تبیان، دستیار زندگی
اما تو خیلی با رضایت و خوشحالی پرسپولیس را ترك نكردی . روزهای آخر خیلی مشكل داشتی . اگر كسی با من خوب برخورد كند هیچ مشكلی با او ندارم؛اما مدیران باشگاه برخورد خوبی با من نداشتند . باور كنید پیشنهاد امسال"السد "&nb...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه كریمی ( قسمت دوم )


اما تو خیلی با رضایت و خوشحالی پرسپولیس را ترك نكردی . روزهای آخر خیلی مشكل داشتی .

اگر كسی با من خوب برخورد كند هیچ مشكلی با او ندارم؛اما مدیران باشگاه برخورد خوبی با من نداشتند . باور كنید پیشنهاد امسال"السد " خیلی بهتر از پیشنهاد " الاهلی " بود اما من تصمیم گرفتم باز هم در الاهلی بمانم چون در این دو سال برخورد مدیرانش با من خیلی خوب بود . این خیلی مهم است و یا مثلاً  برخورد مردم شهر و هواداران  خیلی با من خوب بود ، اما وقتی برخورد مدیران با بازیكن خوب نباشد او هم روزی تلافی میكند .

تو هم این كار را كردی ؟ اصلاً آن موقع می گفتند نرفتن تو به اتلتیكو یكی از دلایل اصلی اش همین تلافی كردن است .

من همان موقع  هم از امارات پیشنهاد خوبی داشتم اما به خاطر اینكه بیشتر گیرشان بیاید قبول نكردند . البته حق هم داشتند چون خرج تیم از همین ترانسفر بازیكن در می آمد  اما خب زیاده خواهی شان  باعث شد من منتقل نشوم . همان موقع یعنی وقتی یك سال با پرسپولیس قرارداد داشتم الاهلی پیشنهادی  داد كه 500 میلیون گیر پرسپولیس می آمد.آنها یكساله حاضر بودند یك میلیون و دویست هزار دلار بدهند اما آقای عابدینی گفت یك میلیون دلار به باشگاه بدهید و خودتان با بازیكن كنار بیایید .

خب تو بازیكن بزرگی بودی و طبیعی بود مدیران  انتظار داشته باشند پول بیشتری  از بابت تو در بیاورند

.خب نشد دیگر.

فكر نمی كنی اگر با اتلتیكو یك قرارداد خوب می بستند هم به نفع باشگاه بود و هم به نفع خود تو ؟‌اگر این اتفاق می افتاد شاید زندگی تو تغییر می كرد و الان جای دیگری بودی .

چرا، اما قسمت نبود. همین رحمان رضایی مگر در شش ماه اول خوب كار نكرد؟ واقعاً خیلی خوب  بود اما وقتی در كرواسی بودیم ، با پدر خانمش دایم با باشگاه تماس می گرفت و سر قیمت صحبت می كرد .

یعنی دنبال پیشنهاد می گشت ؟

نه،مگر یادتان نیست این طرف و آن طرف میگفتند یوونتوس و اینتر و ... فلانی را می خواهند؟الان را نمی دانم اما او آن  موقع،به خصوص در مسابقات مقدماتی جام جهانی،آماده ترین دفاع ایران بود.آن موقع حرف از این همه پیشنهاد بود  اما همان  پروجا كه گفته بود قرارداد ر ا تمدید می كنم بعد از شش ماه اول حاضر نبود قرادادش را تمدیدكند . بعد آنقدر  او را دواندند و بالاخره یك قرارداد یكساله با او بستند  وحالا هم معلوم نیست  وضعیتش چه می شود .

از حرف های تو پیدا است كه به خاطر امنیت شغلی حاضر نیستی به اروپا بروی ، حالا اگر شرایطی به وجود بیاید و تضمینی بدهد امنیت شغلی ات را فراهم كند ،‌حاضری به اروپا بروی ؟

اگر شرایط قراردادش  خوب باشد ، چرا نمی روم

می گویند تو روحیه ات با آنجا سازگار نیست و دوست داری همین دور و اطراف باشی . انگار برایت سخت است كه بروی جایی كه ایرانی درآنجا كم است .

