تبیان، دستیار زندگی
ناگفته هایی از خاطرات زنان اسیر در دست داعش تا اطلاعاتی درباه لبتا مرگ این گروهک تروریستی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاطرات زنان اسیر در دست داعش


ناگفته هایی از خاطرات زنان اسیر در دست داعش تا اطلاعاتی درباه لبتا مرگ این گروهک تروریستی

داعش

بعد از حمله وحشیانه گروه داعش علیه ایزدی ها به شهر سنجار، آنها مجبور به ترک خانه خود شدند. این اتفاق و پوشش جهانی آن ، باعث شد تا توجه جامعه جهانی به این گروه از مردم عراق جلب شود و کمک های انسان دوستانه به دست آنها برسد.

پایگاه دیلی بیست گزارش داد: بسیاری از زنان و دختران ایزدی توسط داعش به گروگان گرفته شدند. گزارش‌ها حاکی از آن است که آنها شرایط بسیار بدی در زندان‌های مخفی داعش دارند و بعضا توسط این گروه بعنوان کنیز فروخته می شوند و سرنوشت بسیار بدی در انتظار آنهاست.

زنانی که موفق به فرار از زندان های داعش شده اند به بیان خاطرات خود پرداخته اند.آنها به رسانه ها گفتند :

« زنان و دخترانی که در زندان‌های موصل توسط داعش نگه‌داری می شوند ، دو گزینه پیش رو دارند ، یا اینکه بعنوان برده به اعضای داعش فروخته شوند یا اینکه هر روز در زندانهای داعش مورد تجاوز قرار می گیرند و این برای آنها به معنای مرگ تدریجی است.»

پس از ساعت‌ها جست‌وجو در میان اسناد، مشخص شد که اطلاعات لپ‌تاپ داعش، فرای تبلیغات و آموزش‌های معمولی برای جهادی‌های تروریست است. اسناد همچنین نشان می‌دهد که صاحب لپ‌تاپ در حال آموزش استفاده از سلاح‌های بیولوژیک برای حمله احتمالی‌ که جهان را شوکه می‌کرده، بوده است

این زنان گفتند قیمت فروش دختران به اعضای داعش حداقل 25 دلار و حداکثر 150 دلار است.

گفتنی است، بعد از محاصره موصل توسط گروه داعش ، این گروه از زندانهای این شهر برای نگه داری زنان استفاده می کند. عده زیادی از این زنان توسط گروه های قاچاق انسان ، به کشورهای دیگر منتقل می شوند.

گزارش ها از عراق حاکی از آن است که علاوه بر زنان ایزدی ، زنان ترکمن و مسیحی نیز چنین سرنوشت شومی دارند و تعداد آنان ، بسیار زیاد است.

«لپ‌تاپ مرگ» داعشی‌ها حاوی چه اطلاعاتی بود؟

ما امسال این لپ‌تاپ را از مخفیگاه گروه دولت اسلامی شام و عراق به دست آوردیم. لپ‌تاپ را که روشن کردیم، مشخص شد ‌هنوز کار می‌کند و هیچ رمز عبوری هم نداشت، ولی ناگهان ناامید شدیم؛ پس از آنکه ‌روی فایل «مای کامیپو‌تر» کلیک کردیم و دیدم همه درایو‌ها خالی هستند. با این حال، ‌ظاهر می‌تواند گول زننده باشد. پس از بررسی دقیق‌تر، دریافتیم‌ لپ‌تاپ داعشی‌ها اصلا خالی نیست.

داعش

گروه‌های تروریستی و تکفیری مجال پیدا کنند، از هر فن‌آوری برای ‌ترور مردم و مخالفانشان بهره می‌گیرند و جالب اینکه استفاده از این فن‌آوری‌های مرگبار و کشتار جمعی را مستند به فتاوای علمای مذهبی خود می‌کنند. در این میان، فتاوای استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی، سلاح‌های غیر‌متعارف و... این افراد را تشجیع به توسعه چنین سلاح‌هایی کرده است.

به گزارش «تابناک»، نشریه آمریکایی فارین پالسی، به تازگی گزارشی ‌منتشر کرده بود که در آن، مشاهدات خبرنگار از محتوای لپ‌تاپ یکی از گروه‌های عضو داعش، منعکس شده است. روزنامه شرق‌، این گزارش را ترجمه و منتشر کرده که متن کامل آن به شرح زیر است؛

ابوعلی، فرمانده یکی از گروه‌های شورشی میانه‌رو سوریه در شمال این کشور با افتخار، لپ‌تاپ سیاه‌وسفیدی را که تا حدودی با گردوغبار پوشیده شده، نشان می‌دهد و می‌گوید: «ما امسال این لپ‌تاپ را از مخفیگاه گروه دولت اسلامی شام و عراق به دست آوردیم‌». به گفته ابوعلی، نیروهای داعش که خود را دولت اسلامی می‌نامند، قبل از حمله او و نیرو‌هایش از ساختمان فرار کرده بودند. این حمله که در ماه ژانویه در استان «ادلب» نزدیک مرز ترکیه صورت گرفته، بخشی از حمله بزرگتر‌ ضد داعش بوده است.

او ادامه می‌دهد: «ما لپ‌تاپ و کابل برق را در یک اتاق پیدا کردیم و من آن را برداشتم، ولی‌ مشخص نبود ‌این لپ‌تاپ هنوز کار می‌کند که حاوی اطلاعات جالبی باشد‌». لپ‌تاپ را که روشن کردیم، مشخص شد، هنوز کار می‌کند و هیچ رمز عبوری هم نداشت. اما ناگهان ناامید شدیم؛ پس از آنکه بر روی فایل «مای کامیپو‌تر» کلیک کردیم و دیدم همه درایو‌ها خالی هستند. با این حال، ظاهر می‌تواند گول زننده باشد.

پس از بررسی دقیق‌تر متوجه شدیم، لپ‌تاپ داعشی‌ها اصلا خالی نیست؛ در بخش «فایل‌های مخفی» رایانه، 146 گیگابایت اطلاعات بود که شامل 35‌هزارو 346 فایل در دو‌هزارو 367 فولدر می‌شد. ابوعلی به ما اجازه داد ‌همه فایل‌ها را ‌روی هارد «اکسترنال» کپی کنیم؛ فایل‌هایی که حاوی مدارکی به زبان فرانسه، انگلیسی و عربی بود.

محتوای این لپ‌تاپ، گنجینه‌ای از اسنادی است که توجیهات ایدئولوژیک را برای سازمان‌های تروریستی فراهم می‌کند و شامل آموزش عملی چگونگی مبارزات مرگبار داعش است. این اسناد شامل ویدئوهایی از «اسامه بن‌لادن»، رهبر سابق سازمان تروریستی القاعده، راهنمای ساخت بمب، دستورالعمل سرقت اتومبیل و درس‌هایی درباره تغییر چهره در هنگام سفر از یک منطقه تروریستی به ‌منظور جلوگیری از دستگیری است.

داعش

اما پس از ساعت‌ها جست‌وجو در میان اسناد، مشخص شد که اطلاعات لپ‌تاپ داعش، فرای تبلیغات و آموزش‌های معمولی برای جهادی‌های تروریست است. اسناد همچنین نشان می‌دهد که صاحب لپ‌تاپ در حال آموزش استفاده از سلاح‌های بیولوژیک برای حمله احتمالی‌ که جهان را شوکه می‌کرده، بوده است.

بنا بر این اطلاعات، صاحب این لپ‌تاپ فردی تونسی‌تباری‌ به نام «محمد»، ‌فارغ‌التحصیل رشته شیمی و فیزیک از دو دانشگاه در شمال‌شرق تونس است و در سوریه به داعش پیوسته است.

بخش نگران‌کننده‌تر ماجرا، چگونگی برنامه‌ریزی او برای استفاده از تحصیلاتش است؛ لپ‌تاپ داعش شامل سندی نوزده صفحه‌ای به‌ زبان عربی درباره نحوه پیشرفت سلاح‌های بیولوژیک و چگونگی ساخت سلاح حاوی ویروس «طاعون» از حیوانات آلوده است. این سند شرح می‌دهد: «مزایای سلاح‌های بیولوژیک هزینه کم و تلفات انسانی گسترده آن است‌».

این لپ‌تاپ همچنین شامل یک فتوا یا حکم اسلامی 26صفحه‌ای درباره استفاده از سلاح‌های کشتارجمعی است. بر پایه فتوای نصیرالدین فهد، روحانی تندرو عربستان ـ که اکنون در عربستان‌سعودی زندانی است ـ ‌ «اگر مسلمانان به هر روشی نتوانند کافران را شکست دهند، مجاز به استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی هستند؛ حتی اگر همه آن‌ها کشته شوند و نسل آن‌ها و فرزندانشان از روی زمین برداشته شود‌».

زنان و دخترانی که در زندان‌های موصل توسط داعش نگه‌داری می شوند ، دو گزینه پیش رو دارند ، یا اینکه بعنوان برده به اعضای داعش فروخته شوند یا اینکه هر روز در زندانهای داعش مورد تجاوز قرار می گیرند و این برای آنها به معنای مرگ تدریجی است.»

در تماسی تلفنی با دانشگاه تونس، یکی از کارکنان این دانشگاه از روی برگه امتحانی محمد تأیید کرد، ‌او در رشته فیزیک و شیمی تحصیل می‌کرده است. با این حال، به گفته این کارمند دانشگاه، از سال 2011 به بعد، این دانشگاه دیگر خبری از او نداشته است.

او سپس ‌غیرمنتظره‌ پرسید: «آیا مقالات او را در سوریه پیدا کرده‌اید؟» وقتی از او پرسیدیم چرا فکر می‌کند که وسایل محمد در سوریه است، پاسخ داد: «بهتر است برای پرسش‌های بیشتر در مورد او با بخش امنیت ملی تماس بگیرید‌».

از زمان آغاز بحران، شمار بسیاری از تونسی‌ها به جنگ سوریه رفته‌اند. وزیر کشور تونس در ماه ژوئن برآورد کرد‌، دست‌کم دوهزارو400 تونسی که بیشترشان از اعضای داعش هستند در سوریه می‌جنگند. این نخستین‌ باری نیست که گروه‌های تروریستی برای دستیابی به سلاح کشتار جمعی تلاش می‌کنند. حتی پیش از 11سپتامبر هم القاعده برنامه سلاح شیمیایی را در افغانستان تجربه کرده بود. در سال 2002، پایگاه خبری «سی‌ان‌ان»، نواری به ‌دست آورد که نشان می‌داد، القاعده گازی سمی را روی سه‌ سگ امتحان کرده که همه آن‌ها کشته شده بودند.

با این حال، هیچ اطلاعاتی روی لپ‌تاپ داعش پیدا نشد که نشان‌دهنده دسترسی این گروه به این سلاح‌های خطرناک باشد؛ هرچند اطلاعات این لپ‌تاپ یادآور این است که تروریست‌های جهادی به ‌سختی در ‌حال تلاش برای دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی‌ هستند که بتواند با یک ضربه، ‌هزاران‌ تن را بکشد. این در حالی است که دستاوردهای گسترده داعش در ماه‌های اخیر، ممکن است ظرفیت گسترش این سلاح‌های جدید و خطرناک را فراهم کند.

گفتنی است، این روز‌ها اعضای داعش نه ‌تنها در خط‌مقدم می‌جنگند، بلکه بخش چشمگیری از سوریه و عراق را در کنترل خود ‌آورده‌اند. اکنون نگرانی از این است که افرادی مانند محمد، بی‌سروصدا در پشت خط‌مقدم، در حال کار روی توسعه مواد شیمیایی و بیولوژیکی باشند.

قابل ذکر است دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که گروه داعش ایالتی با نام "ولایت فرات" را در مرزهای میان سوریه و عراق ایجاد کرده است.

فرآوری : رضوانی

بخش سیاست تبیان


منابع : دانا/ تابناک

مطالب مرتبط:

7 زن خطرناک داعش را بشناسید

خطر داعش به اوباما و مرسی رسید

همه در تعقیب جان،جلاد داعش+عکس