تبیان، دستیار زندگی
آیا می شود در خانه ی پدر زن ساکن بود و احساس خوشبختی کرد و عزت نفس سالمی داشت؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داماد سرخانه


آیا می شود در خانه ی پدر زن ساکن بود و احساس خوشبختی کرد و عزت نفس سالمی داشت؟

داماد سرخانه

از جمله اصطلاحاتی که در فرهنگ ما مورد استفاده قرار می گیرد، اصطلاح داماد سرخانه است.شاید خیلی ها از این اصطلاح خوششان نیاید و آن را بی احترامی نسبت به داماد تلقی کنند ، ولی بازهم بهتر است که چشمانمان را بشوییم و جور دیگری ببینیم. اگر چه وجود داماد سرخانه و استقبال از این امر، در سال های اخیر نسبت به گذشته کاهش یافته است، اما باید یادآور شد که امروز احیای آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا که وجود مشکلات اقتصادی، تورم فزاینده، گرانی اجاره، در بالابردن سن ازدواج، که هم به ضرر دختر است و هم پسر و البته بیشتر دختر، ضرورت شکل دادن به این نوع زندگی را صد چندان می کند.

امر ازدواج در فرهنگ ایرانی- اسلامی ما از اهمیت شایانی برخوردار است. لذا خانواده های خوب و شایسته ایرانی به منظور حفظ و سلامت دختران خویش و پیش گیری از انحرافات احتمالی آن ها، وقتی خواستگاری مومن و متعهد، در خانه آنان را می زد و مورد پسند دختر و خانواده قرار می گرفت ولی ثروتی نداشت، والدین دختر او را هم چون پسر خویش گرامی می داشتند و حاضر می شدند که وی را در جمع خود بپذیرند. لذا بر اساس امکانات مالی خویش و در اندازه توان خود بخشی از خانه و محل زندگی خود را در اختیار وی قرار می دادند. تا در کنار آن ها زندگی کند و بدین ترتیب زمینه ساز سلامت و بهداشت روانی آن دو می شدند.

 

آیا داماد سرخانه ریشه ای اسلامی هم دارد؟

روزی پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) به هنگام ورود به مسجد دیدند که جویبر زانوی غم در بغل گرفته است. خطاب به ایشان فرمودند که جویبر چرا ناراحتی؟ انسان با ایمان نباید غمگین باشد. پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) وی را به در منزل یکی از مسلمانان ثروتمند بود، فرستاد و فرمود: به او بگویید که پیامبر مرا فرستادند و گفتند که دخترت را به عقد من در بیاورد. جویبر مردی بی بضاعت بود و چهره اش نازیبا می نمود، اما انسانی با ایمان بود. او از اصحاب صفه (مهاجران یا کسانی که از نداری و بی خانگی بر روی صفه (سکو)ی مسجد زندگی می کردند) بود. فرد ثروتمند درنگی کرد و با خود گفت: شاید این مرد دچار اشتباه شده است و گفت تو برو، من خود به نزد پیامبر (صلی الله علیه واله و سلم) خواهم رفت و در را بست. ناگهان دختر او به سراغ پدر آمد و با تعجب پرسید: پدر آیا فرستاده رسول خدا را رد می کنی؟ پیامبر جز بر صلاح و سعادت انسان ها فرمان نمی دهد.  پدر آن دختر با پرسش از پیامبر اطمینان حاصل کرد که جویبر از طرف رسول خدا آمده است و دختر خود را به عقد وی در آورد و او را در منزل خویش سکنی بخشید.

خانواده های خوب و شایسته ایرانی به منظور حفظ و سلامت دختران خویش و پیش گیری از انحرافات احتمالی آن ها، وقتی خواستگاری مومن و متعهد، در خانه آنان را می زد و مورد پسند دختر و خانواده قرار می گرفت ولی ثروتی نداشت، والدین دختر او را هم چون پسر خویش گرامی می داشتند

ملاحظه می فرمایید که این فرمان پیامبر (صلی الله علیه واله و سلم) امری است به همه پدران مسلمانی که از ایشان پیروی نموده و اسلام را اختیار کرده اند، اما داماد نیز باید همچون جویبر انسانی با ایمان و نیکو سرشت باشد و والدین دختر را تکریم کند و به همسر خویش هم احترام بگذارد.

آقای جوانی می گفت که اکنون در خانواده والدین همسرم به سر می برم و داماد سرخانه هستم. آن ها واقعاً مرا همچون پسر خود می دانند و به من احترام می گذارند. در کارها با من مشورت می کنند. مرا در کنار پسر خود بر سر سفره می نشانند و مانند پدر و مادرم با من رفتار می کنند. پدر خانمم به دلیل اعتمادی که به من دارد و چون سن و سال من از پسران ایشان بزرگ تر است مرا وصی خود قرار داده است. با اینکه از ما تقاضای اجاره نکرده اند من خود ماهانه در اندازه توان خویش از طریق همسرم اجاره ای را به آن ها پرداخت می کنم که البته اجاره واقعی یک آپارتمان نیست، من نیز سعی کرده ام که با پس اندازه کردن پولی برای تامین ودیعه مسکن، زودتر زحمت را کم کنم و خانه ای برای خود تهیه کنم، به دلیل وجود فضای صمیمی و خانوادگی در آن خانه احساس غربت نمی کنم، همه با هم خوب هستیم و آن ها از رفتاری که من با دخترشان دارم راضی هستند و این را بر زبان نیز می آورند و من نیز پیوسته در صدد خوبی کردن به آن ها هستم شاید بتوانم بخشی از محبت هایشان را جبران کنم.

در این گونه موارد باید داماد قدرشناس باشد. خدا هم در قرآن می فرماید «هل جزاء الاحسان الا الاحسان؛ مگر نه این است که جزای احسان چیزی جز احسان است؟» به ویژه آنکه والدین دختر، برای رشد و پرورش او زحمت کشیده اند و رنج ها برده اند و هزینه ها کرده اند، امروز در آرزوی خوشبختی دختر خویش هستند و باید ببیند که داماد سرخانه شادی و شادکامی را برای آنان به ارمغان آورده است و او نیز احساس فرزندی در مقابل آنان را ابراز دارد و آنان را محترم شمارد و سعی کند که با آن ها بهترین برخوردها را داشته باشد.

فرآوری: زینب عشقی

بخش خانواده ایرانی تبیان


با نگاهی به کتاب ارتباط با خانواده همسر

مطالب مرتبط:

یادگیری شنا در زندگی زناشویی

فرمولی برای حل اختلاف در خانه

اصولی برای زندگی زناشویی

نخستین وظیفه بعد از ازدواج

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.