تبیان، دستیار زندگی
بشر مدت هاست در رابطه با شباهت های انسان و میمون مشغول انجام تحقیقات گسترده ای می باشد. پیشرفت سریع و گسترش اطلاعات در این موضوع به قدری برای دانشمندان مهم بوده است که برای تحقیق در این زمینه دو زیر مجموعه اصلی ژنتیک و تشابه های فیزیکی را در این جانداران.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقدیری متوسطه 1رفاه

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

پژوهشگران جوان متوسطه 1 رفاه به مدیریت سرکار خانم فرحناز شکوری درنهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی بررسی شباهت های انسان و میمون از این مدرسه جزء تقدیری های سمینارهای این دوره از جشنواره شد. مهفام حیدری و مهلا حسینی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم بهار مهربانی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

فیلم ظهور سیاره میمون‌ ها

بشر مدت هاست در رابطه با شباهت های انسان و میمون مشغول انجام تحقیقات گسترده ای می باشد. پیشرفت سریع و گسترش اطلاعات در این موضوع به قدری برای دانشمندان مهم بوده است که برای تحقیق در این زمینه دو زیر مجموعه اصلی ژنتیک و تشابه های فیزیکی را در این جانداران مورد مقایسه قرار داده اند.

اهمیت این موضوع وقتی مشخص می شود که برای مثال یک محقق بخواهد درباره تاثیر مواد شیمایی بر موی انسان زنده در طی 3 الی 5 سال تحقیق کند. همان طور که حدس می زنید این آزمایش را نمی توان از انسان ها انجام داد و صرف نظر از این پروژه نیز راهکار مناسبی نیست.

در چنین شرایطی با توجه به اینکه می دانیم موی انسان و میمون از نظر ژنتیکی و آسیب پذیری شباهت زیادی به یکدیگر دارند، می توان آزمایش را روی میمون ها انجام داد و این یکی از علت هایی است که توجه دانشمندان و گروه ما را به خود جلب کرده است.

هم چنین براساس یک رشته تحقیقات تازه، شامپانزه از لحاظ ژنتیکی به حدی به انسان نزدیک است که در واقع باید آن را در خانواده ای که انسان نیز بدان تعلق دارد (هومو) جای داد و دانشمندان با آزمایش ژن های کلیدی انسان و چند گونه میمون (ape) را دریافتند که "کدهای حیات" انسان 99/4 درصد با شامپانزه اشتراک دارد در حالی که گروه دیترویت و گروهای مشابه شباهت انسان و شمپانزه را 99/4درصد رقم می زند، سایر محققان در سال گذشته آن را حدود 95 درصد ارزیابی کردند.

علاوه بر این میمون ها نزدیک ترین شباهت فیزیکی را در بین موجودات زنده به انسان دارند. شامپانزه ها بسیار باهوش هستند و در بعضی مواقع جزء معدود حیواناتی هستند که از ابراز استفاده می کنند. میمون ها چهار دست پا راه می روند اما قادرند مانند انسان بایستند و بر روی دوپا راه بروند. انگشتان دست آن ها نیز مانند دست انسان است و به این ترتیب می توانند مثل ما چیزها را بردارند و نگه دارند. موی سر میمون ها نیز مانند انسان با بالا رفتن سن سفید می شود. بچه گوریل ها نیز مثل بچه های انسان در ده هفتگی سینه خیز می روند و تقریباً در هشت ماهگی شروع به راه رفتن می کنند.

این دو جاندار جز معدود پستاندرانی هستند که به نسبت حس بویایی ضعیف ترشان از حس لامسه ی بسیار قوی برخورند. جالب است بدانید دانشمندان به اقتصادگرا بودن میمون ها که یک عمل کاملاً انسانی به حساب می آید پی برده اند و گفته می شود میمون ها نیز در استفاده از مواردی که برایشان ارزشمند است، خصاصت زیادی به خرج می دهند. این شباهت ها تنها تعداد اندکی از مشترکات انسان و میمون اند.

بیماری ایدز و میمون

هم چنین دانشمندان معتقدند حدود 98 درد DNA و 99درصد ژن های انسان و میمون با هم برابرند و این شباهت های ژنتیکی به تشابه ژنیکی نیز ختم می شود.

از جمله شباهت های انسان و میمون می توان به برابری حس لامسه قوی در نوک انگشتان، حس رقابت، حس مسولیت و احساس مادری و سیدی مو در کهنسالی اشاره کرد.

بیان حضرت صادق علیه السّلام در «توحید مفضّل» در شگفتی خلقت بوزینه

[ ای مفضّل! ] تأمّل و تفكّر كن در آفرینش بوزینه و شباهت او با انسان در اعضای وی كه مراد من سر و صورت و دو شانه و سینه اوست. و همچنین امعاء و احشای او شبیه به احشا آدمی است. و علاوه بر این ها، خداوند به او چنان هوش و زیركی را عنایت نموده است كه هر اشاره‌ای را كه صاحبش و تربیت كننده اش كند می فهمد.

و بسیاری از كارهایی كه انسان به جا می آورد، او تقلید نموده و مثلش را انجام می دهد، تا بجائی كه به خلقت انسان و شمایلش نزدیك است. و عبرت برای او می گردد كه چگونه خداوند او را در تدبیر، با خلقت بوزینه بر آن گونه كه آفریده شده است مشابهت داده است؟

و بنابراین بداند كه: خداوند او را نیز از طینت و سنخ بهائم خلق فرموده است. چرا كه با خلقت بهایم، تا این درجه خلقتش نزدیك است. و اگر فضیلتی كه خداوند به انسان در ذهن و عقل و منطق داده است و آن را موجب افضلیّت وی قرار داده است نبود، انسان هم مثل بعضی از بهایم بود.

علاوه بر این، در بوزینگان بعضی از زیادی های دیگری است كه موجب فرق میان آن ها و آدمیان شده است، كه عبارت است از پوزه، و دُم آویزان، و مویی كه سراپای بدنشان را پوشانیده است.

ولیكن اینها مانع از الحاق بوزینگان به بنی آدم نمی شد اگر به آن ها ذهن انسان و عقل و نطق او داده شده بود. و در حقیقت و به درستی آنچه موجب جدایی و فرق میان انسان و آنهاست اینست كه: آنها در عقل و ذهن و منطق نقصان دارند.»

مطالب مرتبط:

تولد میمون‌های تراریخته

میمون های شبگرد هندی

یک میمون بزرگ و قوی

ویژگی های پستانداران

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی