تبیان، دستیار زندگی
منظور ما از رابطه و دوستی دختر و پسر، «رابطه ای است صمیمانه و گرم و اغلب پنهانی که احساسات و عواطف طرفین در این ارتباط، دخالت جدی دارد و نگاه آن دو به هم، نگاه جنسیتی باشد؛ نه نگاه پاک انسانی و اغلب از طریق دیدارهای مخفیانه، رد و بدل کردن نامه، تلفن و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حوصله خانواده را ندارم! با جنس مخالف شادترم!

ارتباط

مراد از روابط دختر و پسر، رابطه ای است که خود رابطه، هدف است و مقدمه چیز دیگری نیست. رابطه ای که خود رابطه هدف نیست، همانند رابطه و معاشرت دختر و پسری که نسبت خویشاوندی دارند و یا رابطه علمی، شغلی و اقتصادی بین دختر و پسر، اشکالی ندارد.


2. در این رابطه، جنسیت طرفین، موضوعیت دارد؛ یعنی نگاه آن دو به هم، جنسیتی است.

3. در این رابطه، احساسات و عواطف طرفین، حرف اصلی را می زند.

4. در این رابطه، یک در هم تنیدگی بین غریزه جنسی و قوای عاطفی طرفین وجود دارد و تفکیک آن دو در بسیاری از مواقع، امکان پذیر نیست.

پس منظور ما از رابطه و دوستی دختر و پسر، «رابطه ای است صمیمانه و گرم و اغلب پنهانی که احساسات و عواطف طرفین در این ارتباط، دخالت جدی دارد و نگاه آن دو به هم، نگاه جنسیتی باشد؛ نه نگاه پاک انسانی و اغلب از طریق دیدارهای مخفیانه، رد و بدل کردن نامه، تلفن و ... ایجاد می گردد».

سه دیدگاه در باره رابطه دختر و پسر وجود دارد:

1. دیدگاه افراطی؛ در این نگرش، هر گونه ارتباطی با جنس مخالف، آزاد و بدون مانع است(رویکرد لیبرالیستی).

فروید و پیروان وی مدعی هستند که اخلاق جنسی کهن، بر اساس محدودیت و ممنوعیت است و تمام مشکلات بشر به دلیل ممنوعیت ها، محرومیت ها، ترس ها و وحشت های ناشی از این ممنوعیت هاست که در ضمیر باطن بشر جایگزین شده است.

برتراند راسل نیز همین مطلب را اساس قرار می دهد و در کتاب «جهانی که من می شناسم»، می گوید: «اگر از انجام عملی [رفتار جنسی] زیانی متوجه دیگران نشود، دلیلی نداریم که ارتکاب آن را محکوم کنیم».

2. دیدگاه تفریطی؛ بر پایه این رویکرد، هر گونه ارتباط و پیوند با جنس مخالف، مردود و مورد نکوهش می باشد. این دیدگاه، نقطه مقابل دیدگاه افراطی است.

3. دیدگاه اعتدالی؛ بر اساس این دیدگاه، نه آزادی مطلق و رها پذیرفته شده است و نه محدودیت و منع هر گونه رابطه؛ بلکه ارتباط بین دو جنس مخالف، در یک چهارچوب [Context] مشخص، تعریف شده است.

شیطان گفت: من برای تسلط بر فرزندان آدم راهکارهای مختلفی دارم. اما سه چیز است که کمر انسان ها را می شکند و من راحت بر آنها تسلط پیدا می کنم.اول آنکه: کارهای نیک کوچک خود را بزرگ بشمارند، دوم آنکه: گناهانشان در نظرشان کوچک باشد، سوم آنکه: از خود و اعمالشان راضی باشند، موسی علیه السلام از او پرسید: چگونه نمی توانی بر یک انسان مسلط شوی؟ شیطان گفت: قویترین حربه ی من برای مبارزه با فرزندان آدم یک چیز است و آن نگاه به نامحرم است. اگر بتواند با آن مبارزه کند دیگر من تسلطی بر او نخواهم داشت

ارتباط مجاز، ارتباطی است حداقلی و به دور از هر گونه انگیزه شهوی و عاطفی و رابطه ای است که در آن، نفس رابطه مقصود نباشد و نگاه دو جنس به هم، نگاه انسانی باشد و نه جنسیتی. دیدگاه اسلام، ناظر به نگرش سوم، یعنی دیدگاه اعتدالی است.

این نوع دوستی آری یانه؟!

دلایل دینی‏ برای ترک این رابطه

1. پشیمانی در قیامت: همان طور که قبلاً اشاره شد، در برخی آیات تصریح شده که در قیامت برخی افراد از این که در انتخاب دوست، دقت لازم را نکرده و دوستان ناباب انتخاب کرده‏اند، پشیمان می‏گردند:

«الْأَخِلاَّءُ یَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِینَ»

دقت کنید که خلیل یعنی دوست بسیار صمیمی (به زبان امروزی عاشق) باشید. معنای آیه این است که همه دوستی‏ها و دوستان فردای قیامت دشمن یکدیگر می‏شوند، مگر آن دوستی‏هایی که بر اساس تقوا بنا شده باشد؛ یعنی مورد رضایت خداوند بوده باشد.

کسانی دست حسرت می‏گزند که ای کاش فلانی را به عنوان دوست انتخاب نمی‏کردیم. می‏توان گفت از مصادیق و نمونه‏های روشن دوستی‏هایی که باعث پشیمانی در قیامت می‏گردند، یکی همین نوع دوستی‏های متعارف بین دختران و پسران است که بر اساس تقوا و پرهیزکاری نمی‏باشد.

2. نوعی زنا می‏باشد: زنا اقسامی دارد و هر عضو اگر از چارچوبی که خداوند برای آن مشخص کرده فراتر رود، زنای آن عضو را مرتکب شده است. عن النبی ‏صلی الله علیه و آله و سلم:

برای هر عضوی از اعضای بدن انسان نوعی زنا وجود دارد؛ زنای چشم نگاه است؛ زنای زبان سخن گفتن؛ زنای گوش شنیدن؛ زنای دست‏ها لمس کردن و زنای پاها حرکت به سمت گناه.

3. درد بی درمان: آزادی در روابط بین دو جنس مخالف، طبق برخی روایات باعث پیدایش دردهای فردی و اجتماعی می‏گردد که درمانی ندارد. عن النبی‏صلی الله علیه و آله و سلم:

بین مردان و زنان، حریم ایجاد کنید، زیرا شکستن این حریم‏ها آسیب‏های جبران‏ناپذیری دارد.

ارتباط

4. نهی شدید از خلوت کردن زن و مرد نامحرم: از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است که فرمودند:

از خلوت کردن با زنان بپرهیزید! قسم به خدایی که جانم در دست اوست، مردی با زنی خلوت نمی‏کند، مگر این که شیطان وارد می‏شود. اگر خوکی آلوده به کثافت به انسان بخورد، بهتر است از آن که شانه زن بیگانه‏ای با مرد نامحرم برخورد کند.

5. کرامت انسان از بین می‏رود: با مثالی شروع می‏کنیم؛ فرض کنید یکی از آشنایان شما هنرمند است و با خلاقیت هر چه تمام‏تر و زحمات طاقت فرسا تابلویی بی نظیر را نقاشی کرده است که به آن افتخار می‏کند، حال اگر چند نفر آدم دزد و خیانتکار آن را دزدیده و از بین ببرند، شما چه احساسی پیدا خواهید کرد؟ آیا ناراحت می‏شوید؟

پاسخ مثبت است، زیرا از او ربوده‏اند! حالا دقت کنیم به این آیه قرآن:

خداوند تاج کرامت و بزرگواری بر سر انسان نهاده است. حالا اگر کسی این تابلو را برداشت و به سرقت برد، آیا جای سرزنش هست یا نه؟ آیا اگر انسان از چشم خدا بیفتد و دارایی آخرت خود را از دست بدهد، سخت‏تر است یا در دنیا مالی را از او بربایند؟ آیا دوستی پسران با دختران که معمولاً حرف‏های عاشقانه بین آن‏ها رد و بدل می‏شود، سلب این کرامت از انسان نیست؟

6. سلب غیرت: یکی از ویژگی‏های فرد مسلمان، داشتن غیرت و تعصب نسبت به امور مهم و حساس است؛ مثل مسأله دین، ناموس و... . در روایات فراوانی به این مسأله اشاره شده است. از باب نمونه: عن النبی صلی الله علیه و آله و سلم:

«غیرت از ایمان نشأت می‏گیرد».

