تبیان، دستیار زندگی
پادشاه عربستان که کشورش از حامیان ناامنی و تروریسم در منطقه است حال خبر شومی از این جریان برای غربی ها دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشدار ملک عبدالله به اروپا و امریکا


پادشاه عربستان که کشورش از حامیان ناامنی و تروریسم در منطقه است حال خبر شومی از این جریان برای غربی ها دارد.

ملک عبدالله

پادشاه عربستان گفت که تروریسم در خاورمیانه محدود نمی‌شود و یک ماه دیگر به اروپا و یک بعد نیز به آمریکا می‌رسد.

ملک عبدالله پادشاه عربستان در دیدار با سفرای کشورهای خارجی با اشاره به اینکه باید با خطر تروریسم به شکل فوری و با داریت برخورد کرد، تاکید کرد که خطر تروریسم تنها در خاورمیانه باقی نخواهد ماند و به آمریکا و اروپا هم سرایت خواهد کرد.

ملک عبدالله در دیدارش با سفرا به آنها گفت: به شما و رهبران شما توصیه می‌کنم سریع‌تر به مقابله با تروریسم بروید. من اینجا تاکید می‌کنم  که تروریسم یک ماه دیگر به اروپا و دو ماه بعد به آمریکا می‌رسد.

پادشاه عربستان با اشاره به کمک 100 میلیون دلاری به سازمان ملل برای مقابله با تروریسم تصریح کرد که مبارزه با تروریسم نیازمند عقل، قدرت و سرعت است.

این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که عربستان یکی از متهمان اصلی حمایت از گروه‌های تکفیری و جهادی در جهان است و دولت ریاض در ابتدای بحران سوریه با تسلیح و کمک مالی به مخالفان تکفیری دولت سوریه نقش مهمی را در سازماندهی تروریست‌ها برای سرنگونی دولت دمشق ایفا کرده است.

پس از آنکه داعش یک خبرنگار آمریکایی را سر برید و حملاتی را به شمال عراق انجام داد، دولت واشنگتن دستور حملات هوایی به تروریست‌های داعشی را صادر کرد و همزمان متحدان کاخ سفید از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان هم از حملات نظامی آمریکایی‌ها به تروریست‌ها حمایت کردند.

پس از این مسئله کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دست از حمایت آشکار و رسانه‌ای خود از تکفیری‌ها کشیدند به طوری که تا قبل از عملیات نظامی آمریکا رسانه‌های سعودی نیروهای داعش را با عنوان انقلابیون عراق و سوریه معرفی می‌کردند.

به شما و رهبران شما توصیه می‌کنم سریع‌تر به مقابله با تروریسم بروید. من اینجا تاکید می‌کنم  که تروریسم یک ماه دیگر به اروپا و دو ماه بعد به آمریکا می‌رسد

پیش از این نیز در سال 2001 هم پس از آنکه امریکا تصمیم به مقابله با القاعده گرفت، عربستان سعودی که خود حامی اصلی القاعده و دیگر گروه‌های تکفیری در پاکستان و افغانستان بود و به همراه امارات متحده عربی تنها کشورهایی بودند که حکومت طالبان را در افغانستان به رسمیت شناخته بودند تصمیم به عقب نشینی از مواضع خود گرفتند و همسو با آمریکا پشت متحدان خود در کابل را خالی کردند.

اظهارات سخنگوی کاخ سفید درباره شهروندان غربی عضو داعش

همچنین سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری گفت آمریکا تلاش می کند شهروندان غربی را که در کنار داعش جنگیده اند زیر نظر داشته باشد.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان جاش ارنست گفت می توانم این را تایید کنم که دولت انگلیس هشدار تروریستی را افزایش داده است؛ مقامات ارشد کاخ سفید و دیگر مقامات دولت با همتایان انگلیسی خود در این خصوص در ارتباط هستند و من شما را در خصوص علت افزایش این سطح به مقامات انگلیسی ارجاع می دهم. به صورت کلی می توانم این را بگویم که این تهدید، به جنگجویان خارجی باز می گردد که گذرنامه انگلیسی دارند، جنگجویانی که در کنار داعش در سوریه بودند.

وی ادامه داد این تهدیدی است که آمریکا نیز روی آن متمرکز است و با متحدان خود در انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی برای مقابله با آن همکاری می کند. این همکاری با مجاری اجرای قانون و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی صورت می گیرد.

ارنست

ارنست گفت در خصوص آمریکا نیز باید بگویم که انتظار نمی رود تغییری در سطح هشدار تروریستی صورت گیرد ولی این تصمیمی است که باید وزارت امنیت داخلی بگیرد ولی تا جایی که من می دانم، طرحی برای تغییر این مساله صورت نگرفته است.

