تبیان، دستیار زندگی
محمد علی در آن روزها که چرخک وسایل را در کوچه پس کوچه های پایتخت حرکت می داد شاید حتی یک نفر هم نمی توانست آینده درخشان او را حدس بزند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی با پای برهنه انقلاب کردیم!


محمد علی در آن روزها که چرخک وسایل را در کوچه پس کوچه‌های پایتخت حرکت می داد شاید حتی یک نفر هم نمی توانست آینده درخشان او را حدس بزند.

وقتی با پای برهنه انقلاب کردیم!

شهید دکتر محمد علی رجایی به سال 1312 در قزوین متولد شد. در همان دوران کودکی به تهران آمده و به خاطر مشکلات مالی خانواده مشغول به کار شد. مدتی در بازار بود و مدتی به دستفروشی در کوچه پس کوچه های پایتخت پرداخت. محمد علی در آن روزها که چرخک وسایل را حرکت می داد شاید حتی یک نفر هم نمی توانست آینده درخشان او را حدس بزند.

شهید رجایی از ابتدای آغاز مبارزات انقلابی از مجاهدین فعال بود و در کنار کار و مبارزه به تحصیل هم ادامه می‌داد. فعالیت‌های انقلابی او از دید ماموران طاغوت پوشیده نماند و چند باری زندانی و به شدت شکنجه شد. آن روزها با افرادی چون آیت‌الله خامنه ای، شهید بهشتی و شهید باهنر آشنا شد و رفاقتشان هر چه بیشتر شکل می گرفت.

آنچه پیش روی شماست خاطره کوتاهی است به روایت یکی از دوستان شهید رجایی که می‌گوید:

به یکی از نواحی آموزشی می‌رفتیم. به راننده گفتم: جایش را بلدی.

راننده گفت: نه.

شهید رجایی گفت: برو، من بلدم.

و ادامه داد: اگر در کوچه و خیابان تهران کاسه و بشقاب فروخته باشی، همه جای تهران را بلد هستی.

و راننده از آئینه قیافه شهید رجایی را نگاه کرد. شهید رجایی واقعا از ته دل می‌خندید.

گفتم: واقعا!

واقعا. از کاسه بشقاب فروختن تا وزارت، راهی نیست. مشروط به اینکه پا برهنه های جامعه ات انقلاب کرده باشند

گفت: واقعا. از کاسه بشقاب فروختن تا وزارت، راهی نیست. مشروط به اینکه پا برهنه های جامعه ات انقلاب کرده باشند.

با پیروزی انقلاب به رهبری امام خمینی(ره) وی وارد سیاست شده و دومین رئیس جمهور مکتبی ایران بود که البته کابینه اش دو هفته بیشتر عمر نداشت و سرانجام در 8 شهریور سال 60 منافقین دفتر نخست وزیری را منفجر کردند و شهید رجایی به همراه شهید محمد جواد باهنر به شهادت رسیدند و یادشان برای همیشه باقی خواهد ماند.

شهادت شهیدان رجایی و باهنر یکی از تلخ ترین جنایات منافقین کوردل بر ضد شخصیت هایی اسلامی بود که امام راحل و ملت ایران را اندوهگین ساخت اما راه و منش و سیره این مرد بزرگ الهی برای همیشه تاریخ در خاطره انقلاب اسلامی ثبت و ضبط شد.

حادثه هشتم شهریور یک معیار و میزان برای شناخت جبهه حق و باطل بود و جنایات منافقین و شهادت شهیدان رجایی و باهنر، بیش از پیش چهره ریاکارانه این گروه وابسته و استکبار جهانی را به مردم ایران نشان داد.

شهادت شهیدان رجایی و باهنر به نام هفته دولت نامگذاری شده است و هدف از این نامگذاری آن است که راه و روش این دو شهید بزرگوار برای همیشه تاریخ چراغ راه مسئولان و مدیران کشور قرار بگیرد.

فرآوری : سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منابع: خبرگزاری فارس/ مهر

مطالب مرتبط:

آقای رجایی!این کاخ سفید شماست؟!!

جای خالی مردی پشت نیمکت های مدرسه

یاران هم عهد