«انقلاب زیبا» دومین تجربه بهرنگ توفیقی در زمینه سریال سازی است. نکته جالب تغییر مسیر این کارگردان در گام دوم است که از سریالی کمدی (مسیر انحرافی) به سریالی کاملا جدی روی آورده.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا فرآورده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حرف «انقلاب زیبا» مستند است

گفت و گوی تبیان با بهرنگ توفیقی کارگردان «انقلاب زیبا»


«انقلاب زیبا» دومین تجربه بهرنگ توفیقی در زمینه سریال سازی است. نکته جالب تغییر مسیر این کارگردان در گام دوم است که از سریالی کمدی (مسیر انحرافی) به سریالی کاملا جدی روی آورده.

انقلاب زیبا

همانطور که تا الان متوجه شده اید داستان «انقلاب زیبا» با اتفاقات روز شروع می شود و به زمان های دور و حوادث دوران انقلاب كشیده می شود؛ جایی که زیبا ( آزاده صمدی ) و حامد ( علیرضا کمالی) عقد كرده اند و قرار است بزودی وارد زندگی مشترك شوند . با بازگشت پدر زیبا (آتیلا پسیانی ) از خارج ، گذشته مرور می شود و حوادث عجیبی پیش می آید . بهرنگ توفیقی سریالش را بر اساس فیلمنامه حامد عنقا کارگردانی کرده و مجید مظفری، شقایق فراهانی، مجید واشقانی و اکبر معززی از دیگر بازیگران آن هستند.

روایت توفیقی از«انقلاب زیبا » را بخوانید:

با توجه به محتوای فیلمنامه که موضوع منافقین و ساواک را مطرح می کند چه قدر در مورد این موضوع اطلاعات داشتید و اینکه اصلا همچین موضوعی درحال حاضر وجود دارد و چه قدر قابل اهمیت است؟

قطعا مستندات اهمیت داشته. یکی از نکات مثبتی که من در همکاری با آقای عباسی زاده (تهیه کننده) دوست داشتم این است که می گفتند برای همه چیز باید تفکر وجود داشته باشد. وقتی ما راجع به همه جزئیاتمان فکر و تصمیم داشتیم پس قطعا توجه به مستندات تاریخی، وقایع روز و در واقع همه موارد را لحاظ کردیم و راجع به آن فکر کردیم و حرف زدیم. البته این را هم بگویم که به اندازه ای که مجال فیلمنامه بوده، یعنی تا جایی که در واقع گذر به گذشته داشته است ما  تحقیق کردیم و سعی کردیم بر اساس مستندات پیش برویم حتی در مورد جزئی ترین موارد. مثلا ما در مورد یک سری از صحنه های شکنجه احساس کردیم  ممکن است  بخاطر قوانین تلویزیون خوب نتوانیم آن ها را نشان بدهیم، به همین دلیل سعی کردیم که برشی از واقعیت را به تصویر بکشیم تا اینکه بخواهیم ماجرا را تحریف کنیم . مطمئن باشید درباره همه چیزی هایی که در کار ما دیده میشود تحقیق شده است.

برای اینکه رفت و برگشت هایی که در طول سریال به گذشته اتفاق می افتد یکدستی را در سریال حفظ کند فکری کردید؟

قصه ما در سه زمان جریان دارد یکی زمان حال، یکی به چند ماه قبل برمیگردد و یک فلش بک هم مربوط به گذشته دور که به روزهای انقلاب برمیگردد. در بخش های اولیه فیلم فلش بک هایی که به چند ماه قبل برمیگشت داشتیم ولی از این به بعد گذشته دور ما مطرح می شود، در واقع به زمان انقلاب بیشتر رجوع میکنیم. برای این رفت و برگشت ها در هر قسمت فکر شده جلو رفته ایم تا بیننده را اذیت نکند.

انقلاب زیبا

در کنار فیلمنامه خوب عوامل دیگری هم در یکدستی و دیده شدن کار تأثیر گذار هستند. چه اندازه عوامل دیگری غیر از فیلمنامه را مورد توجه قرار دادید مثل نورپردازی ها، طراحی صحنه و لباس و...؟

همان طور که اشاره کردم کار برای ما اهمیت داشته است و راجع به همه چیز حرف زدیم. در واقع با دوستان قبل از اینکه کار را شروع کنیم در پیش تولید جلسه گذاشتیم و درباره تمام این موارد خوب صحبت شده است. به نظر من نباید هیچ کدام از این عوامل خودشان را به رخ بکشند و باید درخدمت داستان و روایت قصه باشند. با دوستانمان هم که صحبت می کردیم به یک تعاملی رسیدیم. مثلا آقای گل سفیدی (تصویر بردار) اساسا این مدلی هستند که براساس حس صحنه پیش میروند، چه در نورپردازی ها و چه قاب بندی . هیج جا قرار نبوده که در یک پلانی بخواهیم تکنیک یا امکانات فیلمبرداریمان را به رخ بکشیم. هرجا که نیاز بوده سعی کردیم در صحنه آرایی با حسی که صحنه قرار است به مخاطب بدهد پیش برویم که من فکر میکنم خوشبختانه این اتفاق افتاده و در مجموع هم خیلی از این قضیه راضی هستم.

در مورد یک سری از صحنه های شکنجه احساس کردیم ممکن است بخاطر قوانین تلویزیون خوب نتوانیم آن ها نشان بدهیم، به همین دلیل سعی کردیم که برشی از واقعیت را به تصویر بکشیم تا اینکه بخواهیم ماجرا را تحریف کنیم . مطمئن باشید آن درباره همه چیزی هایی که در کار ما دیده میشود تحقیق شده است.

انتخاب آقای گل سفیدی به عنوان فیلمبردار بخاطر نوع کار متفاوت شان بوده است؟

من تا به حال با آقای گل سفیدی کار نکرده بودم ولی از دوستانی که با ایشان کار کرده بودند همیشه تعریف شنیده بودم و قابلیت های شان هم در کارهایی که از او پخش شده مشخص بود.

ضمن این که دلم میخواست که در خیلی از صحنه ها دوربین سیار باشد و در واقع از دوربین ثابت فاصله بگیریم. از طرف دیگر خیلی از جاها من دلم میخواهد از دکوپاژ کلاسیک فرار کنم که این یکی از معضلاتی است که آدم با بعضی از دوستان فیلمبردار پیدا می کند، اینکه بپذیرد شکل روایت کلاسیک را کنار بگذارد. برای من پیش آمده که گاهی وقت ها در مرحله پیش تولید دوستان این قضیه را می پذیرند ولی به مرحله فیلمبرداری که میرسد در برابر بعضی از پلان ها مقاومت می کنند و شاید می ترسند که بخواهند از فرم کلاسیک فاصله بگیرند. احساس می کنند که خطایی اتفاق افتاده، خوشبختانه آقای گل سفیدی جسارتی ستودنی در قاب بندی ها و نور پردازی ها داشت و طرز کارش خیلی به جنس کار ما میخورد..

انقلاب زیبا

در هر قسمت سریال اتفاقات و گره هایی به داستان اضافه شده است، برای جمع بندی و پایان این اتفاقات فکری کرده اید یا همه گره ها قرار است در قسمت آخر ظرف چند دقیقه باز شود؟

نمیخواهم قصه را لو بدهم؛ درست است که فیلمنامه موقعی که کار را کلید زدیم کامل نبود ولی فکر شده بود .یعنی آقای عنقا می دانستند که تا قسمت آخر چه اتفاقاتی می افتد و در مورد گره افکنی ها چه کاری می خواهند انجام بدهند . اصلا اینطور نبوده که یکدفعه تصمیم بگیریم مسیر داستان را مشخص کنیم یا مثلا تهیه کننده بگوید در دو قسمت بعدی کار را ببندیم و تمام کنیم و یک سری از حرفها را نگفته بگذاریم. اگر به مواردی هم خیلی پرداخت نشده است چون اهمیت چندانی برای قصه نداشته. اما به خط های اصلی و گره های اصلی در نهایت درست پرداخته میشود و انشاءالله پایان خوبی خواهیم داشت.

کار اول شما مسیر انحرافی ژانر کمدی داشت و انقلاب زیبا کاملا جدی و اجتماعی است، این دو چه تفاوت هایی با هم دارد و شما بیشتر کدام را می پسندید؟

راستش من  انقلاب زیبا را اولین تجربه سریال سازی ام میدانم؛ برای اینکه در مسیر انحرافی قرار بر این بود که ما در هر قسمت ویژوال افکت داشته باشیم. بنابراین چیزی که از اول من را ترغیب به ساخت مسیر انحرافی کرد این بود که به من گفتند یک قصه ای داریم که در قسمت اولش یک هواپیما سقوط میکند. از آنجایی که جلوه های ویژه یکی از علایق من به سینماست و اصلا من بیشتر علاقه ام به سینما بخش تکنیکالش بود پذیرفتم. اما بعدها متوجه شدم که در این گونه کارهای تلویزیونی در تکنیک اصلا قرار نیست دیده بشود و حس است که بیننده را جذب میکند. تکنیک در واقع تا یک حدی میتواند جوابگو باشد. البته صحنه سقوط هواپیما بازتاب خوبی داشت منتهی ما یک سری مشکلات داشتیم که حتی آقای عباسی (تهیه کننده) از گروه جدا شدند و قصه آن انسجامی را که باید ، نداشت. بخش ویژوال افکت هم از ادامه کارمان حذف شد و یک سردرگمی اتفاق افتاد . من فکر میکنم این سردرگمی بیننده را از دیدن ادامه سریال هم خسته کرد و به همین دلیل بیننده هایش را از دست داد.

انقلاب زیبا

قصد دارید سریال سازی به این شکل را ادامه دهید؟

قبل از این سریال خیلی تمایلی به ساخت سریال سازی نداشتم ولی در این کار حس کردم که اگر فیلمنامه خوب و تهیه کننده فهیم و کار بلدی وجود داشته باشد چه قدر ساختن یک سریال میتواند لذت بخش باشد و الان که کار تمام شده است می بینم اصلا خستگیم خستگی سریال نیست، من پایان تله فیلم هایم به این اندازه احساس خستگی میکردم. به خاطر اینکه می بینم کار دارد پخش میشود و بازتاب خوبی داشته و نتیجه کارمان را گرفتیم، دوست دارم بازهم این جنس سریال سازی را تجربه کنم.

سینما چطور؟

مدت ها است قرار است این اتفاق بیفتد. دوست دارم به عنوان فیلم اول، قصه خودم را بسازم البته یک مقدار تنبلی میکنم . الان سه سال است که قرار بوده فیلمنامه ام را تکمیل کنم که تا الان نشده . ولی تصمیم دارم به طور جدی این فیلمنامه را که ژانری اجتماعی دارد و دغدغه جوانان امروز است را تکمیل کنم و بسازم.

مصاحبه : زهرا فرآورده

بخش سینما و تلویزیون تبیان


مطالب مرتبط:

وسوسه های زیبا

سریال های انقلابی