در کتاب «وینی د پو» نوشته «ای. ای. میلن» دوستان معروف و وفاداری هستند که در میان انواع گرفتاری‌ها و مخمصه‌ها مانند سیل و گرفتاری در قطب شمال نیز یکدیگر را رها نمی‌کنند.

6. فلورا و فلامینگو در کتابی به همین نام نوشته «مولی آیدل» که داستان دختر کوچکی به نام فلورا است که در جریان رقص باله با یک فلامینگو دوست می‌شود. مولی‌آیدل به خاطر این کتاب امسال موفق به کسب جایزه کالدکات (از مهم‌ترین جوایز کتاب کودک آمریکا) شد.

7. ویلبر و شارلوت در کتاب «تار شارلوت» نوشته «ئی بی وایت» که نشان می‌دهند یک دوست واقعی تا کجا با دوستش می‌ماند و از او در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند. شارلوت که یک عنکبوت کوچک ولی عاقل است محافظ ویلبر که یک خوک دوست‌داشتنی و ساده است، می‌شود تا اینکه در آخر ویلبر قادر به محافظت از خود می‌شود.

8. فلورا و اولیس در کتاب «کیت دی کامیلو». این کتاب داستان جالب یک دختر و سنجابش است که کامیلو به خاطر آن توانست مدال نیوبری سال 2014 را به دست آورد. در این داستان فلورا می‌بیند که سنجابش پس از برخورد با یک جاروبرقی دچار تحول شده و تبدیل به یک ابرقهرمان شده است و به همین دلیل او را اولیس ( قهرمان داستان اودیسه هومر) می‌نامد. شاهکارهای قهرمانانه اولیس شامل پرواز کردن و نوشتن شعر می‌شود تا به فلورا ثابت کند می‌تواند به او امید داشته باشد.


منبع" ایبنا به نقل از هافینگتن‌پست