تبیان، دستیار زندگی
امام صادق علیه السلام فرمودند: لازم است بر شیعیان که قبل از غروب و قبل از طلوع آفتاب ده مرتبه این ذکر را بگویند؛ زیرا در این وقت ابلیس تمام لشگریانش را جمع می کند و ایشان را برای برنامه های جدید، بری اغوا و گمراهی مردم، فرمان می دهد. لذا اگر فراموش کردند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین راهکارها برای دور کردن شیطان


انسان وقتى احساس كند از ناحیه اى در خطر است، فوراً به تكاپو مى افتد، خود را مهیا و مسلح مى كند. خواب را از دیدگانش مى برد و مدام مواظب و بیدار است تا اینكه اگر با آن خطر مواجه شد به مقابله برخیزد.
غفلت

حال كه انسان از ناحیه دشمنى در خطر است كه هیچ وقت سنگرش را ترك نمى كند و همیشه آماده و مراقب است تا لحظه اى طرف مقابلش روى برگرداند یا چرتى بزند تا بر او حمله ور شود، چرا مدام مسلح و مواظب نباشد؟

حال آنكه براى انسان اسلحه هائى ساخته شده است كه با به كار بردن آنها در این جنگ، توان و طاقت مقابله از دشمن گرفته مى شود تا جایى كه دشمن مى گوید من از مقابله با این گروه، ناتوانم، و این را هم باید دانست كه دشمن سلاح هائى دارد كه گاهى با به كار بردن كوچك ترین آنها، انسان را مغلوب مى كند، مثلاً با یك لحظه غفلت از جانب انسان، شیطان یك عمر حاكمیت پیدا مى كند تا جایى كه طرف را با خود متحد و موافق مى سازد.

غفلت،اسلحه شیطان

لحظه تسلط شیطان بر انسان، همانا لحظه غفلت است؛ آن زمان كه انسان اراده گناه مى كند همان زمانى است كه از یاد خدا و قیامت غافل مانده و همه شقاوت ها و بدبختى هاى انسان از همین لحظه آغاز مى شود.

خداوند در این زمینه مى فرماید:

سَأَصْرِفُ عَنْ آیَاتِیَ الَّذِینَ یَتَكَبَّرُونَ فِی الأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَإِن یَرَوْاْ كُلَّ آیَةٍ لاَّ یُۆْمِنُواْ بِهَا وَإِن یَرَوْاْ سَبِیلَ الرُّشْدِ لاَ یَتَّخِذُوهُ سَبِیلاً وَإِن یَرَوْاْ سَبِیلَ الْغَیِّ یَتَّخِذُوهُ سَبِیلاً ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا وَكَانُواْ عَنْهَا غَافِلِینَ (سوره اعراف ، آیه 146)

به زودى كسانى را كه در زمین، به ناحق تكبّر مى‏ورزند، از آیاتم رویگردان سازم [به طورى كه‏] اگر هر نشانه‏اى را [از قدرت من‏] بنگرند، بدان ایمان نیاورند، و اگر راه صواب را ببینند آن را برنگزینند، و اگر راه گمراهى را ببینند آن را راه خود قرار دهند. این بدان سبب است كه آنان آیات ما را دروغ انگاشتند و غفلت ورزیدند.

از امیرمۆمنان علیه السّلام نقل شده است: «هرگاه شیطان یکی از شما را وسوسه کرد، به خدای تعالی پناه ببرد و با زبان سَر و سِر بگوید: آمَنتُ بِاللهِ وَ رَسُولِهِ مُخلِصاً لَهُ الدّینَ».

امام صادق علیه السلام فرمودند: لازم است بر شیعیان که قبل از غروب و قبل از طلوع آفتاب ده مرتبه این ذکر را بگویند؛ زیرا در این وقت ابلیس تمام لشگریانش را جمع می کند و ایشان را برای برنامه های جدید، بری اغوا و گمراهی مردم، فرمان می دهد. لذا اگر فراموش کردند، قضای آن را به جا آورند: «اعوذ بالله من همزات الشیاطین و اعوذ بالله ان یحضرون ان الله هو السمیع العلیم» پناه می برم به خدای شنوا و دانا از سربگوشی های شیاطین و پناه می برم به خدا که در برم آیند، زیرا خدا، همان شنوا و دانا است

در امالی صدوق، از ابن عباس روایت است که گفت: چون خداوند حضرت عیسی علیه السّلام را به پیامبری برانگیخت، شیطان راه بر وی بست و او را وسوسه کرد. عیسی علیه السّلام گفت: «سُبحانَ اللهِ سَماواتِهِ وَ أرضِهِ، وَ مدادَ کَلِماتِهِ، وَزِنَةَ عَرشِهِ، وَ رِضاءَ نَفسِهِ.» چون شیطان این ذکر را شنید، خود را فراموش کرد و بی اختیار در لجُة الخَضراء فرو افتاد.

از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم آمده شیطان بر دو گونه است: شیطان جنّی که با گفتن لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ الَّا بِاللهِ العَلیِّ العَظِیم، دور می گردد، و شیطان انسی که با فرستادن درود بر محمّد و خاندانش علیهم السّلام رانده می شود. (مصابیح الجنان، ص293)

پیامبر گرامی اسلام فرمودند:

اَلا اُخْبِرُکُمْ بِشَىْ‏ءٍ اِنْ اَنـْتُمْ فَعَلْتُموهُ تَباعَدَ الشَّیْطانُ مِنْـکُمْ کَما تَباعَدَ الْمَشْرِقُ مِنَ الْمَغْرِبِ؟ قالوا: بَلى، قالَ: اَلصَّوْمُ یُسَوِّدُ وَجْهَهُ وَ الصَّدَقَةُ تَـکْسِرُ ظَهْرَهُ وَ الْحُبُّ فِى اللّه‏ وَ الْمُوازَرَةُ عَلَى الْعَمَلِ الصّالِحِ یَقْطَعانِ دابِرَهُ وَ الاْسْتِغْفارُ یَقْطَعُ وَ تینَهُ

پیامبر(صلی الله و علیه و آله) فرمودند: آیا شما را از چیزى خبر ندهم که اگر به آن عمل کنید، شیطان از شما دور شود، چندان که مشرق از مغرب دور است؟ عرض کردند: بله. فرمودند: روزه روى شیطان را سیاه مى کند، صدقه پشت او را مى‏ شکند، دوست داشتن براى خدا و همیارى در کار نیک، ریشه او را می کند و استغفار شاهرگش را مى ‏زند. (میراث حدیث شیعه، ج 2، ص 20، ح 18)

امام صادق علیه السلام فرمودند: لازم است بر شیعیان که قبل از غروب و قبل از طلوع آفتاب ده مرتبه این ذکر را بگویند؛ زیرا در این وقت ابلیس تمام لشگریانش را جمع می کند و ایشان را برای برنامه های جدید، بری اغوا و گمراهی مردم، فرمان می دهد. لذا اگر فراموش کردند، قضای آن را به جا آورند: «اعوذ بالله من همزات الشیاطین و اعوذ بالله ان یحضرون ان الله هو السمیع العلیم» پناه می برم به خدای شنوا و دانا از سربگوشی های شیاطین و پناه می برم به خدا که در برم آیند، زیرا خدا، همان شنوا و دانا است.(شیطان، ظلمتی برتارک آفرینش، ص66 )

فرآوری: محمدی                

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع:

کتاب زندگى در پرتو اخلاق (ذكر الله) شهید سید عبدالمحمد تقوى

سایت حجت الاسلام حاتم پوری کرمانی

افکار نیوز

مطالب مرتبط:

5 چیزی که شیطان را دور می کند!

راندن شیطان با ذکر

هزار و یک اثر ذکری شگفت انگیز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.