تبیان، دستیار زندگی
موزه رضا عباسی به طور رسمی در مهرماه سال ۱۳۵۶ گشایش یافت اما درست یک سال بعد در آبان ماه سال ۱۳۵۷ تعطیل شد. در این دوره یعنی از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۸، مدیریت موزه بر عهده آیدین آغداشلو بود. در پایان سال ۱۳۵۸ بار دیگر این موزه پس از دگرگونی‌هایی در آرایش ....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موزه رضا عباسی

محلی مناسب برای بازدید دانش پژوهان

دانش پژوهان عزیز اگر علاقه شما در زمینه هنر، فرهنگ، تاریخ و تمدن می باشد و موضوع پژوهشی که انتخاب کرده اید در زمینه تاریخی و فرهنگی است، سری به موزه رضا عباسی بزنید.

موزه رضا عباسی

موزه رضا عباسی به طور رسمی در مهرماه سال 1356 گشایش یافت اما درست یک سال بعد در آبان ماه سال 1357 تعطیل شد. در این دوره یعنی از سال 1355 تا 1358، مدیریت موزه بر عهده آیدین آغداشلو بود. در پایان سال 1358 بار دیگر این موزه پس از دگرگونی‌هایی در آرایش داخلی و گسترش فضای نمایشگاهی بازگشایی شد و در سال 1363 به دلیل مشکلات داخلی کار موزه بار دیگر به تعطیلی کشید و یک سال بعد دوباره بازگشایی شد.

اما این بازگشایی دوام چندانی نداشت تا سرانجام در 15 بهمن سال 1379 بعد از مرمت و نوسازی برای پنجمین بار افتتاح شد. ساختمان موزه در واقع متعلق به یک نمایشگاه مبلمان و دکوراسیون خانگی بود که به دلیل ویژگی‌های معماری و محل قرار گیری مورد توجه قرار گرفت و با تغییر کاربری به موزه تبدیل شد. در حال حاضر این موزه زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اداره می‌شود.

موزه رضا عباسی

این موزه در سه طبقه با بخش های مختلف پذیرای علاقمندان می باشد. طبقه اول به نمایش آثار نگارگری و خطاطی اختصاص دارد. اثر برگزیده این بخش، کهن‌ترین نمونه برگی از شاهنامه دموت (نسخه مصور شاهنامه) مربوط به میانه سده 8 هجری است. طبقه دوم به نمایش آثار دوره اسلامی در دو تالار اختصاص دارد. در طبقه سوم کتابخانه و تالار آثار پیش از اسلام قرار دارد. بازدید موزه از طبقات فوقانی به سمت طبقات پایین صورت می گیرد و شامل بخش های زیر می باشد:

موزه رضا عباسی

بخش مجموعه‌ آثار

مجموعه‌های دیدنی موزه رضا عباسی مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد تا اوایل قرن بیستم و متعلق به دوره قاجار است. اشیای به نمایش درآمده در این موزه شامل مصنوعات ساخته از گل پخته، فلز و سنگ، مربوط به دوران ما قبل تاریخ، تا ظروف سفالی و اشیای فلزی، منسوجات و نقاشی‌های لاک الکلی متعلق به دوره اسلام است.

این آثار بر اساس ترتیب زمانی و در پنج تالار به نمایش در آمده‌اند، بنابراین بازدید کنندگان می‌توانند سیر تکامل هنر، تمدن و فرهنگ را در ایران زمین دنبال کنند. این چینش در میان موزه‌های دیگر ایران منحصر به فرد است.

موزه رضا عباسی   موزه رضا عباسی

تالارهای موزه شامل:

تالار پیش از اسلام: شامل آثار ایرانی در دوره‌ پیش از اسلام و آثاری از دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی می باشد.

تالار دوره اسلامی: شامل ظروف سفالین، اشیاء فلزی، عناصر معماری، جواهرات و منسوجات دوره‌های سلجوقی، تیموری و صفوی می باشد.

تالار نگارگری: شامل گنجینه مفصلی در باب سنت نقاشی دوره اسلامی است که کهن‌ترین نمونه آن برگی از شاهنامه دموت می باشد.

تالار خوشنویسی: شامل آثار خوشنویسی دوره اسلامی است که مراحل مختلف تحول خطاطی را می توان از خلال نوشته‌ها که به خطوط ثلث و محقق و نسخ و نستعلیق می باشد، مشاهده کرد.

موزه رضا عباسی   موزه رضا عباسی

بخش مرمت و نگهداری آثار

این بخش موزه با دو آزمایشگاه و کارگاه به مرمت و بازسازی نقاشی‌ها، اشیای فلزی و کتاب‌های خطی اختصاص دارد و یکی از پیشرفته ترین کارگاه‌های مرمت در کشور است. بنابراین، این کارگاه نه تنها به مرمت اشیای موجود در موزه رضا عباسی می‌پردازد، بلکه ترمیم آثار ارسالی از موزه‌های دیگر کشور را نیز به عهده دارد.

کتابخانه موزه

کتابخانه موزه در طبقه سوم قرار دارد و شامل بیش از ده هزار جلد کتاب به زبان‌های پارسی، انگلیسی، فرانسه و آلمانی است. هم چنین کتابخانه مشترک بیش از 50 مجله داخلی و 60 مجله خارجی است. این کتابخانه برای کارکنان موزه‌ها، کارمندان سازمان میراث فرهنگی، اساتید دانشگاه، دانشجویان و پژوهشگران فرهنگی قابل استفاده‌است.

موزه رضا عباسی، در خیابان شریعتی تهران، نرسیده به پل سیدخندان شماره972 قرار دارد و همه روزه به جز دوشنبه ها از ساعت 9 صبح تا 4 بعدازظهر پذیرای علاقمندان می باشد.

شماره تماس موزه جهت هماهنگی و بازدید: 88513002 _ 88513007  _ 88535136

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی