تبیان، دستیار زندگی
حملات هوایی آمریکا به مواضع گروه تروریستی داعش و سربریدن یک خبرنگار آمریکایی توسط این گروه باعث شده که تنش میان داعش و آمریکا افزایش یابد به خصوص که آمریکا همچنان به حملات هوایی خود علیه داعش ادامه می دهد و گروه داعش نیز آمریکا را تهدید کرده که حملاتی را
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر جنگ داعش و آمریکا بر طلا


حملات هوایی آمریکا به مواضع گروه تروریستی داعش و سربریدن یک خبرنگار آمریکایی توسط این گروه باعث شده که تنش میان داعش و آمریکا افزایش یابد به خصوص که آمریکا همچنان به حملات هوایی خود علیه داعش ادامه می دهد و گروه داعش نیز آمریکا را تهدید کرده که حملاتی را علیه این کشور انجام خواهد داد.
داعش

به همین خاطر می توان این پرسش را مطرح کرد که اگر گروه تروریسنی داعش موفق شود حمله ای تروریستی را در خاک آمریکا انجام دهد آنگاه بازارهایی مانند بازار طلا چه واکنشی به این حمله نشان خواهد داد. به طور معمول بروز بحران های اقتصادی و امنیتی باعث می شوند که بازار طلا برای سرمایه گذاران جذاب تر شود، به طور مثال زمانی که ناآرامی های سیاسی در مصر و لیبی اوج گرفت، بهای طلا نیز به میزان قابل توجهی رشد کرد. بر این اساس می توان انتظار داشت که وقوع حمله ای تروریستی در آمریکا نیز بهای طلای جهانی را افزایش دهد. در واقع داعش امکان را ندارد که نبردی را در آمریکا آغاز کند و در نتیجه حمله احتمالی این گروه به خاک آمریکا احتمالا تنها یک حمله تروریستی خواهد بود. اما این حمله چقدر بهای طلا را افزایش خواهد داد؟

حقیقت این است که حتی حمله ای وسیع مانند آنچه در یازدهم سپتامبر سال 2011 رخ داد نیز توسط داعش انجام شود نمی توان انتظار داشت که تاثیری بلندمدت بر بازار طلا بگذارد. بهای طلا در بازارهای جهانی درست یک روز پیش از حملات یازدهم سپتامبر 2001 که به سقوط برج های دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک انجامید معادل 271 دلار بود و بهای آن در روز حادثه تا 290 دلار برای هر اونس بالا رفت اما یک روز بعد یعنی در روز دوازدهم سپتامبر بهای طلا در بازار نیویورک به 276 دلار رسید.

تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند تا زمان برگزاری نشست بانک مرکزی اروپا و انتشار آمار فرصت‌های شغلی آمریکا در بخش غیرکشاورزی طلا در بازه قیمتی 1287 تا 1290 دلار معامله شود

در واقع حملات یازدهم سپتامبر باعث شد که بهای طلا در بازارهای جهانی رشدی 7 درصدی را تجربه کند در نتیجه اگر داعش نیز موفق بشود که حملاتی مشابه را علیه آمریکا انجام دهد می توان انتظار داشت که بهای طلا که اکنون معادل 1287 دلار برای هر اونس است حدود 90 دلار (7 درصد) افزایش یابد و به حدود 1377 دلار برای هر اونس برسد. اما اگر الگوی یازدهم سپتامبر این بار نیز تکرار شود آنگاه در روز پس از حادثه بهای طلا به 1310 دلار برای هر اونس خواهد رسید. در واقع می توان گفت که شوک احتمالی حمله تروریستی داعش در خاک آمریکا هرچند برای بازار طلا شدید خواهد بود اما تاثیر آن بلندمدت نخواهد بود.

سقوط 6 دلاری انس جهانی

قیمت طلا در بازارهای جهانی امروز با کاهش 18.65 دلاری به 1267.35 دلار در هر اونس رسید.

قیمت طلا در ساعات اولیه معاملات دیروز بازارهای جهانی به علت اینکه هرگونه جذابیت بازار طلا در اثر کاهش ارزش اوراق بهادار و تشدید تنش‌ها در اوکراین تحت تاثیر تقویت ارزش دلار قرار گرفت، کاهش یافت.

این فلز گران بها در ساعات ابتدایی روز دوشنبه از 8 دلار از ارزش خود را از دست داد اما در این لحظه این کاهش به 18.65 دلار رسید و هر اونس طلا 1267.35 دلار معامله شد.

تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند تا زمان برگزاری نشست بانک مرکزی اروپا و انتشار آمار فرصت‌های شغلی آمریکا در بخش غیرکشاورزی طلا در بازه قیمتی 1287 تا 1290 دلار معامله شود.

در عین حال نرخ ارزها امروز روند صعودی داشتند، دلار در معاملات امروز 24 تومان تقویت شد و به 3172 تومان رسید، یورو با 15 تومان افزایش 4173 تومان و پوند با 5 تومان رشد 5230 تومان شد

کاهش قیمت سکه و افزایش نرخ ارز

سقوط بیش از 20 دلاری انس جهانی طلا قیمت طلا و سکه را در بازار کاهش داد، این در حالی بود که نرخ ارزهای مهم با افرایش رو به رو بود.

انس جهانی طلا دیروز با سقوط بیش از 20 دلاری در بازارهای جهانی روبه رو بود و کاهش قیمت سکه و طلا در بازار را به دنبال داشت این در حالی بود که رشد نرخ دلار مانع ریزش چشمگیر قیمت سکه و طلا طی امروز شد.

بر این اساس سکه بهار آزادی دیروز با کاهش 3000تومانی به 946 هزار تومان رسید، نیم سکه با 3000 تومان کاهش 475 هزار تومان و سکه ربع بهار با 1000 تومان افزایش 268 هزار تومان معامله شد.

سکه گرمی دیروز در بازار بدون تغییر 172 هزار تومان بود و هر گرم طلای 18 عیار با 2300تومان کاهش 96 هزارو 800 تومان معامله شد.

در عین حال نرخ ارزها امروز روند صعودی داشتند، دلار در معاملات امروز 24 تومان تقویت شد و به 3172 تومان رسید، یورو با 15 تومان افزایش 4173 تومان و پوند با 5 تومان رشد 5230 تومان شد.

جدول نرخ سکه و ارز در بازار ایران

سکه و ارز

قیمت

سکه تمام بهار

946هزار تومان

سکه نیم بهار

475 هزار تومان

سکه ربع

268 هزار تومان

سکه گرمی

172 هزار تومان

طلای 18 عیار

96 هزار و 800تومان

انس جهانی طلا

1269 دلار

دلار

3172 تومان

یورو

4173 تومان

پوند

5230 تومان

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع:خبرآنلاین و فارس

مطالب مرتبط:

خطای استراتژیک در بازار ارز

چرا آرامش بازار ارز طوفان شد؟

دریای بازار سکه و ارز همچنان مواج