تبیان، دستیار زندگی
اوایل آشنایی و حتی اوایل ازدواج، همسران تمایل دارند تمام توجه همسرشان به آنها باشد. شاید به خاطر ترس از طرد شدگی یا احساس تمامیت طلبی عاشقانه شان. اما به مرور زمان ممکن است این توجه و چسبیدگی عاطفی تبدیل به یک بحران شود. بحرانی به نام کنترل گری.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک خواستگار ذره بین به دست!


اوایل آشنایی و حتی اوایل ازدواج، همسران تمایل دارند تمام توجه همسرشان به آنها باشد. شاید به خاطر ترس از طرد شدگی یا احساس تمامیت طلبی عاشقانه شان. اما به مرور زمان ممکن است این توجه و چسبیدگی عاطفی تبدیل به یک بحران شود. بحرانی به نام کنترل گری.

کنترل گری

افراد کنترل گر، ذره بین دست گرفته اند و تک تک رفتارهای شما را وارسی می کنند. موبایل تان، کامپیوتر شخصی تان، رفت و آمدها و حتی حرف هایی که با دیگران می زنید همه و همه باید تحت نظارت آنها باشد وگرنه آشفته می شوند و ممکن است دعوا راه بیندازند. کنترل گرها، به مرور حس امنیت، آزادی، استقلال، اعتماد به نفس و خودکفایی را از شما می گیرند و هویت تان را تهدید می کنند.

«کنترل گر»ها را بیشتر بشناسیم

افراد «کنترل کننده» در عین حال که انسان هایی عاطفی و یا حتی زودرنج هستند اما به سادگی احساسات و عواطف خود را بروز نمی دهند، از قانون همه یا هیچ پیروی می کنند، ریزبینی، موشکافی و نظارت دقیق را در تمام امور زندگی خود و دیگران لحاظ می کنند، از ایده آل های زندگی مشترک و رعایت کردن آرمان های اخلاقی سخن می گویند اما از رعایت کردن این مسائل در زندگی مشترک خود و روابط شان با اطرافیان نزدیک عاجزند، به گونه ای رفتار می کنند و تصمیم می گیرند که انگار ربطی به دیگران ندارد و در بسیاری از موارد دوست، همکار و به ویژه همسر خود را محکوم می کنند... در واقع افراد کنترل گر همواره در حال کنترل دیگران هستند اما خودشان تحت کنترل در نمی آیند، همچنین با انتظارات کمال گرایانه، معیارها و استانداردهای غیرقابل دسترس تعیین می کنند.

در عده ای از افراد کنترل گر علائم اعتماد به نفس «پایین» یا اعتماد به نفس «کاذب» دیده می شود اما رنگ و بویی از عزت نفس «سالم» در آن ها مشاهده نمی شود. این دسته از افراد اگر چه در جنگ قدرت «برنده» هستند اما به زودی خودشان نیز در پشت میله های کنترل گری شان زندانی می شوند زیرا شور و نشاط طرف مقابل برای بروز آزادانه احساساتش را با دلسرد کردن او از بین می برند و زندگی را به یکنواختی می رسانند.آدم‌های كنترل‌گر به این سادگی‌ها تغییر نمی‌كنند. اگر نامزدتان مدام به‌دنبال جنگ قدرت است و از اینكه با كنترل كردن شما این جنگ را ببرد لذت می‌برد، در مورد انتخابش تجدید نظر كنید.

شاید اسم این عادت را عشق بگذارد و شاید با ترس از به هم ریختن اوضاع توجیهش كند. چنین آدم‌هایی سرشار از ترس هستند و در بیشتر موارد نه تنها با كوتاه آمدن‌های شما بهتر نمی‌شوند بلكه میدان را برای شك كردن‌ها و كنترل‌گری‌هایشان هم بازتر می‌بینند، اما بهانه او هرچه كه باشد باید بدانید كه تغییر دادن چنین آدمی اگر به‌طور كامل ناممكن نباشد، لااقل تنها با كمك شما و آدم‌های عادی دور و برتان ناممكن است. چنین آدم‌هایی از دردی درونی رنج می‌برند و تنها درمان‌های طولانی‌مدت روانشناختی است كه می‌تواند آنها را آرام‌ كرده و این عادت را از سرشان بیرون كند. اما یادتان نرود كه این آدم‌ها عاشق قدرت ساختگی‌شان هستند و به راحتی حاضر نمی‌شوند تحت درمان قرار گیرند.

آدم‌های كنترل‌گر به این سادگی‌ها تغییر نمی‌كنند. اگر نامزدتان مدام به‌دنبال جنگ قدرت است و از اینكه با كنترل كردن شما این جنگ را ببرد لذت می‌برد، در مورد انتخابش تجدید نظر كنید

در مقابل «کنترل گر» چگونه رفتار کنیم؟

عموما افراد مختلف با تعمق در روحیات و شخصیت خود و همچنین وقوف کافی بر ابعاد شخصیتی فرد کنترل گر در رفتار با این دسته از افراد تدابیر مختلفی اتخاذ می کنند که به 4 طبقه تقسیم می شود:

1 -مقاومت: عبارت است از گارد گرفتن لجبازانه همراه با داد و بیداد و پرخاشگری در برابر فرد کنترل گر برای به کرسی نشاندن حرف خود، طوری که موجب پرخاشگری و ایجاد واکنش در کنترل گر می شود.

2 -بی تفاوتی و یا گریز: جدی نگرفتن رای و نظر کنترل گر و ادامه دادن راه خود، اما با رعایت پاره ای از ملاحظات و چارچوب ها. به طور مثال فرد با زبان یا رفتار غیرکلامی نشان می دهد که برای حرف کنترل گر احترام قائل است اما در عمل کار خود را انجام می دهد و یا گاهی در مقابل او سکوت می کند تا جو کمی آرام تر شود منتهی همچنان در انجام آنچه صلاح می بیند مصر است.

3 - اطاعت و تسلیم پذیری: که نشانگر اعتماد به نفس ضعیف و به معنای تبعیت کامل از تصمیمات کنترل گر است. این دسته از افراد به مرور زمان مستعد ابتلا به اضطراب، افسردگی، وسواس فکری و عملی می شوند.

4 - حفظ اعتماد به نفس و اصرار بر تحقق خواسته ها: از آن جا که به توصیه روان شناسان حفظ اعتماد به نفس و اصرار بر تحقق خواسته ها منطقی تر از دیگر تدابیر به نظر می رسد.

فراوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از: خراسان، سیب سبز

مطالب مرتبط:

نشانه‌های یک رابطه اشتباه

این روابط را زودتر تمام کنید

آیا می‌توانیم همسر خود را تغییر دهیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.