تبیان، دستیار زندگی
پروژه ی تغذیه و تناسب اندام از این مدرسه جزء تقدیری های غرفه های این دوره از جشنواره شد. صبا اصلانی، مائده رضایی و ملیکا شاهرخ پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم طاهره امراللهی بیوکی انجام داده اند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد تقدیری متوسطه 1 طلوع سبز

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

شیمی درمانی

پژوهشگران جوان متوسطه 1 طلوع سبز به مدیریت سرکار خانم زینت گلبو در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

تقدیری متوسطه 1 طلوع سبز، تغذیه و تناسب اندام

پروژه ی تغذیه و تناسب اندام از این مدرسه جزء تقدیری های غرفه های این دوره از جشنواره شد. صبا اصلانی، مائده رضایی و ملیکا شاهرخ پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم طاهره امراللهی بیوکی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

تقدیری متوسطه 1 طلوع سبز، تغذیه و تناسب اندام

چکیده تحقیق:

چاقی را می توان به عنوان داشتن وزنی که سلامت شخص را در معرض خطر قرار می دهد تعریف کرد. کودکان چاق و نیز دارای اضافه وزن نسبت به بچه های دارای وزن طبیعی، کیفیت زندگی پایین تری دارند. چاقی شدید با سایر بیماری های مزمن جدی، قابل مقایسه است. بخش بزرگی از کودکان دچار اضافه وزن به بزرگسالانی با اضافه وزن تبدیل می شوند که امید به زندگی کوتاه تر دارند، میزان بروز بیماری در آن ها بالاتر و هزینه مراقبت از آن ها بیشتر است.

تقدیری متوسطه 1 طلوع سبز، تغذیه و تناسب اندام

افزایش وزن نشانه چیست؟ ظرف یک شب از یک آدم لاغر به آدم چاق تبدیل نمی‌شوید. ولی به‌تدریج می‌بینید که شلوار دلخواهتان تنگ شده و دیگر پیراهن زیبایتان را نمی‌توانید بپوشید. گرچه بالا و پایین رفتن چند صد گرمی روزانه چیزی عادی است، ولی  افزایش مرتب آن (در واقع افزایش چربی) طبیعی نیست.

تقدیری متوسطه 1 طلوع سبز، تغذیه و تناسب اندام

شایع‌ترین علت افزایش وزن خوردن چربی زیاد و نداشتن فعالیت کافی است. بدون خوردن چربی، افزایش وزن مشکل است. درصد کمی از افراد استعداد ارثی اضافه وزن دارند.  شرط اصلی سلامت زیستن داشتن تغذیه صحیح است.

تغذیه صحیح یعنی استفاده از مقادیر کافی از همه مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ سلامت در تمام طول عمر.
تقدیری متوسطه 1 طلوع سبز، تغذیه و تناسب اندامتقدیری متوسطه 1 طلوع سبز، تغذیه و تناسب اندام  تقدیری متوسطه 1 طلوع سبز، تغذیه و تناسب اندام

نقش غذا در بدن

غذا به مواد جامد یا مایعی گفته می شود که از راه دهانی مصرف می شوند و علاوه بر برطرف کردن حس گرسنگی نیازهای بدن را نیز تأمین می کند این نیازها عبارتند از: انرژی که برای ادامه کار دستگاه های مختلف بدن از قبیل: قلب، ریه، دستگاه گوارش و عضلات و هم چنین انجام فعالیت های روزانه مثل ایستادن، راه رفتن، ورزش و درس خواندن لازم است.  تأمین مواد اولیه برای رشد و نمو (بخصوص در کودکان، نوجوانان و زنان باردار). ترمیم و جانشین کردن سلول ها و بافت های مختلف بدن که در اثر افسردگی از بین می روند.

تقدیری متوسطه 1 طلوع سبز، تغذیه و تناسب اندام

«ویتامین ها»

ویتامین‌ ها ترکیبات آلی هستند که به مقدار خیلی جزیی برای متابولیسم مواد غذایی و اعمال حیاتی بدن و رشد و نمو و تندرستی ضرورت دارند. تغذیه ناقص و رژیم غذایی نامناسب سبب کمبود یا فقدان یک یا چند ویتامین می‌شود و به بیماری های مختلف مانند بری بری و پلاگر می‌‌انجامد. ویتامین ها سبب تسهیل دگرگشت (سوخت و ساز بدن)، اسیدهای آمینه، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها می‌شوند و رشد و نمو و ترمیم سلول های بدن را میسر می‌‌سازند.

تقدیری متوسطه 1 طلوع سبز، تغذیه و تناسب اندام

برخی از ویتامین ها سبب جذب مواد غذایی در روده می‌شوند و بعضی نیز به عنوان کاتالیزور عمل می‌کنند. عمل آن ها بر روی بافت های اپی تلیال و هم چنین استخوان بوده و در مجموع هر کدام از آن ها از بروز یک عارضه جلوگیری می‌کند. فونک نام Vitalamine، یعنی آمینی که حیاتی بوده و برای ادامه زندگی ضرورت دارد، را به موادی که سبب بهبود بیماری بری بری می‌‌شد و از گروه آمین بوده اطلاق کرد. پس از آنکه معلوم شد بسیاری از ویتامین ها از گروه آمین نیستند حرف e از آخر واژه ویتامین حذف و واژه Vitamin مورد قبول واقع شد.

تقدیری متوسطه 1 طلوع سبز، تغذیه و تناسب اندام

ویتامین ها را به دو دسته مهم، شامل ویتامین های محلول در آب و ویتامین های محلول در چربی، تقسیم کرده اند. ویتامین E، ویتامین K، ویتامین D، ویتامین A را نیز محلول در چربی و ویتامین C و ویتامین های گروه B را محلول در آب دانسته اند.

علاوه بر مواد معدنی، ویتامین ها نیز مورد نیاز بدن هستند؛ زیرا بدون حضور آن ها در غذا، سلامتی و تعادل اعضای بدن ناپایدار می‌شود و در اعمال حیاتی اختلالاتی ایجاد می‌گردد و عوارضی بروز می‌کند که گاه منجر به مرگ می‌شود. ویتامین‌ها سوخت و ساز بدن را تنظیم می‌کنند و تنها کمبود یک ویتامین می‌تواند، تمام بدن انسان را به مخاطره اندازد. خوب است بدانید که بیشتر ویتامین ها از منابع اصلی طبیعی استخراج می‌شوند.

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

مطالب مرتبط:

آشنایی با گروه های غذایی (محتوای هوشمند)

ویتامین K؛ ویتامین جوانی

ویتامین ها

ویتامین k و منابع غذایی آن

تاثیر آب پز کردن هویج بر مقدار ویتامین C آن

ویتامین ث سنجی (کاردستی)

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی