تبیان، دستیار زندگی
احتمالاً کسی یا کسانی را دیدهآ اید که به دلیل بیماری، تصادف و یا هر علت دیگری برای لحظاتی قلب شان از تپش میآ افتد و پزشک به محض معاینات اولیه، عملیات احیای قلبی- ریوی یا همان CPR را شروع میآ کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احیای رابطه با همسر


گاهی نبض رابطه با همسر می ایستد ، نفس زندگی بند می اید و باید کاری انجام دهید مثل احیا در وقت ایست قلبی .

عشق به همسر

احتمالاً کسی یا کسانی را دیده اید که به دلیل بیماری، تصادف و یا هر علت دیگری برای لحظاتی قلب شان از تپش میآ‌افتد و پزشک به محض معاینات اولیه، عملیات احیای قلبی- ریوی یا همان CPR را شروع می آ‌کند.

به عقیده من رابطه با همسر سیستم قلبی-تنفسی زندگی مشترک است چرا که یک رابطه خوب به بخشهای دیگر زندگی خون و اکسیژن می رساند و به این ترتیب کمیت و کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار می دهد یعنی همان کارکردی که قلب و ریه برای بدن ما دارند. حال که رابطه با همسر را با این تعریف پذیرفتیم این موضوع را نیز تصدیق می کنیم که همان طور که به دلایل مختلف قلب دچار حمله میشود رابطه با همسر نیز به دلایل متعددی دچار حمله می شود که اگر به موقع عملیات احیا در مورد آن صورت نگیرد مرگ رابطه حتمی خواهد بود.

اگر شما هم در زمره زوجها هستید که مدتی است دردی را در قلب تپنده زندگی تان یعنی رابطه با همسر احساس می کنید بهتر است قبل از اینکه با حمله ی مواجه شوید راهکارهای احیای آن را فرا بگیرید. برای احیای رابطه منتظر بروز حمله نباشید و از همین لحظه شروع کنید. همسرانی نیز که رابطه خوبی با یکدیگر دارند می توانند از این راهکارها برای تقویت هر چه بیشتر رابطه‌شان استفاده کنند. و اما راهکارها:

1. خنده، شوخی، بازی. زوجهایی که با هم می خندند و بیشتر می خندند از رابطه شان راضی تر هستند. برای اینکه میزان خنده های مشترک تان را بالا ببرید با هم شوخی کنید. شوخی کردن و سر به سر هم گذاشتن می تواند شما را به همدیگر نزدیک ‌تر کند -بدیهی است که نوع شوخی ها باید متناسب با روحیات همسر باشد-. به علاوه مطالعات روانشناختی نشان می دهند که شوخی و خنده در زمان بروز مشکلات و اختلافات، زهر مسائل را می‌گیرد و به مثابه سپر یا ضربه گیر عمل می کند. از بازی هم غافل نشوید. چه کسی گفته که بازی فقط برای بچه هاست؟ شطرنج، گل یا پوچ، اسم-فامیل، بازی های رایانه ای و یا هر بازی دو نفره دیگری که در دسترس شما باشد و به آن علاقمند باشید خوب است. می توانید بچه ها را هم وارد بازی کنید. بازی های ورزشی بخصوص در فضای باز هم مفید است. مهم نیست چقدر وسطی، زو، والیبال، فوتبال یا بد مینتون بلد هستید مهم این است که وقتی را برای کنار هم بودن و لذت بردن از این فرصت فراهم آورید.

2. در انداختن طرحی نو. کارهای جدیدی را که برای هر دوی شما هیجان انگیز است امتحان کنید. این راهکار از دو جهت مفید فایده است: اول اینکه شما را به مانند یک تیم در کنار هم قرار می دهد دوم اینکه کمک میکند خاطره جدیدی از کنار هم بودن در ذهن تان نقش ببندد. وقتی کار هیجان انگیزی را که هر دو کمابیش به آن علاقمند هستید انجام می دهید احساس می کنید رابطه تان از حالت یکنواختی قبل خارج شده است، به همسرتان نزدیکتر شده اید، شادترید و به طور کلی رضایت شما از با هم بودن بیشتر شده است. برای اینکه طرح نویی دراندازید نیازی نیست کارهای خیلی خاص، پرهزینه و عجیبی انجام دهید. برای مثال اگر یک منطقه ی زیبا و خوش آب و هوایی در شهر محل زندگی شما هست که تا به حال فرصت نشده به آنجا بروید چادر و دیگر وسایل پیکنیک را جمع کنید و تعطیلات آخر هفته را در آنجا بگذرانید. مثل دو جهانگرد ماجراجو!

کارهای جدیدی را که برای هر دوی شما هیجان انگیز است امتحان کنید. این راهکار از دو جهت مفید فایده است: اول اینکه شما را به مانند یک تیم در کنار هم قرار می دهد دوم اینکه کمک میکند خاطره جدیدی از کنار هم بودن در ذهن تان نقش ببندد
3. یک تشکر کوچولو. توجه به کارهای خوب همسر میتواند زندگی را تغییر دهد. این کار رابطه را تقویت می کند و میزان رضایت مندی شما را از آن افزایش می دهد. پس از همسرتان بیشتر تشکر کنید البته نه فقط به خاطر دست پخت خوب او یا خرید ماشین ظرفشویی. گاهی از همسرتان به خاطر ویژگی های اخلاقی خوبی که دارد سپاسگزاری کنید. تحقیقات علمی نشان داده است زوجهایی که بیشتر از هم قدردانی میآ‌کنند سالهای بیشتری رضایتمندانه با هم زندگی می کنند.

مواقعی پیش می آید که با اینکه با خودتان قرار گذاشته اید از همسرتان تشکر کنید اما بی حوصله تر از آن هستید که از پس این کار برآیید. پیشنهاد میشود در این موارد از بازیهای ذهنی برای تنظیم دوباره خلق تان کمک بگیرید: برای مثال تصور کنید اگر هرگز با همسرتان آشنا نمی شدید زندگی شما الآن چطور بود؟ یا تصور کنید اگر همسرتان این ویژگی خوب را نداشت زندگی شما چگونه میشد؟ شاید این بازی کمی آزار دهنده به نظر برسد اما موثر است.

4.  یک موفقیت، یک جشن. فقط در روزگار سختی کنار همسرتان نباشید، بگذارید او در زمان خوشی هم حضور موثر و گرم شما را احساس کند. متأسفانه برخی از همسران آنقدر که به کنار هم بودن زن و شوهر در مشکلات اهمیت میدهند به کنار هم بودن در خوشیها اهمیت نمی دهند. برای مثال خانمی حاضر است برای کمک به کمرنگ شدن تأثیر مشکل بیکاری و بی پولی همسرش در خانواده، هفته ای هفت روز کار کند اما وقتی شوهر بعد از مدتها بیکاری اولین حقوق را می گیرد و از این بابت خوشحال است به یک ابراز خرسندی ساده کفایت میکند. یا برعکس مردی برای درمان همسر بیمارش تلاش زیادی میکند اما وقتی او بعد از مدتها دوباره برای خانواده شام درست میکند با یک تشکر خشک و خالی از آن میگذرد. این در حالی است که هر کدام از این اتفاقها یک موفقیت هستند که بر حسب موقعیت بروزشان، موفقیتهای بزرگی هم محسوب میشوند. پس چرا نباید آنها را جشن گرفت؟ یک جشن ساده برای موفقیتها و یا به عبارت ساده تر برای احساس حضور یکدیگر در لحظات خوب زندگی، تنشهای بین همسران را کاهش می دهد و آنها را شادتر می‌کند. دفعه بعد که همسرتان به موفقیتی دست یافت مثلاً به هدفی رسید که برای آن تلاش زیادی کرده بود یا حتی فقط یک روز خوب را پشت سر گذاشته بود حتماً برای او و در کنار او جشن بگیرید. یک جشن ساده!

و آخر اینکه این راهکارها گرچه بسیار ساده به نظر می رسند اما به رابطه شما با همسرتان جانی تازه می بخشند. باور ندارید؟ امتحان کنید!

راحله فلاح

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

صبر یا جدایی،مسئله این است!

استقبال از شوهر،چرا؟

صمیمی باش و صمیمی بمان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.