تبیان، دستیار زندگی
هفدهمین دوره از رقابت های جام جهانی بسکتبال از امروز آغاز می شود و آسمان خراش های ایران نیز برای دومین بار این رویداد بزرگ ورزشی را تجربه خواهند کرد؛ بسکتبالیست های ایران در نخستین گام باید به مصاف اسپانیا، میزبان این دوره از رقابت ها بروند، مسابقه ای که
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آسمان‌خراش‌ها در اندیشه اثبات شایستگی ها


هفدهمین دوره از رقابت‌های جام جهانی بسکتبال از امروز آغاز می‌شود و آسمان‌خراش‌های ایران نیز برای دومین بار این رویداد بزرگ ورزشی را تجربه خواهند کرد؛ بسکتبالیست‌های ایران در نخستین گام باید به مصاف اسپانیا، میزبان این دوره از رقابت‌ها بروند،‌مسابقه‌ای که طبق برنامه بازی افتتاحیه جام هفدهم محسوب می‌شود.


بسکتبال

24 تیم برتر جهان در اسپانیا به مصاف هم می روند، در این جام هر تیمی به دنبال یک هدف است؛ یکی قهرمانی می‌خواهد، دیگری به دنبال دفاع از جایگاهش است و یک تیم‌ نیز به دنبال اثبات شایستگی‌هایش است. کسی از تیم ملی قهرمانی نمی‌خواهد اما آسمان‌خراش‌های ایران در اسپانیا به دنبال اثبات شایستگی‌هایشان و معرفی بسکتبال قدرتمند کشور به بزرگان جهان هستند. مطمئنا همین که نشان دهیم دیگر از آسیا فراتر رفته‌ایم و نباید خودمان را با تیم‌های قاره کهن محک بزنیم یک دستاورد بزرگ برای ایران محسوب خواهد شد.

شاگردان مهمد بچیروویچ در گروه نخست این مسابقات با اسپانیا (نائب قهرمان المپیک لندن و میزبان مسابقات)، فرانسه (قهرمان اروپا)، صربستان (تیم یازدهم جهان)، برزیل (تیم دهم جهان) و مصر (نائب قهرمان آفریقا) قرار دارند و اینبار با هدف رسیدن به مرحله دوم جام جهانی وارد میدان می‌شوند؛ هدفی که برای رسیدن به آن دو پیروزی در مرحله نخست لازم است. با این حال نام حریفان ایران در جام جهانی هرکدام یک اعتبار در دنیای توپ و سبد جهان محسوب می‌شود چرا که تمامی این کشورها در سال‌های اخیر بازیکنان بسیار زیادی به بزرگترین لیگ بسکتبال جهان یعنی NBA معرفی کرده‌اند و حالا برای این رویداد بزرگ ورزشی تمامی آنها را فراخوانده‌اند تا برای بهترین نتیجه رقابت کنند. ایران نیز به عنوان قهرمان قاره کهن تمامی ستاره‌هایش را جمع کرده و می‌خواهد در دومین حضور جهانی خودش نتیجه ای قابل قبول کسب کند؛ نکته جالب توجه این است که بسیاری از کارشناسان و بسکتبال دوستان از ستاره‌های خود در جام جهانی انتظار نمایشی زیبا و شایسته داشتند اما خود این آسمان‌خراش‌ها تاکید کردند که برای صعود به مرحله دوم راهی گرانادا می‌شوند و می‌خواهند به آنچه در نظر دارند برسند.

ایران در جام هفدهم

تیم ملی بسکتبال ایران در سال‌های گذشته جایگاه بیستم جهان را برای خود نگه داشته و نه دچار سقوط شده و نه صعود کرده‌است. پس از یک دوره ناکامی در آسیا و از دست رفتن المپیک لندن بسکتبال ایران دوباره برخواست و با قدرت راهی فیلیپین شد و توانست با اقتدار قهرمان آسیا شود؛ شاگردان بچیروویچ به عنوان نخستین تیمی که سهمیه جام جهانی را کسب کرد معرفی شدند و از همان روز برای این رویداد آماده شدند.