وی افزود میزان تهدیدی که ما از آن آگاهیم به اندازه ای نیست که انگلیسی ها درک کرده اند و درباره آن تصمیم گرفته اند. ماه هاست که ما به دنبال شهروندان غربی اعم از آمریکا و اروپا هستیم که تصمیم به سفر به اروپا یا منطقه گرفته اند، در کنار نیروهای داعش سلاح برداشته اند. آنان تهدید به شمار می آیند زیرا آموزش های نظامی دیده اند و تمایل خود را برای فداکردن جانشان برای هدف هایشان نشان داده اند. این افراد، گذرنامه غربی دارند و همین امر باعث می شود آزادی رفت و آمد داشته باشند، به غرب باز گردند و اقدامات خشونت بار صورت دهند. برای همین هم آمریکا در کنار دیگر شرکای خود اوضاع و تحرکات این افراد را زیر نظر دارد. اینترپل در این تلاش ها نقش دارد، کشورهای دیگر منطقه ای نیز هستند که از تلاش های آمریکا برای نظارت بر اوضاع حمایت می کنند.

وی افزود آمریکا همواره در برابر اقدامات ضد تروریستی خود را تطبیق می دهد؛ برخی از این اقدامات مشهود و برخی نامشهود هستند. به هر روی، این تهدیدی است که ما آن را پایش می کنیم و در داخل دولت و با کشورهای دیگر در سراسر دنیا به بحث می گذاریم.

وی با اشاره به همکاری دولت آمریکا با دولت عراق و برخی کشورهای منطقه برای مقابله با داعش گفت همکاری نظامی ما شامل حمایت از کردها و دولت عراق است که همکاری های نظامی گسترده ای را شامل می شود. از دیگر سو، اقدام نظامی دولت آمریکا نیز بخشی مهم از راهبرد ماست و رئیس جمهور اجازه اقدام نظامی در عراق را داده است و این اقدامات نظامی نیز نتایج مثبتی را در پی داشت. در هفته های اخیر، با اقدام نظامی آمریکا، از یک فاجعه انسانی در سنجار جلوگیری به عمل آمد و توانستیم جلوی پیشروی سریع داعش به اربیل را بگیریم. همچنین با کمک نظامی آمریکا، موفق شدیم سد موصل را باز پس بگیریم.

درخواست جهانی جان کری درباره داعش

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز طی یادداشتی در روزنامه نیویورک‌تایمز خواستار ائتلافی جهانی برای مقابله با تهدیدات گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شامات یا داعش شد. وزیر خارجه آمریکا در این یادداشت، گروه داعش را «تهدیدی یکپارچه» علیه دسته وسیعی از کشورها از جمله آمریکا دانسته است.

کری در ادامه این یادداشت با خاطرنشان کردن برخی از جنایت‌های گروه داعش اذعان کرده این گروه با بهره‌گیری و سوء استفاده از درگیری‌ها در سوریه تشکیل شده است. وزیر خارجه آمریکا می‌نویسد: «حضور مجموعه‌ای از پیکارجویان خارجی در داعش این گروه را به تهدیدی نه تنها در منطقه بلکه در هر نقطه‌ای تبدیل کرده که آنها می‌توانند بدون آنکه کشف شوند به آنها سفر کنند؛ آمریکا هم از جمله همین کشورهاست.»

وی افزود میزان تهدیدی که ما از آن آگاهیم به اندازه ای نیست که انگلیسی ها درک کرده اند و درباره آن تصمیم گرفته اند. ماه هاست که ما به دنبال شهروندان غربی اعم از آمریکا و اروپا هستیم که تصمیم به سفر به اروپا یا منطقه گرفته اند، در کنار نیروهای داعش سلاح برداشته‌اند

وزیر خارجه آمریکا می‌نویسد این گروه تروریستی در صورتی که متوقف نشود به سوریه و عراق راضی نخواهند شد. این مقام آمریکایی سپس به حملات هوایی آمریکا علیه مواضع این گروه در عراق اشاره کرده اما اذعان کرده «حملات هوایی به تنهایی بر این دشمن غلبه نخواهند کرد.»

کری با بیان اینکه برای مقابله با داعش باید از نیروهای عراق و «مخالفان میانه‌رو سوریه» حمایت کرد خواستار انهدام توانمندی‌های این گروه شده است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه به برنامه‌های واشنگتن برای تشکیل ائتلافی جهانی علیه گروه داعش پرداخته و می‌نویسد وی و چاک هیگل، وزیر خارجه آمریکا هفته آینده در حاشیه نشست کشورهای عوض ناتو با متحدان اروپایی آمریکا دیدار خواهند کرد. به نوشته کری، هدف از این دیدارها جلب بیشترین حمایت‌ها است.

کری سپس به سفرش با هیگل به متطقه خاورمیانه جهت ایجاد ائتلافی بیشتر در این راستا شده است. کری در ادامه با بیان اینکه تمامی کشورها، چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم باید به مقابله با داعش کمک کنند نوشته برای مقابله با این گروه به تشکیل ائتلافی جهانی احتیاج است.

جبهه جدید داعش در حیاط خلوت روس ها

دستگاه اطلاعات خارجی روسیه (اس وی آر) هم در گزارشی به کرملین اعلام کرد: آمریکا قصد دارد با بهره گیری از توان داعش جبهه جدیدی علیه روسیه در منطقه آسیای میانه ایجاد کند.

فرآوری: رضوانی

بخش سیاست تبیان


منابع : تسنیم/ خبرانلاین/ فارس/ جام جم

مطالب مرتبط:

عربستان هم به غزه کمک کرد!+ عکس

از یک خلیفه جدید رونمایی شد!

اعترافات جالب یک عضو داعش