فكر می كنید در امارات كه ایرانی زیاد است من 24 ساعت توی خیابان هستم . من صبح تا غروب خانه هستم ، بعد ازظهر  می روم تمرین و دوباره بر می گردم خانه . اینطوری نیست كه بروم سر كوچه بایستم و بگویم چون ایرانی زیاد است بروم باآنها صحبت كنم  تازه اینجا هم این كار را نمی كنم .

بالاخره فرهنگ آنجا خیلی با فرهنگ ایران نزدیك است و حتماً تو راحت تر هستی ؟

اینكه فرهنگ عرب ها  خیلی شبیه فرهنگ ما ایرانی ها است درست است . مثلاً غذاهایشان خیلی شبیه به غذاهای ما است؛البته در اروپا هم رستوران های ایرانی زیاد است  اما اینها دلیلی برای نرفتن من به اروپا نیست .

آنقدر با خونسردی پاسخ می دهی كه آدم یاد بازی ات در زمین می افتد وقتی گل می زنی هیچ هیجانی بروز نمی دهی .

من همینطور هستم،عادتم است . زیاد دوست ندارم شلوغش كنم.

اسم این شلوغ كردن نیست بالاخره هر بازیكنی  بعد از گل هیجان زده می شود اما به نظر می رسد گل زدن هم تو را ارضا نمی كند .

خب آدم از گل زدن خوشحال می شود اما من اینطوری نیستم.اما مثل خیلی از بازیكنان كه شلوغش میكنند بالا و پایین می پرند و  پشتك و وارو می زنند من زیاد دوست ندارم كاری  كنم .

الان بازیكنی مثل علی دایی با اینكهكلی ركورد هم زده ولی وقتی  گل می زند خیلی برایش خوشحال كننده است خیلی از بازیكنان بزرگ دنیا هم همینطور هستند ولی خیلی عجیب است كه به تو چنین هیجانی دست نمی دهد .

هر كس یك جور اخلاقی دارد.من روشم برای خوشحالی كردن  اینطور است .

چند وقت قبل شایع شده بود كه مدیر برنامه های تو گفته علی كریمی دیگر بریده و می خواهد به ایران برگردد نمی دانیم خودت هم شنیدی یا نه.آیا واقعاً صحت داشت ؟

من به خاطر همین چیزهاست كه با روزنامههامصاحبه نمی كنم . مطلب ندارید كه نباید با زندگی دیگران بازی كنید و صفحه تان را سیاه كنید بدهید دست مردم.اصلاً روزنامه ها چه كار دارند به كار خصوصی بازیكن . آنها باید بنویسند فلانی چطور فوتبال بازی می كند .

اما برگشتن تو به ایران خیلی مهم است. این دیگر زندگی خصوصی ات نیست.

شاید برمی گشتم اما اینكه دنبال  این باشند كه من برج می سازم،خانه می سازم،  شغل دیگرم چیست ، اصلاً درست نیست.بعداً برای آدم دردسر ساز می شود .

حالا واقعاً می خواستی برگردی ؟

می خواستم برگردم اما شرایط جور نبود . اگر نصف این پولی را كه الاهلی داد یك باشگاه ایرانی می داد بر می گشتم .

چرا می خواستی برگردی ؟

خب می خواستم بیایم ایران . یك كمی از امارات خسته شده بودم اما وقتی شرایط را دیدم و یك چیزهایی شنیدم،به كلی منصرف شدم.

بازیكنی كه از بازی در امارات خسته می شود،قبول كن طبیعی است كه بگویند نمی تواند به اروپا برود

.چه ربطی دارد ؟

وقتی اینجا نزدیك ایران است ،همه شرایط هم جور است ، ایرانی زیاد است

، فرهنگشان شبیه ماست و خیلی چیزهای دیگر، آن وقت تو خسته می شوی ،  چطور می خواهی در اروپا دوام بیاوری؟خوب دوست داشتم بیایم ایران بازی كنم .

