تبیان، دستیار زندگی
ما به علت علاقه ی شدید به باغداری توانسته ایم کرم های ورمی کمپوست را تولید و پروش دهیم. گروه ما توانسته است با عدم وجود کمبود وسایل کافی موفق به افزایش 1200 نخ کرم به بی شمارلارو و کرم بالغ رسیده است. ابتدا یک اکواریوم تهیه کردیم سپس مقداری خاک باغچه روی.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقدیر از متوسطه 1 پیام زهرا، اصفهان

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

تقدیری متوسطه 1 پیام زهرا، ورمی کمپوست

پژوهشگران جوان متوسطه 1 پیام زهرا از  اصفهان به مدیریت سرکار خانم اکرم ارشدی در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی ورمی کمپوست ها از این مدرسه جزء تقدیری های غرفه های این دوره از جشنواره شد. مینا السادات حسنی پژوهشگر عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم زهرا نجفی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

ما به علت علاقه ی شدید به باغداری توانسته ایم کرم های ورمی کمپوست را تولید و پروش دهیم. گروه ما توانسته است با عدم وجود کمبود وسایل کافی موفق به افزایش 1200 نخ کرم به بی شمار لارو و کرم بالغ رسیده است. ابتدا یک آکواریوم تهیه کردیم سپس مقداری خاک باغچه روی آن ریختیم.

نگهداری کرم های زباله خوار در سبد بسیار آسان است فقط چند نکته را باید رعایت کنید. شما دوستان خیلی راحت می توانید این کرم ها را در منزل هم نگهداری کنید و پسماند های تر رو داخل محفظه ای که کرم رو نگهداری می کنید بریزید و آن را به ورمی کمپوست تبدیل کنید و کود حاصل را به عنوان کود بسیار غنی در گلدان یا باغچه منزل بریزید. شما با این کار می توانید از زباله های تولید شده بکاهید و در پاکیزگی شهر نقش به سزایی داشته باشید.

ورمی کمپوست:

ورمی‌کمپوست متشکل از ورمی (کرم خاکی) و کمپوست (کود آلی) به معنای نوعی کود آلی است که از فعالیت کرم خاکی حاصل می‌گردد.

بیش از 2700 نوع کرم خاکی در طبیعت وجود دارد این کرم ها با کاوش خاک و تغذیه عناصر موجود در خاک و آمیختن آن با آنزیم‌های موجود در بدن خود، خاک را تازه می‌کنند و قدرت باروری آن را افزایش می‌دهند هم چنین به دلیل جابجایی مداوم در خاک، با ایجاد سوراخ‌های زیاد، راه نفوذاکسیژن به خاک را آسان می‌کنند.

کلمه ورمی (Verms) از لغت لاتین ورم (Vermis) گرفته شده که به معنی کرم است. تولید ورمی کمپوست فرایندی نیمه هوازی است (حدود 80% رطوبت) که توسط گونه‌ای خاص از کرم ها، قارچ‌ها، باکتری‌ها، و اکتینومیست‌ها انجام می‌شود، هم چنین مواد حاصل از بستر رشد کرم بوده که پس از دفع مواد زاید از سیستم گوارشی کرم در محیط باقی می‌ماند، ورمی‌کمپوست، مجموعه‌ای از فضولات کرم به همراه مواد آلی تجزیه شده و نیز اجساد کرم هاست که برای گیاه ارزش غذایی فراوانی دارد.

در خاک‌هایی دارای مواد دفع شده توسط کرم ها، عناصری مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم 5 – 11 مرتبه بیشتر از خاک‌های بدون کرم است. در اثر عبور مواد آلی از دستگاه گوارش کرم، عناصری از جمله ریزمغزی‌ها زیاد می‌شوند.

تولید ورمی‌کمپوست، تغذیه کرم های قرمز حلقوی بارانی موسوم به Eisenia Foetida از مواد آلی پسماندهای آشپزخانه بوده و محصول این فرایند کود آلی است که یکی از غنی‌ترین کودهای شناخته شده در دنیا است.

تقدیری متوسطه 1 پیام زهرا، ورمی کمپوست

مزایای استفاده

سبک و فاقد هرگونه بو

عاری از تخم علف های هرز

حاوی میکروارگانیسم‌های هوازی مفید مانند ازتوباکتری ها

بالا بودن میزان عناصر اصلی غذایی در مقایسه با سایر کودهای آلی

دارا بودن عناصر میکرو مانند آهن، روی، مس و منگنز

دارا بودن مواد محرکه رشد گیاهی نظیر ویتامین‌ها به ویژه ویتامین

قابلیت بالای نگهداری آب و مواد غذایی

عاری از باکتری‌های غیرهوازی، قارچ‌ها و میکروارگانیسم‌های پاتوژن

اصلاح کننده خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک

انطباق کامل با الزامات قوانین و مقررات محیط زیست

تولید در داخل کشور (صد درصد)

قابل مصرف در پرورش کلیه محصولات کشاورزی

هوادهی خاک با ایجاد خلل و فرج و ایجاد پوکی در خاک های متراکم

استفاده از این نوع کود، کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی را نسبت به کود شیمیایی افزایش می‌دهد؛ و مشکلات مربوط به باقی ماندن کود شیمیایی در مواد غذایی را ندارد.

ویژگی های ورمی کمپوست آماده

ورمی کمپوست آماده و رسیده دارای رنگ تیره می باشد و با داشتن رطوبتی قابل قبول بین دو انگشت حالت صابونی و لغزنده به خود می گیرد.

بی بو بودن در ورمی کمپوست مطلق نیست و ورمی کمپوست مرطوب، بویی کمی خفیف تر و نزدیک به خاک دارد.

دانه بندی مشخص ورمی کمپوست نشانه دیگر از مطلوبیت ورمی کمپوست می باشد که البته لازم به ذکر است که دانه بندی خوب با سرند مناسب و هم چنین به موقع سرند کردن بستر از لحاظ رطوبتی رابطه ای مستقیم دارد.

در ورمی کمپوست آماده شما دانه های تیره که همان ورمی کمپوست یا مدفوع کرم است می بینید و باقی مانده از بستر اولیه نیمه تجزیه شده یعنی تخم گیاه یا آفت در آن مشاهده نمی شود و به واقع برد این کود بدلیل نداشتن تخم علف هرز و آفت می باشد.

آبگیری ورمی کمپوست یک خاصیت منحصر به فرد برای این کود می باشد بگونه ای که در انتهای زمان تولید شما پی می برید که بسترهای شما دارای رطوبت بالایی می باشد و زمان و تکرار آبیاری شما کاهش می یابد و این موضوع نیز نشانه ای از وجود ورمی کمپوست می باشد.

برای اطلاعات بیشتر به وبلاگ ما سر بزنید:

VERMYCOMPOSTPS.BLOGFA.COM

مطالب مرتبط:

تهیه کمپوست از زباله های تر

بازیافت کاغذ

کود و گیاه،کاردستی

گیاهان چیزهای دور ریختنی را می خورند.

مجتمع پردازش و دفع پسماند آرادکوه

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی