تبیان، دستیار زندگی
می گوید اگر كسی فكر می كند كه لیگ برتر كسل كننده است، به جای فوتبالیست ها هنرپیشه بیاورد؛ امیر قلعه نویی كه این حرف را زده احتمالا معنای كسالت بار را درست نفهمیده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنرپیشه‌ها را بیرون كنید


می‌گوید اگر كسی فكر می‌كند كه لیگ برتر كسل كننده است، به جای فوتبالیست‌ها هنرپیشه بیاورد؛ امیر قلعه‌نویی كه این حرف را زده احتمالا معنای "كسالت‌بار" را درست نفهمیده است.

استقلال

حرف از اظهار نظر یك فرد معمولی نیست؛ سرمربی آبی‌پوشان تهرانی دست كم درلیگ برتر فوتبال ایران جزو پرافتخارترین‌هاست.اگر او درباره فوتبال اظهار نظر كند، شنونده به شکل دیگری به آن گوش می‌كند و نظر او را از دیدگاه عامه مردم و سایر مربیان و اهالی فوتبال سوا می‌داند.

امیر آبی‌ها گفته كه اگر كسی فكر می‌كند لیگ برتر كسل كننده است، به جای فوتبالیست‌ها چند هنرپیشه بیاورد. آیا قلعه‌نویی تصور كرده كه فوتبال فقط جنبه سرگرمی دارد یا این كه قرار است به جای فوتبال، نمایش برای مردم اجرا شود؟

فوتبال در ذات خود سرگرمی را دارد فقط به شرطی كه اصولش درست و صحیح اجرا شوند و دست‌اندركارانش به جای حاشیه‌پردازی، به متن بپردازند. فوتبال اگر خوب اجرا شود و اركانش در جای خود قرار گیرند و هر كس وظیفه خود را به بهترین شكل انجام دهد، هم سرگرم كننده است و آموزنده.

فعلا چیزی كه از فوتبال ایران برمی‌آید، تنها و تنها عصبیت‌های ناهنجار و كینه‌توزی و دشمنی‌های این و آن با یكدیگر است. هر روز یك مربی، مدیر، بازیكن یا كارشناس علیه همتای خود در تیم دیگر یا سازمان دیگر داد سخن در می‌دهد و لب به اعتراض و انتقاد می‌گشاید. نكته اسف‌بار در این قضیه این است كه بیشتر انتقادها نابجا و غیر منصفانه‌اند و معلوم است كه جز فرار رو به جلوی فرد منتقد و تلاش مذبوحانه او برای فرافكنی نیست.

هر روز در رسانه‌ها می‌خوانیم كه یك نفر از اهالی فوتبال به دیگر عضو خانواده این ورزش پرطرفدار تهمت ناروایی زده و فردایش جواب فرد متهم را در رسانه‌ای دیگر می‌خوانیم. اوضاع آنقدر پرابهام و فضا آنقدر  مسموم است كه "دشمنان فوتبال" كه به گفته امیر عابدینی زیاد هم هستند، در طمع خام میوفتند و فضای فوتبال را سیاه‌تر و آلوده‌تر از آنی كه هست نشان می دهند. عابدینی در گفت‌وگو یی مدعی شده بود كه فوتبال ایران دشمنان زیادی دارد. در چنین فضایی و در حالی كه انتظار می‌رود اهالی فوتبال، از شائبه‌ها كم كنند و با اظهارات سنجیده و نقدپذیری، مشكلات فوتبال را كاهش دهند، یك مربی با حرف قابل تامل و عجیبش این چنین آب در آسیاب دشمن می‌ریزد.

فوتبال در ذات خود سرگرمی را دارد فقط به شرطی كه اصولش درست و صحیح اجرا شوند و دست‌اندركارانش به جای حاشیه‌پردازی، به متن بپردازند. فوتبال اگر خوب اجرا شود و اركانش در جای خود قرار گیرند و هر كس وظیفه خود را به بهترین شكل انجام دهد، هم سرگرم كننده است و آموزنده

چه كسی است كه بر اساس آمار و ارقام، كیفیت لیگ برتر فوتبال ایران را در هفته‌های ابتدایی بالا بداند؟ آیا به ثمر رسیدن کمی بیش از 70 گل در پنج هفته (40 بازی) و شاید در همین حدود خلق موقعیت گلزنی در لیگ، آماری است كه با استناد به آن می‌شود كیفیت لیگ را بالا دانست؟ آن طور كه فعلا به نظر می‌رسد فوتبال ایران پر شده از كسانی كه تظاهر به حرفه‌ای بودن می‌كنند ولی به جای آن كه مهارت فنی خود را – كه اغلب از آن بی‌بهره‌اند -  به رخ حریفان بكشند، زبان بازی و توانایی‌شان در طرح حرف‌های تند و گزنده به نمایش می‌گذارند. این افراد بیش از آن كه فوتبالی باشند، هنرپیشه هستند.

امیر قلعه‌نویی اگر كمی نگاهش را گسترده‌تر كند ، خواهد دید كه اتفاقا فوتبال ایران از هنرپیشه‌ها پر شده و همین دلیل كسل كننده بودنش است. البته ناگفته پیدا است كه منظور از هنرپیشه در این جستار نه آن افراد شرافتمندی است كه از راه نمایش هنر خود نان می‌خورند بلكه كسانی‌اند كه در كارشان تقلب می‌كنند و با تظاهر قصد دارند خود را چیزی نشان دهند كه نیستند. فوتبال ایران اگر می‌خواهد پیشرفت كند و كسالت‌بار نباشد، بر خلاف اظهارنظر امیر قلعه‌نویی باید هنرپیشه‌ها را بیرون كند و به جایشان چند فوتبالیست بیاورد.

محمد علی ایزدی

بخش ورزشی تبیان