در پرسپولیس ؟

بله ، اما وقتی می بینم با بازیكن فلان قدر قرارداد می بندند و بعد می آیند او را جریمه می كنند و می گویند باید فلان قدر به باشگاه بدهی،مگر دیوانه ام كه برگردم؟آنجا خبرنگار می آید با مدیر برنامه های من مصاحبه میكند از او می پرسد  اینها حرف های خود كریمی است و می رود چاپ می كند. اگر یك كلمه این ور و آن ور  چاپ كند و شكایت كنیم پدرش  را در می آورند. اما اینجا روزنامه ها برای خودشان مطلب دروغ می نویسند و عین خیالشان هم نیست . تازگی هم یاد گرفته اند و می نویسند"یك خبر تایید نشده" و به گفته شاهدان عینی"و این جور حرف ها  .آنجا یك نفر می خواهد مطلب بنویسد هزار بار التماس می كند كه این حرف های خودش است یا نه،تا مطمئن شود .

چرا در مورد تو اینطوری است كه همه با مدیر برنامه هایت مصاحبه میكنند؟چرا خودت صحبت نمی كنی ؟ اینجا هر مصاحبهای از تو چاپ شود همه می دانندكه مدیر برنامه هایت صحبت كرده و حرف ها مال خود تو نیست .

من فقط بعضی وقت ها با روزنامه پیروزی  صحبت می كنم.

خود تو هیچ وقت از اینكه فرد دیگری به جایت صحبت میكند مشكل نداشتی ؟

نه چون به ایشان اطمینان دارم .

چرا هیچ وقت نمی گوید بنویسید مدیر برنامه های كریمی این حرف ها را زده؟اینجا همه چیز را مستقیماً از قول تو نقل میكنند؛اینكه درست نیست.

شما این را می دانید،اما خوانندهای كه روزنامه می خواند این را نمی داند  و فكر می كند علی كریمی مصاحبه كرده.

این موضوع از نظر تو ایرادی ندارد ؟  شده او یك چیزی بگوید و بعد تو فكر كنی اگر خودت بودی این حرف را نمی زدی ؟

نه،تا به حال مشكلی پیش نیامده.

وضعیت تو و كریم باقری خیلی فرق میكند.كریم باقری آن موقع هم كه در تیم ملی بود می گفتند دیگر بازی نمی كند،ولی اگر تو می آمدی قطعاً این جوری نبود.

باقری برای فوتبال این مملكت زحمت زیادی كشیده .

ولی  در یك سال اخیر اصلاً خوب بازی نمی كرد .

آن بستگی به مربی دارد . این مربی است كه باید  از بازیكن كار بكشد .

بالاخره نامش كریم باقری است.از او انتظار  بیشتری می رود.

ما مثلاً می گوییم مسلمانیم و شیعه امام علی ( ع )،ولی وقتی به آدم تهمت كم كاری بزنند خیلی زور دارد . وقتی من پولم را نگیرم و نتوانم حرفی بزنم و بعدش هم به من تهمت كم كاری بزنند یك چیز وحشتناكی می شود و در حق شخص ظلم می شود . نانی كه ما برای خانواده مان در میآوریم باید حلال باشد و فوتبالی كه ما باز ی می كنیم حكم كار كردن را دارد .

ما اسم این را كم كاری نمی گذاریم ، ولی می گوییم كریم باقری امسال همان كریم باقری همیشه نبود كه می شناختیمش. شما قبول دارید باقری با چهار پنج سال پیش فرق كرده ؟

وقتی مربی از كریم كار بكشد اوهم مجبور می شود كار كند.

مگر مربی همان مربی نیست كه چند سال پیش از كریم كار می كشید؟

كدام مربی ؟

علی پروین.

پروین قبلاً یك دوره در تیم ملی مربی،باقری بوده. شما هفت سال پیش را با الان مقایسه میكنید؟ مثلاً من در امارات وقتی چند بازی مصدوم می شدم آخر تمرین مربی مرا نگه می داشت  و باز هم تمرین می كردیم، مثلاً صد متر ،‌پنجاه متر می برد چون می دید بدن من آماده نیست . چون من مصدوم بودم فیزیوتراپی می رفتم. اینجا هم باید همین طوری باشد،  مثلاً وقتی می بینیم كریم باقری در اوج است و خودش یك تیم است،اگر افت كند مربی باید بررسی كند كه چرا افت كرده است .

بعضی مواقع خودت با بقیه تمرین نمی كردی و هیچ چیزی هم به تو نمی گفتند ،‌می گفتنی مصدوم هستی و با بقیه نمی دویدی . یعنی نازت را می خریدند  این درست است ؟ تویی  كه این حرف ها را می زنی یك زمانی در همین فوتبال این كارها را میكردی ؟

خب این همه اشتباه بوده . الان  باید حرفهای فكر كنیم.

