تبیان، دستیار زندگی
خرید و فروش سگ نگهبان و سگ گله و سگ شكارى اشكال ندارد ولى در غیر این موارد جایز نیست. (آیة الله خامنه ای دام ظله)
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فروش جنس داخلى با نام شركت خارجى

قرارداد-کار

خرید و فروش سگ نگهبان و سگ گله و سگ شكارى اشكال ندارد ولى در غیر این موارد جایز نیست. (آیة الله خامنه ای دام ظله)


سوال: اگر ضمن عقد خرید آپارتمانی، شرط شود که خریدار، این آپارتمان را تنها به قشر خاصی می‌تواند بفروشد و یا به آنها اجاره دهد! آیا این شرط واجب الوفا است؟ در صورت تخلف از شرط، عقد جدید چه حکمی دارد؟

واجب است به این شرط پای‌بند بود اما اگر شخصی با زیرپا گذاشتن شرط، معامله‌ای در این آپارتمان انجام دهد، گرچه کار حرامی انجام داده، اما معامله او صحیح است. در عین حال، آن فرد حقیقی و یا حقوقی که ذی نفع این شرط است، می‌تواند با استناد به خیار تخلف از شرط، معامله را فسخ کند.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی):

شرط مذکور لازم الوفا است و معامله دوم صحیح است ولی صاحب حق، خیار فسخ دارد.

حضرت آیة الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی):

واجب الوفاست و خیار تخلف دارد.

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی):

در فرض سوال، عمل به شرط واجب است و لازم نیست این شرط در عقد خارج لازم باشد و در صورت تخلف از شرط، فروشنده اختیار فسخ معامله را دارد.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):

چنانچه شرط مزبور در ضمن عقد بیع بوده لازم است به آن عمل شود و در صورت تخلف، فروشنده حق فسخ دارد.

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

به صورت شرط فعل مانعی ندارد و تخلف از آن جایز نیست و موجب حق فسخ می‌شود.

سوال: آیا در اسلام خرید و فروش عروسك های اسباب بازی اشكال دارد؟

جواب: مانعی ندارد اگر چه ساختن مجسمة ذی روح جایز نیست. (استفتائات امام (ره)، ج2، ص19، س47)

سوال: خرید و فروش تیغ, ماشین خودتراش كه جهت تراشیدن صورت و غیره به كار برده می شود چه صورتی دارد؟ (مقلد امام خمینی (ره))

جواب: چنانچه به منظور استفادة حرام یا با علم به آن نباشد اشكال ندارد. (استفتائات امام (ره)، ج2، ص7، س8)

سوال: خرید و فروش رادیو و تلویزیون در صورتی كه فروشنده می داند از فیلم های غیر اخلاقی یا غنا از این دستگاه ها استفاده می شود جایز است؟

جواب: با فرض داشتن منافع حلال معامله باطل نیست. (استفتائات امام (ره)، ج2، ص8، س11)

سوال: خرید و فروش و ساختن انگشتری طلای مردانه, زرد یا سفید چه حكمی دارد؟

جواب: اگر طلای زرد آن مستهلك نیست به طوری كه طلای زرد به آن صدق می كند اشكال دارد هر چند رنگ آن تغییر كرده باشد. (استفتائات امام (ره)، ج2، ص8، س13)

چند استفتاء از آیة الله خامنه ای دام ظله:

سوال: اگر در کشورم رستورانى راه اندازى كنم، آیا مى‌توانم از غذاهایى كه حاوى خرچنگ، صدف و ماهى‌هاى بدون فلس است طبخ نموده و به برادران سنى و یا غیر مسلمانان بفروشم؟

جواب: فروش آن دسته از مواد غذایى كه خوردن آن حرام مى‌باشد باطل است و پول و درآمد حاصل از آنها نیز حرام مى‌باشد هر چند خریدار آنها را حلال بداند.

سوال: خرید و فروش سگ چه حکمى دارد، آیا جایز است؟

جواب: خرید و فروش سگ نگهبان و سگ گله و سگ شكارى اشكال ندارد ولى در غیر این موارد جایز نیست.

