تبیان، دستیار زندگی
اگر می‌خواهید لوازم‌التحریری مناسب برای فرزندتان بخرید، بهتر است نکاتی را در نظر بگیرید تا در عین صرفه جویی و حفظ سلامت جسمی و روحی کودکتان، رضایت او را نیز جلب کنید. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لوازم‌التحریر مناسب، تضمین سلامت جسمی و روحی دانش آموز

لوازم‌التحریر

اول سال تحصیلی حال و هوایی دیگر دارد؛ همه چیز تازه و نو است. لباس‌های نو، کفش نو، کیف نو، مداد، دفتر و...

بچه‌ها دفتر را که باز می‌کنند بوی تازگی آن‌ها به مشام می‌رسد. دفترها آن قدر تمیز هستند که بعضی دلشان نمی‌آید خطی بر آن بنویسند. ولی باید چیزی نوشت؛ باید چیزی نوشت تا سپیدی دفترها سیاه شوند. باید چیزی نوشت تا سپیدی کاغذ فدای آموختن شود؛ و باید آموخت.

اما آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که لوازم تحریر مناسب دانش آموزان کدام است؟

یکی از خریدهای اصلی در روزهای آخر تابستان برای خانواده‌ها پس از لباس، کیف و کفش، خرید لوازم‌التحریر می‌باشد. وسایلی که مورد علاقه بچه‌هاست و نسبت به خرید آن شوق زیادی دارند. این روزها انواع نوشت افزار با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و وسوسه انگیز وارد بازار شده‌اند که انتخاب والدین را مشکل‌تر می‌سازند. اگر می‌خواهید لوازم‌التحریری مناسب برای فرزندتان بخرید بهتر است نکاتی را در نظر بگیرید تا در عین صرفه جویی و حفظ سلامت جسمی و روحی کودکتان، رضایت او را نیز جلب کنید.

لوازم تحریر و سلامت جسمی

موقع خرید لوازم‌التحریر باید سن فرزندتان را در نظر بگیرید؛ هرچه بچه کم سن و سال‌تر باشد باید نکات ایمنی را بیشتر در نظر بگیرید. محصولاتی مانند مداد، خودکار، پرگار، گونیا و... به دلیل نوک تیز بودن برای چشم بچه‌ها خطرناک می‌باشد؛ همچنین رنگ‌های غیرمجاز بعضی از نوشت افزارها مانند ماژیک و مداد شمعی هم ممکن است سمی و آلرژی زا باشند.

مداد:

اصلی‌ترین نوشت افزار دانش آموزان، مداد و خودکاراست. البته بچه‌های دبستانی معمولاً برای استفاده از خودکار محدودیت دارند و بیشتر از مداد استفاده می‌کنند. بهتر است برای بچه‌ها مداد خیلی نرم نگیرید چون زود نوکش گرد می‌شود و مدام باید تراشیده شود. روحیه و پشتکار دانش آموزان ابتدایی با شکستن پی در پی نوک مداد و تراشیدن مداوم آن، تضعیف می‌گردد؛ در نتیجه مدادهای با نوک نرم خیلی به صرفه نیستند.

از طرفی نوشتن با مدادهایی که نوک خیلی سفتی دارند نیز برای بچه‌ها دشوار است، چون این مدادها بعد از تراشیده شدن خیلی تیز می‌شوند و ممکن است در حال شیطنت و بازی در چشم کودک فرو روند. مدادها باید از جنس مرغوب باشند و مغز آن باید از دوام خوبی برخوردار باشد.

مدادهای HB بسیار مناسب هستند. بهتر است دانش آموز همیشه دو یا سه مداد همراه داشته باشد؛ چون برای نوشتن املا ضروری است. مدادهای فشاری (اتود) مخصوص ترسیم و طرّاحی هستند و اصلاً مناسب دانش آموزان ابتدایی نیست؛ چون تعویض نوک این مداد برای کودکان کار آسانی نیست. البته مزیت اتود به مداد معمولی اینست که نیازی به تراشیدن ندارد و تا مدت‌ها قابل استفاده می‌باشد؛ اما این عیب را هم دارد که در صورت فشار زیاد یا گذاشتن داخل جامدادی نوکش می‌شکند.

پاک کن:

وقتی از نوع نامرغوب استفاده می‌کنیم، اثر سیاه رنگی بر کاغذ و خود مداد پاک کن باقی می‌ماند. دانش آموزان در انتخاب مداد پاک کن، بیشتر به خوشبو و فانتزی بودن آن علاقه دارندکه نباید این گونه باشد وکیفیت مهم است.

دفتر:

از خصوصیات دفتر مناسب برای دانش آموزان ابتدایی، می‌توان کاهی نبودن آن، وزن کم و جلد مناسب که تا پایان استفاده از دفتر دوام بیاورد را نام برد. دفتر 40 برگ بهترین گزینه برای پایه اوّل است.

خودکار:

درباره خرید خودکار حتماً جنس و کیفیت آن را در نظر بگیرید. هنگام خرید خودکار حواستان باشد که نوک نرم و روانی داشته باشد و جوهر آن به راحتی خارج شود تا موقع نوشتن به دست فشار وارد نسازد. بهتر است خودکاری تهیه کنید که سبک باشد در داشته باشد تا داخل کیف یا جامدادی خط خطی نشود و در صورت پس دادن جوهر، وسایل دانش آموز کثیف نگردد.

بچه‌ها خودکارهای معطر را دوست دارند؛ اما مواد معطر استفاده شده در بعضی خودکارها ممکن است برای آنان آلرژی زا باشد. روان نویس و خودنویس هم از نوشت افزارهایی هستند که به علت شیوه استفاده بهتر است در دسترس دانش آموزان کوچک‌تر قرار نگیرند.

مداد شمعی:

مداد شمعی را از ترکیب پارافین و رنگ می‌سازند؛ برای همین مراقب باشید بچه پس از استفاده دستش را به دهان یا چشم نزند. خرید مداد شمعی روکش دار بهترین راه برای ایمن کردن کودک در برابر مسمومیت و آلرژی است.

ماژیک:

درباره ماژیک هم بهتر است مارک‌های مرغوب و قابل اطمینان را تهیه کنید. ماژیک های غیرسمی که در بازار موجود هستند با عبارت «Not poisoning» مشخص می‌شوند و اگرچه کمی گران‌تر از دیگر ماژیک ها هستند، برای بچه‌های کوچک که عادت به دهان بردن همه چیز را دارند مناسب‌تر است. باید بدانید که انواع رنگ‌های فسفری و روشن ماژیک چشم دانش آموز را خسته می‌کنند.

لوازم تحریر و سلامت روحی

شاید با خود بگویید مگر لوازم و تحریر هم می‌تواند به روح بچه‌ها آسیب برساند؟ جواب مثبت است؛ چون امروزه لوازم‌التحریرهایی با نمادهای غربی به بازار آمده که باورها و فرهنگ غرب در قالب همین وسایل به دانش آموزان ما تحمیل می‌شود. آیا از خود پرسیده‌اید که کودکان ما با این نمادها به کجا خواهند رسید؟  کافی است نیم نگاهی به بازار لوازم مورد نیاز دانش آموزان بیندازید تا عمق بحران را درک کنید.

آرم‌ها و مارک‌های غیر ایرانی بی تناسب با فرهنگی اسلامی ـ ایرانی و گاه در تضاد کامل با فرهنگ ما، برخی مغازه‌ها را پر ساخته است. با تهیه چنین وسایلی، فرزندان ما فدای تبلیغات غرب می‌شوند؛ چرا که از همان کودکی اندیشه، نگرش و عقاید آنان با دیدن هر روزه لوازم و تحریری شکل می‌گیرد که با آن می‌نویسند و می‌آموزند. تاکیدهای مکرر مقام معظم رهبری در حوزه اصلاح سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی در سالیان اخیر بیشتر شده است. آیا کشور ما شخصیت‌های محبوب علمی، دینی، ورزشی و هنری کم دارد که سراغ باربی، بت‌من، مرد عنکبوتی، هری پاتر و ... می‌رویم؟ نقش بستن تصاویر کارتونی دخترانی با لباس‌هایی دور از فرهنگ اسلامی و ایرانی چه خوراکی برای ذهن پاک دختران دانش آموز ما فراهم می‌آورد؟
لوازم‌التحریر

بنابراین، محصولاتی که برای دانش آموزان تولید می‌شود باید به تایید نهادهای متولی آموزش کشور برسد و دستگاه‌های فرهنگی کشور نظارتی جدی بر تولید این محصولات داشته باشند. همچنان که امام علی (ع) در سفارش به امام حسن مجتبی (ع) می‌فرماید: «بی تردید دل نوجوان چون زمینی خالی آماده پذیرش هر بذری است که در آن افکنده شود. پس به تربیت تو شتافتم پیش از آنکه دلت سخت شود و خاطرت به چیزی اشتغال یابد.»

آری، روی سخنان مولای شیعیان به تمامی اعصار بشری است که مراقب دل نوجوانان خود باشند.

در نهایت، تشکیل اتاق فکرهای بازرگانی و فرهنگی با حضور کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت و بهره مندی از توان بالای نیروی گرافیست داخلی در کشور بسیار مهم است و می‌تواند ما را در نیل به اهداف والای فرهنگی یاری رساند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: مریم عرفانیان

تنظیم: مریم فروزان کیا