غیرت از صفات خدا نیز شمرده شده است و حتی بعضی روایات علت حرمت کارهای زشت و قبیح را غیرت خدا ذکر کرده‏اند. عن النبی‏صلی الله علیه و آله و سلم:

آگاه باشید! خداوند بزرگ محرمات را حرام کرد و حدود را مشخص کرد. پس کسی غیرتمندتر از خدا نیست و به خاطر غیرتش فحشا را حرام کرد. بنابراین، ارتباط دوستی با نامحرم از طریق غیرمجاز، نشانه نوعی بی غیرتی نسبت به ناموس مسلمانان و حتی نسبت به ناموس خویش است، چرا که چنین افرادی کم کم از این که دیگران با ناموس آن‏ها دوست شوند ناراحت نمی‏گردند.

منظور ما از رابطه و دوستی دختر و پسر، «رابطه ای است صمیمانه و گرم و اغلب پنهانی که احساسات و عواطف طرفین در این ارتباط، دخالت جدی دارد و نگاه آن دو به هم، نگاه جنسیتی باشد؛ نه نگاه پاک انسانی و اغلب از طریق دیدارهای مخفیانه، رد و بدل کردن نامه، تلفن و ... ایجاد می گردد»

مصادیق فساد در روابط دو نامحرم

در باب مصادیق مفسده در روابط دو فرد نامحرم، به حدیثی از حضرت موسی اشاره می کنیم. این حدیث خیلی قابل دقت است. باید در آن تامل کرد. روزی شیطان به نزد موسی علیه السلام آمد. موسی از او پرسید چگونه بر فرزندان آدم تسلط پیدا می کنی؟

شیطان گفت: من برای تسلط بر فرزندان آدم راهکارهای مختلفی دارم. اما سه چیز است که کمر انسان ها را می شکند و من راحت بر آنها تسلط پیدا می کنم. اول آنکه: کارهای نیک کوچک خود را بزرگ بشمارند، دوم آنکه: گناهانشان در نظرشان کوچک باشد، سوم آنکه: از خود و اعمالشان راضی باشند، موسی علیه السلام از او پرسید: چگونه نمی توانی بر یک انسان مسلط شوی؟ شیطان گفت: قوی ترین حربه ی من برای مبارزه با فرزندان آدم یک چیز است و آن نگاه به نامحرم است. اگر بتواند با آن مبارزه کند دیگر من تسلطی بر او نخواهم داشت.

خداوند در قرآن کریم می فرماید:

«به مومنان بگو چشم های خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند و عفاف خود را حفظ کنند! این برای آنان پاکیزه تر است. خداوند از آنچه انجام می دهند آگاه است؛ و به زنان با ایمان بگو چشم های خود را (از نگاه هوس آلود) فروگیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را، جز آن مقدار که نمایان است، آشکار ننمایند.»[ نور، 30-31]

در این آیه به صراحت دستور داده شده است که زن و مرد نامحرم به یکدیگر نگاه نکنند و از نگاه های هوس آلود پرهیز نمایند.

حضرت علی ـ علیه السلام ـ می فرماید:

«چشم پوشی از نگاه، بهترین عامل بازداری از شهوت است.»

فرآوری: فاطمه زین الدینی

بخش نهج البلاغه تبیان   


منابع:

قرآن کریم

آسیب شناسی روابط دختر و پسر، پدید آورنده: سید رضا موسوی کانی

محمد محمدی ری شهری، میزان الحکمه

آسیب‏ شناسی روابط دختر و پسرعلی اکبر بیاری

مطالب مرتبط:

به چه علت رابطه دختر و پسر اشکال دارد؟

تأملی بر روابط دختر و پسر در جامعه دینی(1)

پاسخ به سوالات ارتباط دختر و پسر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.