تبیان، دستیار زندگی
دومین جشنواره ملی ملکوت از25 شهریور ماه در پنج بخش پژوهشی و در سه سطح نخبگان عالی، فرهیختگان میانه و عموم مردم بر مبنای کتاب قرآن در قرآن آیت الله جوادی آملی برگزار خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دومین جشنواره ملی ملکوت

دومین جشنواره ملی ملکوت از25 شهریور ماه در پنج بخش پژوهشی و در سه سطح نخبگان عالی، فرهیختگان میانه و عموم مردم بر مبنای کتاب "قرآن در قرآن" آیت‌الله جوادی آملی برگزار خواهد شد.

بخش ادبیات تبیان
دومین جشنواره ملی ملکوت

حجت‌الاسلام مجید قریشی معاون فرهنگی سیاسی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نشست خبری دومین جشنواره ملی ملکوت با اشاره به جایگاه و اندیشه‌های آیت‌الله جوادی آملی،‌ گفت: ایشان از نوادر روزگار هستند که از ابتدای انقلاب بخش‌های تئوریک نظام را بازسازی کردند و در شرایطی که شبهات کلان فلسفی دامنگیر انقلاب شده بود توانستند این شبهات را پاسخگو باشند.

معاون فرهنگی سیاسی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به نقش آیت‌الله جوادی آملی در روشن کردن مسیر اسلامی شدن دانشگاه‌ها، گفت: ایشان با نظرات بدیعی که در این زمینه مطرح کردند راه روشن و اجرایی برای اسلامی شدن دانشگاه‌ها مطرح کردند و در حال حاضر که سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها در مرحله برنامه‌ریزی‌های عملیاتی قرار دارد گفته‌ها و توصیه‌های ایشان بسیار راهگشاست.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این طرح به حوزه‌های دیگر فکری دانشگاه‌ها نیز راه پیدا کند، گفت: در دیداری که مقام معظم رهبری چند سال گذشته با آیت الله جوادی آملی داشتند بر بسط و گسترش مفاهیم تئوریک فلسفی و انقلابی از سوی ایشان تاکید داشتند چرا که علت رشد ما در جهان تبیین پشتوانه‌های دینی و انقلابی انقلاب اسلامی بوده و توانسته‌ایم با منطق و عقلانیت نظرات خود را در جمع نخبگان جهان مطرح کنیم.

حجت‌الاسلام قریشی با بیان اینکه دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز وظایف خود را در زمینه این طرح به انجام خواهد رساند، اظهار کرد: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با ظرفیتی که در اختیار دارد از کانون‌ها، تشکل‌ها، ائمه جماعات و دفاتر دانشگاه‌ها برای تبیین معارف دینی کمک خواهد گرفت تا گامی در جهت تحقق اهداف کلان انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها برداریم.

در ادامه این نشست خبری حجت‌الاسلام واعظ جوادی آملی رییس بنیاد فرهنگی اسراء نیز با اشاره به تفکرات مکتب آیت‌الله جوادی آملی، اظهار کرد: طرح ملکوت برآمده از یک مکتب عظیم فکری مبتنی بر مکتب اصیل اسلام است. جامعیت این مکتب به لحاظ روش بر اساس عقل، فقه و شهود است و همه دانش‌ها را به قرارگاه قرآن منتهی می‌کند.

رییس بنیاد فرهنگی اسراء با بیان اینکه هدف این جشنواره که بر مبنای کتاب "قرآن در قرآن" آیت‌الله جوادی آملی برگزار می‌شود، قرآن‌پژوهی است، گفت: از ویژگی‌های مکتب فکری آیت‌الله جوادی آملی انسجام و هماهنگی در میان دانش‌های مختلف است. ایشان معتقدند هیچ دانشی با دانش دیگر در تضاد نیست و شاید علما از نگاه خودشان با یکدیگر تضادهایی ببینند، اما هیچ علمی با علوم دیگر در تضاد نیستند.

جوادی آملی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های فرهنگی در کشور کم نیست؛ اما فعالیت عمیق، ریشه‌دار و دانش‌بنیان کم انجام می‌شود، گفت: جشنواره ملکوت از مکتب فکری نشات می‌گیرد که مبتنی بر فرهنگ اسلامی است و رسالت اصلی آن آماده‌سازی دانشجویان و دانش‌پژوهان برای رسیدن به عمق تفکر قرآنی است.

رییس بنیاد فرهنگی اسراء با اشاره به اینکه جامعه دانشگاهی سه دهه است که با آثار آیت‌الله جوادی آملی آشنا هستند، گفت: صدای آیت‌الله جوادی آملی در فضای فرهنگی و علمی کشور طنین‌انداز است؛ اما باید ارتباط عمیق با این صدا بین اقشار مختلف جامعه ایجاد شود.

وی با بیان اینکه این جشنواره یک عقبه 30 ساله فرهنگی علمی در آثار آیت‌الله جوادی آملی دارد، اظهار کرد: ایشان در حوزه تفسیر بیش از پنجاه جلد کتاب ارائه کردند که جمع‌آوری شده از بیش از پنج هزار جلسه قرآنی است.

جوادی آملی افزود: در سطح بین‌المللی نیز برنامه‌هایی برای این جشنواره دیده شده که در صورت امکان از آذر ماه بخش بین‌الملل آن فعالیت خواهد کرد اما در صورت عدم تحقق از سال آینده بخش بین‌الملل جشنواره نیز آغاز به کار خواهد کرد.

رییس بنیاد فرهنگی اسراء با تاکید بر اینکه عمده‌ترین هدف این جشنواره، عمومی‌سازی تفکر آیت‌الله جوادی آملی است، گفت: رسالت اصلی این طرح این است که با صنعت تبدیل و جریان انتقال سریع آثار ایشان به سطوح مختلف جامعه دسترسی پیدا کند و دانشی را به میدان بیاورد تا جامعه هر حدیثی از هر منبعی را به راحتی قبول نکند.

در ادامه این نشست امرایی مدیر اجرایی جشنواره ملی ملکوت با اشاره به جزئیات این جشنواره، گفت: این جشنواره در پنج بخش پژوهشی، در سطح نخبگان عالی که شامل پژوهشگران رشته‌های دکترا می‌شود و نیز سطح فرهیختگان میانه شامل دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد و طلاب سطوح حوزوی دو و سه می‌شود. همچنین عموم علاقه‌مندان نیز می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

مدیر اجرایی جشنواره ملی ملکوت با اشاره به مبنای این جشنواره که بر اساس کتاب "قرآن در قرآن" جوادی آملی است، گفت: در سطح نخبگان عالی بر اساس کتاب "قران در قران" مقالات، تالیف کتب، خلاصه‌نویسی، وبلاگ‌نویسی و ... را انجام خواهند داد و در سطح فرهیختگان میانه نیز بر اساس کتاب قرآن‌شناسی که از روی کتاب قرآن در قرآن نوشته شده است و روان‌سازی شده، مقالات ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به زمان شروع و پایان جشنواره، افزود: این جشنواره از 25 شهریور ماه آغاز خواهد شد و تا دهم دی ماه نیز ادامه خواهد داشت.

امرایی با اشاره به نحوه دسترسی شرکت‌کنندگان به منابع این جشنواره، گفت: به همت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد کلیه منابع مربوط به صورت رایگان پس از ثبت‌نام افراد در سایت www.malakoot.org ارائه خواهد شد. همچنین پنج ویژه‌نامه نیز بر اساس پنج محور پژوهشی منتشر خواهد شد که اولین ویژه‌نامه از 25 شهریور ماه در گیشه‌های روزنامه‌فروشی توزیع خواهد شد.

مدیر اجرایی جشنواره ملی ملکوت با تاکید بر اینکه نگاه اصلی جشنواره به بازتولید آثار از منابع ارائه شده است، گفت: سال گذشته 450 مقاله در فصلنامه‌های علمی و پژوهشی منتشر و 130 خلاصه‌نویسی مفید از کتاب صورت و سیرت قرآنی صورت گرفت.

وی در پایان با اشاره به مسابقه پیامکی جشنواره ملی ملکوت نیز گفت: شرکت‌کنندگان می‌توانند با ارسال عدد 6 به سامانه همراه اول به شماره 20368 و سامانه ایرانسل 8223 در مسابقه پیامکی شرکت کنند.


منبع:
روابط عمومی جشنواره ملی ملکوت