حامد كاویانپور هم همینطور بود . مثلاً سر تمرین كه یك نفره تمرین می كرد هیچ چیز به او نمی گفتند . زمانی كه در مجموعه ورزشی انقلاب تمرین می كردید ، خود تو هم انفرادی تمرین می كردی  و مربیان هم هیچ چیزی نمی گفتند چون احتمال داشت ناراحت بشوی.  یعنی كریم باقری هم همین وضعیت را دارد كه الان نمی تواند خوب بازی كند ؟ برای اینكه تمریناتش مثل بقیه بازیكنان نیست .

كریم باقری به خاطر اینكه بازیكن بزرگی است و مدتی از ایران دور بوده و وقتی آمده با یك شرایط آماتور روبرو شده،كسانی كه روی او كار میكنند نتوانسته اند او را آماده نگه دارند .

خب با این وضعیت خود توهم سال بعد می گویی فوتبال اینجا آماتوری است و به همین دلیل افت كرده ام . یعنی این را میخواهیم بپرسیم  كه اگر در پرسپولیس تمرین كنی می توانی همین بازی هایی ر اكه در  امارات انجام دادهای را در پرسپولیس  هم انجام بدهی ؟ با همین تمرینات خوش گذرانی ؟ یا اینكه مثل مهرداد میناوند كه چند روز پیش یك مصاحبه كرده بود و گفته بود از پرسپولیس  بدم می آید ،‌تو هم به همین نتیجه می رسی ؟

اول اینكه مهرداد رفیق من است،اما وقتی می خواست به پرسپولیس  بیاید گفت عشق من پرسپولیس   است و می خواهم  مجانی برای پرسپولیس بازی كنم . به مهرداد گفتم دست تو به دهانت می رسد و وضعت خوب است . الان این مصاحبه ها را می كنی و بعداً بازیكن پرسپولیس كه پولش را نگرفته وقتی به مدیر باشگاه بگوید  پولم را بدهید مدیر باشگاه می گوید بروید از مهرداد یاد بگیرید . از خارج آمده و یك قران پول نگرفته؛ این خودش بدآموزی دارد  حالا چند بازی روی نیمكت نشسته  و این مصاحبه ها را كرد . آدم وقتی مصاحبه می كند باید چیزی بگوید كه تا آخر پای آن بایستد . مثلاً اگر كسی گفت آقا شما این حرف ها را زده اید؟بگوید بله، من این حرف را زده ام .

بالاخره كدامش را درست نگفته ؟ اینكه برای پرسپولیس مجانی بازی می كنم یا مصاحبه های بعد از نیمكت نشینی اش را ؟

یك جوری باید صحبت كندكه چند نفر كه خواستند بازی كنند بتوانند از حق و حقوقشان دفاع كنند . این كه می گوید من پول نمی خواهم،لطمه اش به كسانی می خورد  كه دستشان توی جیبشان نمی رود . عاشق پرسپولیس  هم هست ولی آمده این جو تیم را  دیده و بعدش مصاحبه یی بر عكس مصاحبه اولی انجام داده.

بالاخره حقیقت را می گوید یا نه ؟

اولش هم نباید بگوید عشق من پرسپولیس است و مجانی بازی می كنم .

او گفته كه به جو تیم آشنا نبودم . شاید واقعاً همینطور بوده .

مثل این است كه من بگویم در فلان كشور بهترین بازیكن می شوم،بعدش در لیست هجده نفر هم قرار نگیرم  و روی جایگاه بنشینم، بعدش بگویم چون نمی دانستم این حرف را زده ام .

خود تو مگر نمی گویی دوسال ایران نبودم و به جو پرسپولیس  آشنا نیستم ؟ اگر دو ماه دیگر برگردی پرسپولیس   چی ؟

اگر قرار باشد برگردم هم این مصاحبه ها را نمی كنم . خوانندهای كه این مطالب را می خواند می گوید  خودشان حرف خودشان را قبول ندارند و بعد از یكی دو ماه می زنند زیر حرف خودشان . شما یك مصاحبه از من بیاورید كه آن را تكذیب كرده باشم . اگر آوردید به شما جایزه می دهم .