تبیان، دستیار زندگی
فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در توضیح جزئیات پهپاد ساقط شده رژیم صهیونیستی در ایران گفت: پهپاد ساقط شده از نوع هرمس و ساخت رژیم صهیونیستی است. اما جزئیات بیشتر این هواپیما چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جدیدترین جزئیات پهپاد اسرائیلی


فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در توضیح جزئیات پهپاد ساقط شده رژیم صهیونیستی در ایران گفت: "پهپاد ساقط شده از نوع هرمس و ساخت رژیم صهیونیستی است". اما جزئیات بیشتر این هواپیما چیست؟
هواپیمای بدون سرنشین هرمس با نام کامل Elbit Hermes پهپادی با سایز متوسط، چند منظوره و ساخت رژیم صهیونیستی است که دو نمونه 450 و 900 دارد.

پهپادها در خدمت مردم

هرمس 450 برای انجام ماموریت هایی که انجام آن نیازمند پروازهای طولانی مدت است طراحی و ساخته شده است. این پهپاد قابلیت 20 ساعت پرواز مداوم را داشته و علاوه بر انجام عملیات های نظامی از قبیل شلیک موشک در امر جمع آوری اطلاعات نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

در سایت "دیفنس اینداستری دیلی" در توضیح هرمس 450 آمده است: طول بال های این پهپاد 10 متر است و می تواند حداکثر با وزن 550 کیلیوگزم از زمین به هوا برخیزد. این پهپاد می تواند بین 17 تا 20 ساعت پرواز مداوم در ارتفاع 18 هزار پایی داشته باشد.

این پهپاد علاوه بر آنکه توانایی حمل موشک های رافائل را دارد می تواند ماهواره های ارتباطی را نیز با خود حمل کند که البته برای انجام این کار (حمل ماهواره ارتباطی) باید تغییراتی در ساختار آن ایجاد شود.

در ادامه توضیحات این سایت نظامی آمده است: اسرائیل از هرمس 450 برای دو منظور یعنی تخریب اهداف نظامی و جمع آوری اطلاعات استفاده می کند.

از جمله کشورهایی که از پهپاد هرمس 450 استفاده می کنند علاوه بر رژیم صهیونیستی می توان به آذربایجان، بوتسووانا، برزیل، کلمبیا، کرواسی، قبرس، گرجستان، مکزیک، سنگاپور، انگلیس و امریکا اشاره کرد.

هرمس 900

هرمس 900 مدل پیشرفته تر هرمس 450 است. طول بال تا بال این هواپیمای هدایت پذیر بدون سرنشین 15 متر است و بالطبع می تواند با وزن بیشتری عملیات پرواز و برخاستن از روی زمین را انجام بدهد. این پهپاد را می توان با پهپادهای مدل MQ1 و یا پهپادهای گروه Heron که استفاده زیادی در ارتش اسرئیل دارند مقایسه کرد.

هرمس 900 در مقایسه با هرمس 450 می تواند در ارتفاع بالاتری پرواز کرده و و این عمل را در اتفاع 3 هزار پایی از سطح زمین انجام دهد. مدت زمانی هم که این هواپیما می تواند پرواز کند نیز افزایش یافته و می تواند بین 30 تا 36 ساعت پرواز کند.

پهپادهای هرمس 900 همچنین به سیستم تیک آف و فرود اتوماتیک نیز مجهیز هستند و سیستم های به کار رفته در آن نیز در مقایسه با هرمس 450 بسیار پیشرفته تر هستند و توانایی حمل 370 کیلیو تجهیزات و همچنین مهمات را نیز دارند.

قطعاتی از این پهپاد بصورت سالم بدست آمده است که در حال تجزیه و تحلیل آن هستیم

رژیم صهیونیستی استفاده از پهپادهای هرمس 900 را تقریبا از ابتدای سال جاری میلادی آغاز کرده و علاوه بر آن برزیل، شیلی، کلمبیا و مکزیک نیز از این پهپاد استفاده می کنند. البته سوئیس نیز در نظر دارد تعدادی از این پهپادها را خریداری کند.

بعدازظهر روز یکشنبه دوم شهریور روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه ای از سرنگونی یک فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین رژیم صهیونیستی که قصد جاسوسی از تاسیسات هسته‌ای نطنز را داشته است خبر داد. روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه ای اعلام کرد: یک فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین رژیم صهیونیستی پس از رهگیری توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه مورد اصابت موشک قرار گرفت و سرنگون شد. براساس این اطلاعیه هواپیمای منهدم شده از نوع پنهانکار و رادار گریز بوده و قصد نفوذ به حریم منطقه‌ هسته ای نطنز را داشت که با هوشیاری و اقدام به موقع شبکه پدافندی، قبل از ورود به منطقه، مورد اصابت موشک زمین به هوا قرار گرفت.

پهپاد MQ1 که با هرمس 900 قابل مقایسه است

در همین رابطه سردار "امیرعلی حاجی‌زاده" فرمانده نیروی هوافضای سپاه، گفت: پهپاد ساقط شده از نوع هرمس و ساخت رژیم صهیونیستی است. این پهپاد در شعاع 800 کیلومتری عملیات می‌کند و با یک بار سوخت گیری قادر است 1600 کیلومتر پرواز کند. باتوجه به سوخت زیاد و اصابت موشک به آن، هواپیما آتش گرفته و منهدم شده است. قطعاتی از این پهپاد بصورت سالم بدست آمده است که در حال تجزیه و تحلیل آن هستیم، ابعاد بال تا بال این پهپاد حدود 5.5 متر است.

حاجی‌زاده گفت: این پهپاد 2 دوربین دارد و قادر است با کیفیت بالا تصاویر را تهیه کند. در خصوص این نوع هواپیما اطلاعات قبلی وجود نداشت و تنها یک نمونه آن در سوریه ساقط شده بود اما این از نوع پیشرفته‌‌تری بود.

بخش سیاست تبیان

منبع : پایگاه خبری افتاب