تبیان، دستیار زندگی
به موقع و مجهز در جلسه امتحان حاضر شدن از اصول امتحان است. در این نوشتار به مواردی اشاره می گردد که رعایت آن ها باعث تمرکز بیشتر و در نتیجه گرفتن نمره بهتر در امتحانات می شود. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصولی که باید در طول امتحان رعایت شوند

اصولی که باید در طول امتحان رعایت شوند

هر کاری اصول و قواعد خاص خود را دارد که با رعایت آن‌ها می‌توان به بهترین نحو از عهده انجام آن کار برآمد. تمرکز، درس خواندن، خلاقیت و... حتی امتحان نیز اصول و قواعدی دارد. در این جا نکاتی بیان می‌شود که با رعایت آن‌ها نتیجه خوبی در امتحانات خواهید گرفت.

  • به موقع و مجهز در جلسه امتحان حاضر شوید. عاقلانه‌ترین کار اینست که قبل از شروع پاسخگویی سوال‌ها، همه اوراق امتحانی را بررسی نمایید. به خود تلقین کنید که به خوبی از عهده امتحان برخواهید آمد و موفق خواهید شد.
  • در جلسه، تمام ابزارهایی که در امتحان مورد نیاز است را همراه داشته باشید. خودکار، مداد، پاک کن و... به تعداد کافی داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.

اصولی که باید در طول امتحان رعایت شوند

  • مشخصات خواسته شده (نام، نام خانوادگی، کلاس و ...) را روی برگه امتحانی بنویسید. متأسفانه در بسیاری موارد دانش آموزان به خاطر عجله برای پاسخ گویی سوالات، این مسئله را فراموش می‌کنند و دچار دردسر می‌شوند.
  • وقت خود را تقسیم بندی کنید و مراقب زمان باشید. پس از دریافت برگه امتحانی، زمان لازم برای پاسخ دادن به هر سوال را در نظر بگیرید و فرصتی برای مرور آن‌ها باقی بگذارید.
  • سوال را چند مرتبه با دقت بخوانید و مطمئن شوید که از شما چه پرسیده؛ کاملاً توجه نمایید که از شما چه خواسته شده است. چون طراح سوال، در برخی سوالات نکاتی که در جواب‌های تستی کتاب وجود ندارد مثل مواردی شامل نیست و نمی‌باشد را می‌خواهد.
  • برخی از سوال‌ها دارای نمره‌های بیشتری است و برخی از آن‌ها نیز آسان‌تر می‌باشد. بعضی دانش آموزان فکر می‌کنند که ابتدا باید به سوال‌هایی که بیشترین نمره را دارد پاسخ دهند. ما معتقدیم که بهترین راه، شروع پاسخ سریع دادن به سوال‌های آسان است. این کار سه مزیت دارد:
  1. شما توانسته‌اید با کم‌ترین تلاش، نمره قابل توجهی بیاورید.
  2. برای پاسخگویی به سوال‌های مشکلی که باقی مانده، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنید و آرامتر می‌شوید. این آرامش به نوبه خود موجب روشن‌تر فکر کردن درباره سوال‌های بعدی می‌شود.
  3. فرصت بیشتری برای پاسخ گویی به سوال‌های مشکل دارید؛ ولی اگر از سوال‌های مشکل شروع کنید نگران و ناراحت می‌شوید، تمرکزتان را از دست می‌دهید و شانس جواب دادن به سوال‌هایی که به خوبی می‌دانید را نیز از دست می‌دهید. یکی از دلایل خواندن همه پرسش‌ها قبل از شروع به پاسخ دادن اینست که اغلب وقتی شما مشغول پاسخ دادن به سوالات آسان هستید، به جواب سوال‌های مشکل هم فکر خواهید کرد.

اصولی که باید در طول امتحان رعایت شوند

  • در سوال‌های تشریحی، قبل از جواب دادن، فهرست کوتاهی از مطالبی که مرتبت با سوال به نظرتان می‌رسد را بنویسید. سعی کنید تمام نکته‌های کلی مرتبط با سوال را شرح دهید و جزئیات مربوط را بنویسید. همواره اصل موضوع را دنبال نمایید.
  • در حالی که سوال را جواب می‌دهید، نکته‌هایی که درباره سوال‌های دیگر به ذهنتان خطور می‌کند را یادداشت کنید تا از یادتان نرود. این یادداشت‌ها ضمن آن که به شما در نوشتن پاسخ‌های کامل کمک می‌کند، از هیجان شما می‌کاهد و به شما آرامش می‌دهد.
  • در سوال‌های تشریحی، برای اضافه کردن مطالب تازه جای کافی در نظر بگیرید، برای این کار بهتر است یک طرف کاغذ را بنویسید تا پشت آن برای توضیح‌های اضافی خالی باشد. با علامت گذاری درست می‌توانید مطالب توضیحی را نشان دهید.
  • با خط خوانا بنویسید، در امتحان ریاضی شکل‌ها را به دقت رسم کنید. راه حل‌ها، شماره‌ها و اعشار را درست بنویسید، طوری که مختلط نباشند.
  • بیش از اندازه روی یک سوال توقف نکنید، اگر بعضی پاسخ‌ها به ذهنتان نمی‌آید، خونسردی خود را حفظ کنید و در فرصتی دیگر برای یادآوری آن بکوشید.
  • در جلسه امتحان به دیگران توجه نکنید که چه کسی دیر می‌آید یا چه کسی زود برمی خیزد. از زود پاسخ دادن مغرور نشوید و زود هم بلند نشوید؛ بلکه یک بار با دقت سوال‌ها و پاسخ‌ها را مرور کنید تا اگر احیاناً نکته‌ای جا انداخته یا اشتباه نوشته‌اید، اصلاح کنید.
    اصولی که باید در طول امتحان رعایت شوند

  • در صورتی که وقت امتحان به نظرتان طولانی آمد و خسته شدید؛ چشمانتان را به مدت یک یا دو دقیقه ببندید. این استراحت کوتاه کارآیی ذهنتان را افزایش می‌دهد.
  • پیش از تحویل ورقه، یک بار تمامی آن را بخوانید. اشتباه‌های املایی، نقطه گذاری‌ها و احیاناً از قلم افتادگی‌ها را اصلاح کنید. بدین گونه می‌توانید در پاسخ‌ها دقیق شوید و احیانا در پاسخ‌های غلط تجدید نظر کنید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: مریم عرفانیان

تنظیم: علی سرمدی