تبیان، دستیار زندگی
امروز سه شنبه چهارم شهریور 1393 هجری خورشیدی، بیست و نهم شوال 1435 هجری قمری، بیست و ششم اوت 2014 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهارم شهریور در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز سه شنبه چهارم شهریور 1393 هجری خورشیدی، بیست و نهم شوال 1435 هجری قمری، بیست و ششم اوت 2014 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

4 شهریور 1367

قطعنامه ی 620 شورای امنیت سازمان ملل درباره ی تایید استفاده ی پی در پی عراق از سلاح‏های شیمیایی علیه افراد غیرنظامی و نظامی در جنگ تحمیلی صادر شد.

4 شهریور 1358

مهدی عراقی عضو فداییان اسلام و از پایه گذاران نخستین حزب موتلفه اسلامی که سال ها علیه رژیم پهلوی مبارزه کرد به همراه پسرش به وسیله ی گروهک فرقان به شهادت رسید.

4 شهریور 1357

جمشید آموزگار نخست وزیر که در 16 مرداد کابینه خود را تشکیل داده بود، به دنبال شدت گرفتن تظاهرات علیه رژیم و رویداد آتش سوزی در سینما رکس آبادان با فشار افکار عمومی از طرف محمدرضا پهلوی از مقام خود برکنار شد.

4 شهریور 1356

خبرگزاری پارس اعلام کرد که مقام های رسمی آمریکا به صورت محرمانه به محمدرضا پهلوی و نیروهای امنیتی کمک می کنند.

4 شهریور 1351

گروهی از سرمایه داران ژاپنی برای انجام گفت و گوهای اقتصادی و تجاری وارد تهران شدند.

4 شهریور 1351

دستورالعمل استخدام نیرو در وزارت آموزش و پرورش صادر شد. این سند دربردارنده ی شرایط جذب نیرو در این وزارت خانه بود. برپایه ی این شیوه نامه، سازمان امور اداری و استخدامی کشور به وزارت آمـوزش و پرورش اجازه داد که فارغ التحصیلان خرداد و شهریور این سال دانش سراهای گوناگون را که تعهد خدمت دارند، برابر سهمیه ی حوزه ها، از محل حقوق طرح توسعه ی آموزش، استخدام کنند.

4 شهریور 1336

نخستین کنفرانس رایزن های نظامی آمریکا با موضوع کمک های نظامی واشنگتن به کشورهای خاورمیانه در تهران گشایش یافت.

4 شهریور 1332

سرلشکر فضل الله زاهدی عامل اصلی کودتای 28 مرداد از سرلشگری به درجه ی سپهبدی رسید و بیشتر افسرانی که در این کودتا نقش داشتند، ارتقای درجه یافتند.

4 شهریور 1325

نشریه های علی بابا و شهباز به دستور فرمانداری نظامی توقیف شدند.

4 شهریور 1322

گروهی از روزنامه نگاران به دستور کمیسیون امنیت اجتماعی تهران، تبعید شدند.

4 شهریور 1320

بیشتر شهرهای ایران در شمال و جنوب کشور به رغم اعلام بی طرفی ایران در جنگ جهانی دوم به وسیله ی هواپیماهای انگلیسی و روسی بمباران شدند. این حمله ها تلفات جانی و مالی سنگینی برجای گذاشت.

4 شهریور 1320

روزنامه های منتشر شده در کشورهای آلمان و ایتالیا، حمله های نظامی مشترک شوروی و انگلیس به مرزهای شمالی و جنوبی ایران را مورد نکوهش قرار دادند و آن را محکوم کردند.

4 شهریور 1317

راه آهن سراسری ایران به صورت رسمی و با تشریفات ویژه یک هفته پس از وصل شدن 2 خط شمال و جنوب در ایستگاه سمیه، گشایش یافت.

4 شهریور 1302

وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه مجوز نشر 16 نشریه را صادر کرد.

4 شهریور 1301

میرزا حسین خان علاء وزیر مختار ایران در آمریکا شد. او پیش از این وزیر مختار ایران در اسپانیا بود.

تنظیم: هومن بهلولی