تبیان، دستیار زندگی
در اواسط قرن بیستم ، طراحی گرافیک دچار دگرگونی های چشمگیری شد. این تحولات بیشتر به دلیل مهاجرت طراحان شاخص گرافیک رخ داد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرافیک و شروع مدرنیته


در اواسط قرن بیستم ، طراحی گرافیک دچار دگرگونی های چشمگیری شد. این تحولات بیشتر به دلیل مهاجرت طراحان شاخص گرافیک رخ داد.

گرافیک و شروع مدرنیته

در مقاله گذشته گفتیم که جنگ جهانی بر حوزه گرافیک نیز تاثیرات بسزایی گذاشت. پس از 1933م. مشکلات طراحان گرافیک در آلمان بیشتر شد تا این که این کشور مرکزیت صنعتی یافت.

طراحان گرافیک چاره ای نداشتند جز اینکه با خط مشی های جامعه سوسیالیست انطباق یابند. به این ترتیب طراحانی که آشکارا مدرنیست بودند، یا اخراج شدند و یا مانند افراد منحط، بلشویک1 یا یهودی ها مورد استهزا قرار گرفتند.

بسیاری از آنها همانند دیگر مردم آلمان مجبور به مهاجرت شدند. برخی دیگر نتوانستند فعالیت اجتماعی انجام دهند و دیگران یا آزار و اذیت شدند یا به زندان افتادند و یا در کشتار یهودیان به دست آلمانی ها کشته شدند.

در این هنگام سوئیس یکی از مهم ترین مراکز تجمع طراحان گرافیک از کشورهای مختلف ، شامل طراحان سوئیسی و آلمانی های مهاجر بود. بسیاری از آنها در زوریخ و بازِل ساکن بودند که شهرهایی با مدرسه های طراحی مهم و دفاتر ناشران بزرگ و چاپخانه های بسیار بود.

سه زبانه بودن سوئیس، این کشور را به یکی از مهم ترین پایگاه های طراحی گرافیک در اواسط قرن بیستم تبدیل کرد و در پی آن، طراحان ژورنالیست زیادی مجال عرض اندام پیدا کردند. بسیاری از آنها طراحان برجسته مجله «گرافیس» (1944-حال حاضر) و «نویه گرافیک» (1965-1955م.) بودند.

میلان شهر شمالی ایتالیا که متاثر از این نوع طراحی بود، پذیرای مدرنیسم و زمینه ساز شاخه های آن در سال های آغازین جنگ تا پایان جنگ جهانی بود. طراحی گرافیک میلان در پیوند با طراحی برجسته ایتالیا – که به طراحی سنتی معماری و مبلمان منازل این کشور وابسته بود- پیشرفت کرد.

اما مدرنیته واقعی در اواسط قرن در ایالات متحده به وجود آمد ،در آنجا بود که ویژگی آمیخته شدن طراحی حرفه ای با فلسفه تجاری و زیبایی شناسی آرمانگرایانه، سبب پدیدار شدند پهنه وسیعی از شیوه های ممتاز شد، که گاه همچون سبک نیویورک نگاهی به گذشته داشتند.

گرافیک و شروع مدرنیته

موفقیت طراحی جدید ، مهم ترین دلیل ترویج آن در روند هنری بود. این امر زمینه ساز همکاری برای نشر کتاب، طراحی مجله و امور تبلیغاتی شرکت های بزرگ، از سوی طراحان گرافیک شد. طراحانی که از اروپا وارد شدند مانند «هربرت مِتِر» و «لئو لیونی» با شرایط جدید منطبق شدند؛ تا آنکه «ائول باس» ، «پل رند» ، «سایپ پینلز»، «لستر بیل» و «ایوان چرمایف» در طول این سال های پرورش یافتند و این گونه شد که نسل دوم مدرنیست ها به آسانی توانستدن جهت درست را بیابند.

نیویورک خانه گرافیست های مفهوم گرا بود. در این شیوه ، مهارت دقیق تصویری هنر اروپایی با طنزهای کوتاه و شوخی های تبلیغی آمیخته شده بود. سرآغاز مبارزاتی که این نکات در آنها به کار برده شد، برای شرکت آمریکایی «کنتیِنر» ، شرکت مبلمان «هرمن میلر» ، دفتر شرکت «نُل» و دفتر شرکت تجهیزات ایتالیایی «اُلیوتی» بود.

یکی از موثرترین کتاب هایی که در این دوره نوشته شد، «اندیشه طراحی» بود که در سال 1947م. توسط «پل رند» نگاشته شد. رند پس از آن که به عنوان یک طراح گرافیک و مدیر هنری جوان به این گروه شگفت انگیز پیوست، نقش طراحی را در هنر افزایش داد. وی بر ارتباط میان طراحی و هنر تاکید داشت و وجود زبان تصویری مشترکی را میان آن دو مطرح کرد، مثل توئوری رنگ و ایده ترکیب بندی . بنا بر عقیده او «کلی»، «کاندبنسکی» «آرپ» «پیکاسو» و «ماتیس» را می توان در زمره طراحان گرافیک قرار داد.

در چنین نگاه طنزآمیزی، طراحی گرافیک امریکا ویژگی صنعتی تری را با کار و کوشش زیاد تصویر می کرد که بسیار اغراق آمیز تر از شیوه اروپایی معاصر با آن به نظر می رسید.

مدرنیته واقعی در اواسط قرن در ایالات متحده به وجود آمد ،در آنجا بود که ویژگی آمیخته شدن طراحی حرفه ای با فلسفه تجاری و زیبایی شناسی آرمانگرایانه، سبب پدیدار شدند پهنه وسیعی از شیوه های ممتاز شد، که گاه همچون سبک نیویورک نگاهی به گذشته داشتند.

استدلال پل رند به تعبیر شخص طراح در جایگاه مولف بستگی داشت. این امر نشان می داد که پشتوانه عظیم تر فرهنگی ، معنا و اعتبار طراحی گرافیک است.

در آن سوی اقیانوس با در خدمت قرار دادن موزه ها برای هنر مدرن، در نیویورک، موزه هنرهای مدرن امریکا نقش موثری را در شناساندن طراحی گرافیک اورپا و افزایش تاثیر فرهنگ آن ایفا کرد.

نخستین نمایشگاه از طراحان مدرن گرافیک در 1936. از آثار «کاساندر» برپا شد که بزرگ ترین نمونه از طراحی پوستر فرانسه بود. این حرکت در سال 1937م. با نمایشگاه «مک نایت کوفر» پی گرفته شد، که اگر چه در اصل امریکایی بود، شیوه خود را در فرانسه و سپس در انگلستان تکمیل کرده بود.

دیگر نمایشگاه ها،در بر گیرنده «چاپ تجاری اروپایی امروز» در 1935م. ، «تاریخ پوستر مدرن» 1940م. «دستاوردهای پوستر شوروی»1943م. و «پوستر سوئیس»1951م. بودند.

گرافیک و شروع مدرنیته

در بریتانیا ، جنگ جهانی دوم فضایی را برای نسلی از طراحان که با مدرنیسم همسو شده بودند، به وجود آورد تا از این فرصت برای به دست آوردن مخاطبان بیشتری نسبت به زمان صلح استفاده کنند.

در اروپا، مدرنیته اواسط قرن، بیشتر با تایپوگرافی سوئیس شناخته می شد. با ایجاد دوگانگی میان طراحی انتشاراتی و طراحی تبلیغاتی در ایالات متحده، سیستم طراحی، طبقه اجتماعی و فلسفه عقلانی مورد توجه بیشتری قرار گرفتند. مانند آنچه در کارهای «مکس بیل» و «یوزف مولر-برکمن» اتفاق افتاد، شوق و ذوق برای استفاده از فرم های نوشتاری حروف سن سریف در اوج خود بود.

دو طرح که هر دو در 1957م. طراحی شدند، یکی «هِلوِتیکا» اثر «ماکس میدینگر» و «ادوارد هوفمان» برای کارخانه «هاس» سوئیس و دیگری «یونیورس» که خاونده ای با 21 چهره را تصویری می کرد و به دست تایپوگراف سوئیسی «آدرین فروتیگر» طراحی شده بود، مهم ترین این طراحی ها به شمار می رفتند.

همزمان با مطرح شدن طراحی گرافیک به عنوان حادثه ای بزرگ در سطح جهانی شاخه های بین المللی آژانس های تبلیغاتی در بسیاری از شهرها تاسیس شد.

افزایش مبادلات میان امریکا ،اروپا و ژاپن این مکان را به وجود آورد که سفرهای بین المللی بیشتر شوند. ژاپن زمینه کاری شرکت های حرفه ای غربی بود. اتحادیه بین المللی طراحان گرافیک در سال 1951م. به دست گروهی سوئیسی-فرانسوی در پاریس تشکیل شد. این اتحادیه یک گروه بزرگ جهانی بود که نشست های سالانه و همچنین نمایشگاه هایی را ترتیب می داد. یکی دیگر از دستاوردهای بین المللی شدن «شورای بین المللی انجمن های طراحی گرافیک» بود که در سال 11963م. پایه گذار شد و هدف آن، معرفی بیش از پنجاه شرکت طراحی و بالا بردن سطح استاندارد بین المللی بود.

بدین ترتیب هنر گرافیک وارد مرحله ای شد که آن را به عنوان یک هنر تجاری و تبلیغاتی برای عصر حاضر آماده می ساخت.

توضیح تصویر:

1- هِلوِتیکا اثر ماکس میدینگر و ادوارد هوفمان

2- اثری از پل رند

3- اثر آدرین فروتیگر

پی نوشت:

1-در روسی به معنای «اکثریت» ، دسته‌ای از حزب کارگر سوسیال دموکرات مارکسیستی روسیه بودند که در دومین کنگره حزب در 1903 به رهبری لنین از دستهء منشویکها )اقلیت) جدا شده و نهایتاً حزب کمونیست شوروی را تشکیل دادند.

سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

یک قرن طراحی گرافیک/ جرمی آینسلی

تاریخچه ای از طراحی گرافیک/ ریچارد هولیس

گرافیک مطبوعاتی/ دکتر کامران افشار مهاجر

مطالب مرتبط:

گرافیک و جنبش کسب حق رای

پیتر بهرنس  و آ ا گ

ون دی ولد، طراح پیشرو