سوال: من در شرکتى کار مى‌کنم که محصولات آن مشابه خارجى دارد و البته عمدتاً نمونه خارجى، کیفیتى برتر یا مساوى و قیمتى گرانتر دارد. به درخواست یکى از نمایندگى‌هاى فروش، محصول تولیدى این شرکت بنام یک شرکت خارجى و به قیمت آن به مردم عرضه مى‌شود. با توجه به اینکه مصرف کننده، یقیناً به عنوان جنس خارجى این محصول را خریدارى و مصرف مى‌کند در حالى که واقعاً اینطور نبوده و محصول کاملاً ایرانى است و مصرف کننده به همین خیال پول بیشترى نسبت به جنس ایرانى پرداخته است لطفاً مشخص نمایید که این کار چه حکمى دارد؟

جواب: اگر داخلى یا خارجى بودن خود آن وسیله با مشاهده براى مشترى قابل شناسایى و تمیز باشد، بر ساخت آنها عنوان تقلّب و تدلیس صدق نمى‏کند ولى اعلان و اخبار خلافِ واقع راجع به آنها کذب و حرام است و اگر بیع بر کالاى مذکور با وصفى که مخالف واقع است صورت بگیرد، معامله صحیح است لیکن اگر مشترى بعد از آن از واقعیت امر مطلّع شود، اختیار فسخ خواهد داشت.

چند استفتاء از آیة الله مکارم شیرازی دام ظله:

سوال: اگر فردی مال مغصوب را پس از غصب بفروشد یا مال عاریه را بدون اطلاع مالک و برای خود بفروشد آیا بیع باطل است یا غیر نافذ و مشمول بیع فضولی؟

فروش مال مغصوب داخل در عنوان فضولی است؛ مال عاریه هم در فرض سوال همین حکم را دارد.

سوال: برای شرکت در مزایده، از شرکت کنندگان در این مزایده مبلغی دریافت می شود. این کار چه حکمی دارد؟

هرگاه برای شرکت در مزایده پول عادلانه ای می گیرند مانعی ندارد.

سوال: گاه خانه ها و اتومبیل هایی که هنوز ساخته نشده را پیش فروش می کنند؛ و در بعضی موارد قیمت نهایی را نیز تعیین نمی کنند و مبالغی را علی الحساب می گیرند و قیمت جنس را به نرخ روز تحویل، معلّق می کنند، این گونه معاملات چه حکمی دارد؟

این گونه معاملات تحت عنوان سلف یا سلم قرار می گیرد؛ ولی در سلف دو شرط مهم وجود دارد که اگر نباشد معامله باطل است:1- باید کل مبلغ، نقد باشد و الا کالی به کالی (نسیه در مقابل نسیه) و باطل است. و اگر قسمتی از مبلغ نقد باشد، معامله به همان مقدار صحیح است.2- مشخصات جنس مورد معامله باید معین باشد. اموری که سبب تفاوت در قیمت یا تفاوت در رغبات (تمایلات) می شود باید مشخص گردد. با این شرایط، در معاملاتی که به صورت اقساط مبالغی را می گیرند تا (به عنوان مثال) خانه ای را بسازند در حالی که هنوز خانه ای وجود ندارد، معامله زمانی صورت می گیرد که تمام مبلغ پرداخت شده باشد یا خانه آماده شده، و همچنین خرید اتومبیل که در ابتدا قیمتش معین نیست و به قیمت روز تحویل می فروشند، زمانی معامله انجام می شود که اتومبیل آماده شده باشد و تا آن زمان مبالغی که می پردازند به عنوان علی الحساب محسوب می شود و اگر فروشنده با این پول ها طبق توافق مضاربه (یا کارهایی مانند آن) انجام دهد، و سودی به مشتری تعلق بگیرد اشکال ندارد.

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اسلام کوئیست

سایت اندیشه قم

پایگاه اطلاع رسانی آیة الله خامنه ای دام ظله

پایگاه اطلاع رسانی آیة الله مکارم شیرازی دام ظله

مطالب مرتبط:

حکم چند معامله را بدانید

حکم معامله با بهایی

احکام اقاله (برهم زدن معامله)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.