بسکتبالیست‌هایی که مرد اسلوونیایی بسکتبال ایران انتخاب می‌کرد در تمام رقابت‌هایی که در قاره کهن شرکت کردند با طلا برگشتند؛ با اینکه کسی به آنها توجه نمی‌کرد اما تمام توجه آنها به مدال طلا بود و با قدرت به آن می‌رسیدند. حالا این بسکتبالیست‌ها دور جمع شده‌اند و بامداد یکشنبه در نخستین مسابقه خود به مصاف میزبان می روند؛ میزبانی که آماده شده برای قهرمانی و می‌خواهد سلطه بسکتبال آمریکا بر جهان را در سرزمین خودش تمام کند.

تیم ملی بسکتبال ایران در سال‌های گذشته جایگاه بیستم جهان را برای خود نگه داشته و نه دچار سقوط شده و نه صعود کرده‌است. پس از یک دوره ناکامی در آسیا و از دست رفتن المپیک لندن بسکتبال ایران دوباره برخواست و با قدرت راهی فیلیپین شد و توانست با اقتدار قهرمان آسیا شود؛ شاگردان بچیروویچ به عنوان نخستین تیمی که سهمیه جام جهانی را کسب کرد معرفی شدند و از همان روز برای این رویداد آماده شدند

صمد نیکخواه‌بهرامی، مهدی کامرانی، حامد آفاق، حامد حدادی، اوشین ساهاکیان، اصغر کاردوست، ارسلان کاظمی، روزبه ارغوان، محمد جمشیدی، بهنام یخچالی، سجاد مشایخی و آرمان زنگنه 12 نفر نهایی تیم ملی هستند. در کنار نام هرکدام از این بازیکن‌ها می‌توان خصوصیات و ویژگی‌های زیادی نام برد اما آنچه بتوان برای همه آنها گفت این است که 12 بسکتبالیست‌ انتخاب شده ایران بارها و بارها در میدان‌های بین‌المللی قدرت خود را به حریفان نشان داده‌اند؛ در آسیا که حریفی ندارند و در جهان نیز با عملکردی که برابر بزرگان اروپا در تورنمنت اسلوونی به نمایش گذاشتند نشان دادند که حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

ایران با توجه به رقابت‌هایش در کاپ‌آسیا به عنوان تیمی نام گرفته که بیشترین بازی تدارکاتی را برای جام جهانی برگزار کرده‌است.

ایران در جام جهانی 2010 اسپانیا یا یک برد و 4 باخت در رده نوزدهم ایستاد. دو المپیک نیز ایران در آن حضور داشته که عنوانی کسب کرده‌است.

بسکتبالیست‌های ایران 14 بار در قهرمانی آسیا حاضر بوده‌اند که در سال‌های 2007، 2009 و 2013 قهرمان شده‌اند. از هشت حضور در بازی‌های آسیایی نیز در سال‌های 1951، 2006 و 2010 به مدال برنز رسیده‌اند.

اسپانیا قهرمانی می‌خواهد

ماتادورها میزبان شده‌اند که قهرمان شوند. تمام ستاره‌های این تیم هر کجا که بوده‌اند به گرانادا آمده‌اند تا بتوانند در خانه جام قهرمانی جهان را بالای سر ببرند؛ در این راه تنها سدی که برابر زرد و نارنجی پوشان اسپانیا وجود دارد غول‌های آمریکایی هستند. با اینکه آمریکا ستاره‌های خود را همانند دوره گذشته جام جهانی در ترکیب خود ندارد اما بازیکنانی را به اسپانیا آورده که به خودی خود یک ستاره محسوب می‌شوند و می‌توانند هر کاری که دوست دارند در زمین بسکتبال انجام دهند؛ حتی شکست دادن اسپانیایی که در خانه بازی می‌کند و از حمایت همه برخوردار است.

از جمله ستاره‌های تیم ملی اسپانیا می‌توان به مارک و پائو گسول، ریکی روبیو، سرجیو ایباکا، فیلیپو ریز و ژوزه کالدرون اشاره کرد.

پائو گسول، مارک گسول، ژوزه کالدرون، سرجیو لیول، رودی فرنداندز، فیلیپو ریز، مارک گسول، سرجیو رودریگز، ویکتور کلاور، سرجیو ایباکا، خوان کارلوس ناوارو، ریکی روبیو و الکس آبرینس 12 بازیکن تیم ملی اسپانیا در جام جهانی هستند.

اسپانیا تیم دوم جهان است و سابقه قهرمانی‌های زیادی در رویدادهای مهم ورزشی دارد. این تیم البته در جام جهانی قبلی با 5 برد و 4 باخت ششم شد.

اسپانیا یازده بار در المپیک حضور داشته و در سال‌های 1984، 2008 و 2012 به مدال نقره رسیده‌است.

9 تجربه جام جهانی دارد که در سال 2006 به مدال طلا رسید.

29 حضور در قهرمانی اروپا را تجربه کرده است که در سال‌های 2009 و 2011 قهرمان شده، در سال‌های 1935، 1973، 1983، 1999، 2003 و 2007 به مدال نقره رسیده و در سال‌های 1991، 2001 و 2013 مدال برنز را کسب کرده‌است.

اسپانیا در جام مدیترانه نیز 3 قهرمانی، 4 نائب قهرمانی و یک مقام سومی دارد.

فرانسه به دنبال ورود به جمع بزرگان

تیم ملی فرانسه با ستاره‌های خود در رقابت‌های قهرمانی اروپا به مقام قهرمانی رسید و سهمیه جام جهانی را کسب کرد اما قبل از جام‌جهانی چند مهره‌ کلیدی‌اش از حضور در این رویداد انصراف دادند؛ تونی پارکر مرد سال 2013 فرانسه و قاره سبز اصلی‌ترین بازیکنی بود که تصمیم گرفت در این مدت استراحت کند. فرانسه در بسکتبال جهان عناوین خاصی ندارد و هر از چندگاهی با چند ستاره‌ای که داشته توانسته کاری انجام دهد اما قهرمان اروپا است و در این دوره برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته تا بتواند در جام جهانی خوب ظاهر شود.

آبی‌پوشان اروپا تیمی هستند که با توجه به نقاط ضعفشان در پست‌های داخلی این روزها مورد توجه کارشناسان بسکتبال ایران قرار گرفته‌اند چرا که با توجه به قدرت ایران در این منطقه می‌توان گفت ایران برابر فرانسه شانس زیادی دارد؛ البته فقط شانس چرا که این تیم ترکیبی از بازیکنان جوان و با انگیزه را راهی اسپانیا کرده و مطمئنا رقابت‌ها جوانان با انگیزه خیلی دشوارتر از ستاره‌هایی است که به هرآنچه در دنیای حرفه‌ای خواسته‌اند رسیده‌اند.

توماس هوئرتاس، چارلی کاهوای، ادوین جکسون، ایوان فورنیر، فلونت پیتروس، رودی گوبرت، بوریس دیائو، یارن ماهینی نیکولاس بتوم، آنتونی دیوت، جفری لائورن و مایکل فلابر 12 بازیکنی هستند که برای حضور در جام جهانی 2014 انتخاب شده‌اند که در اولین مسابقه خود به مصاف برزیل می‌روند.

فرانسه در جام جهانی 2010 استانبول با سه برد و سه باخت در رده سیزدهم قرار گرفت.

آبی‌پوشان قاره سبز که در رنکینگ فدراسیون جهانی جایگاه هشتم را دارند تا کنون 8 حضور در المپیک را تجربه‌کرده‌اند که تنها در سال‌های 1948 و 2000 به مدال نقره ‌رسیده‌اند.

در جام جهانی 5 بار حضور‌ داشته‌اند و عنوانی کسب نکرده‌اند و در اروپا نیز در سال 2013 به مدال طلا،‌در سال‌های 1949 و 200 به مدال نقره و در سال‌های 1937، 1951، 1953، 1959 و 2005 به مدال برنز رسیده‌اند.

تیم دانش آموزان اصفهانی نایب قهرمان جهان شد

صربستان تیمی خطرناک

صرب‌ها بسکتبال خود را از غولی به نام یوگوسلاوی به ارث برده‌اند که یکه‌تاز بسکتبال جهان بود. پس از تجزیه یوگوسلاوی این صرب‌ها بودند که توانستند میراث‌دار خوبی برای بسکتبال باشند و هم‌اکنون نیز در رده یازدهم جهان قرار دارند. بسکتبال صربستان و در کل ورزش این کشور برای ایران بسیار شناخته‌شده است چرا که همیشه در تمامی رشته‌های ورزشی مربیان و ورزشکاران زیادی از این کشور وارد ایران شده‌اند.

بسیاری از مربیان بسکتبال در دهه گذشته صرب بودند که آخرین آن همین میلوش پیئیچی است که قوی‌ترین تیم جوانان ایران را یک ماه قبل از قهرمانی‌ آسیا در اختیار گرفت و برابر چین با 20 اختلاف امتیاز شکست خورد و نایب قهرمان آسیا شد. قبل از آن هم ماتیچی بود که یک تنه قوی‌ترین تیم بسکتبال تاریخ ایران را در آسیا پنجم کرد تا حسرت المپیک به دل آسمان‌خراش‌ها بماند.

البته بسکتبال صربستان برای ایران سود زیادی هم داشته است. بالاخره راه ورود دانش روز بسکتبال جهان به ایران توسط همین صرب‌ها بازشد. حالا همین صربستان در گروه ایران قرار دارد و می‌خواهد پس از چند دوره دوباره قدرتنمایی‌کند. شاید ستاره‌هایش همانند اسپانیا معروف نباشند اما بسیار قدرتمند هستند. تیمی جوان و با انگیزه وارد اسپانیا شده و می تواند کابوس غول‌های جهان شود.

میلوش تئودوسیچ، نمانژا جلیکا، نناد کریستیچ، ساشا جورجویچ، مارکو سیمونوویچ،‌ استفان مارکوویچ، میروسلاو رادولجیکا، جوویکا آنتونیک، استفان جوویچ، نیکولا کالینیک، راسکو کاتیچ، میروسلاو نیکولیچ، بوژان بوگدانوویچ، استفان برسویچ و ولادیمیر استیماک 12 بازیکن تیم ملی صربستان در جام جهانی خواهند بود.

صربستان در جام جهانی 2010 استانبول در دیدار رده‌بندی برابر لیتوانی باخت و چهارم شد.

صربستان کشوری جدا شده از یوگوسلاوی است که ابتدا با نام صربستان و مونتنگرو مستقل شد و در نهایت با شدن این دو کشور صربستان نام گرفت. سابقه سه دوره حضور در المپیک دارد که در سال 1996 به مقام برنز رسید، چهار دوره در جام جهانی شرکت کرده که در سال‌های 1998 و 2002 قهرمان شد و 10 حضور در قهرمانی اروپا را تجربه کرده که در سال‌های 1995، 1997 و 2001 قهرمان شد، 2009 به مدال نقره رسید و 1999 در جایگاه سوم ایستاد.

صرب‌ها در نخستین دیدارشان در جام جهانی هفدهم به مصاف مصر می‌روند.

برزیل 5 طلا، 2 نقره و 6 برنز در رقابت های پان آمریکن نیز دارد. این تیم در جام جهانی استانبول نیز با ایران هم‌گروه بود و در نهایت با سه برد و سه باخت در رده نهم جهان ایستاد

برزیل و یک توفیق اجباری

تیمی گردن کلفت از این کشور راهی اسپانیا شده‌است. قانون گرفتن وایلد کارت آنها را اجبار کرده که تمامی ستاره‌های خود را به اسپانیا ببرند و این تیم نیز حالا در توفیقی اجباری تمام بهترین‌هایش را در اختیار دارد و با قدرت وارد جام جهانی می‌شود. تیم دهم جهان در نخستین دیدار خود نیز باید به مصاف فرانسه برود.

برزیل در رقابت‌های قهرمانی آمریکا ستاره‌هایش را در اختیار نداشت و برای نخستین بار در تاریخ نتوانست سهمیه جام جهانی را کسب کند اما با رایزنی‌هایی که داشت توانست مسوولان فیبا را متقاعد کند که اگر در جام جهانی حضور داشته باشد به نفع بسکتبال جهان خواهد بود. آنها وایلد کارت گرفتند، حضور ستاره‌های خود را تضمین کردند و در گروه نخست با ایران قرار گرفتند.

مارسلو ماچادو، السک گارسیا، ژیلهرمه جیووانینی، پابلو ماگانانو، روالژینهو نتو، مارسلینهو هرتاس، نه‌نه هیلاریو،‌گوستاوو دیکونتی، رافائل هتشیمر، لئوناردو باربوسا، مارکو ویرا، ژوزه آلوس نتو، آندرسون وارژائو، لری تیلور و تیاگو اسپلیتر 12 بسکتبالیست برزیل در جام جهانی خواهند بود.

برزیل در بسکتبال جهان بسیار قدرتمند است و عناوین زیادی کسب کرده‌است. 15 بار در المپیک حاضر بوده که در سال‌های 1948، 1960و 1964 به مدال برنز رسیده‌است. در جام جهانی 15 بار شرکت کرده که در سال‌های 1959 و 1963 به مدال طلا، در سال‌های 1954 و 1970 به مدال نقره و در سال‌های 1967 و 1978 به مدال برنز جهان رسیده‌است.

در رقابت‌های قهرمانی آمریکا 16 حضور را تجربه کرده‌است که در سال‌های 1984، 1988، 2004 و 2009 قهرمان شده ، در سال‌های 2001 و 2011 نائب قهرمان شده و در سال‌های 1989، 1992، 1995 و 1997 به مدال برنز رسیده‌است.

برزیل 5 طلا، 2 نقره و 6 برنز در رقابت های پان آمریکن نیز دارد. این تیم در جام جهانی استانبول نیز با ایران هم‌گروه بود و در نهایت با سه برد و سه باخت در رده نهم جهان ایستاد.

مصر به دنبال برد برابر ایران

نائب قهرمان آفریقا در شرایط وارد جام جهانی می‌شود که مشکلات اجتماعی و سیاسی در این کشور زیاد بوده اما تیم ملی بسکتبال آنها با شرایط خوبی راهی اسپانیا شده‌است. همانطور که همه انتظار دارند ایران برابر این تیم برنده باشد آنها نیز برای پیروزی برابر ایران راهی گرانادا شده‌اند و شاید همین مساله رقابت این دو تیم را بسیار حساس کند. مصری‌ها در نخستین دیدار خود صربستان را پیش‌رو دارند.

مومن ابوالانین، ابراهیم الجمال، مهند الصباغ، شریف عبدله، یوسف ابوسوشا، مصطفی علی المکاوی، رامی عبداله، اسرف ربیع، حاتم خلیفه، وائل خدر، سمیر ابوسعید و شریف عبدالحلیم 12 بسکتبالیست مصر هستند که در این رویداد مهم ورزشی به میدان خواهند آمد.

این تیم سابقه هفت المپیک و 6 جام جهانی در کارنامه خود دارد اما عنوانی کسب نکرده‌است با این حال در قاره آفریقا تیمی با قدرت محسوب می‌شود. مصری‌ها 5 مدال طلای آفریقا در سال های 1962، 1964، 1970، 1975 و 1983 را در کارنامه خود دارند، در سال‌های 1972، 1981، 1987، 1993 و 2013 نائب قهرمان قاره سیاه‌ شده‌اند و در سال‌های 1978، 1985، 1992، 1999، 2001 و 2003 به مقام سوم رسیده‌اند.

مصر در دوره گذشته جام جهانی حضور نداشت‌.

برنامه‌های روز نخست از 30 آگوست آغاز می‌شود که آخرین دیدار مسابقه بین ایران و اسپانیا است که ساعت 22 برگزار می‌شود. با توجه به اختلاف ساعت ایران با اسپانیا دیدار نخست به وقت ایران ساعت 30 دقیقه بامداد یکشنبه است. در زیر برنامه تیم ملی بر اساس برنامه بازی‌ها آمده که تاریخ شمسی براساس اختلاف ساعت است و تاریخ میلادی بر اساس برنامه فیبا ذکر شده‌است.

یکشنبه (9 شهریور – 30 آگوست - ساعت 30 دقیقه بامداد)

ایران – اسپانیا

یکشنبه (9 شهریور – 31 آگوست – ساعت 20:30)

ایران – برزیل

دوشنبه (10 شهریور – 1 سپتامر – ساعت 18)

ایران – صربستان

سه شنبه روز استراحت تمامی تیم‌ها است.

چهارشنبه (12 شهریور – 3 سپتامبر – ساعت 18)

ایران – مصر

پنجشنبه (13 شهریور – 4 سپتامبر – ساعت 20:30)

ایران – فرانسه

بخش ورزشی تبیان


منبع: ایسنا