حکم درست کردن نذری توسط زن حائض
مستحب است زن حائض در وقت نماز، خود را از خون پاک نماید و پنبه و دستمال را عوض کند و وضو بگیرد و در جاى نماز رو به قبله بنشیند و مشغول ذکر و دعا و صلوات و تلاوت قرآن شود و در این وقت تلاوت قرآن مکروه نیست.
اگر لکهی مذکور، خون نبوده و یا خون زخم باشد، حکم حیض و نفاس را ندارد. در غیر این صورت چنانچه سه روز پی در پی استمرار نداشته باشد استحاضه محسوب میشود، ولی اگر آن خون، حداقل سه روز (هر چند در باطن فرج) ادامه یابد، احکام حیض را دارد.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:
حضرت آیة الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
اگر لکهبینى شما خون نباشد حکمى ندارد و گرنه چنانچه در سه روز اول هر چند در باطن فرج مستمر باشد، محکوم به حیض است.
حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
چند نکته را باید توجه کنید:
1. ابتدای خون اگر تا سه روزِ کامل مستمر نباشد حیض نیست، یعنی اگر در روز شروع شد باید تا همان ساعت دقیقاً تا روز سوم (72 ساعت) مستمر باشد و اگر در شب شروع شد تا غروب روز سوم مستمر باشد، معنای استمرار این است که آلودگی حداقل ولو در داخل بماند.
2. پس از استمرار سه روز حتی اگر خون کم یا کم رنگ و حتی زرد باشد حیض است و حتی اگر قطع شود و دوباره شروع شود حیض است تا ده روز کامل به همان معنی که گفتیم، بنابراین غسل وقتی واجب است که کاملاً پاک باشید و اگر بعد از آن دوباره لکه دیدید حتی اگر زرد رنگ باشد تا ده روز کامل نشده حیض است و باید دوباره پس از پاکی غسل کنید.
3. اگر خون بیش از ده روز مستمر بود چنان چه در تمام روزها خون صفات حیض را داشته باشد میتوانید برای تعیین عدد حیض به عادت خانوادگی مادر و خواهر رجوع کنید، و اگر آنها هم عادت مستقری نداشته باشند میتوانید همه ده روز را حیض حساب کنید و ما بعد آن را استحاضه قرار دهید.
حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
چنانچه عادت ماهانه مرتب دارد و خون یا لکه در ایام عادت و یا چند روز قبل از آن دیده شود و سه روز پشت سر هم باشد (هر چند فقط باطن آلوده باشد)، حیض است ولی اگر مجموع خون و لکهها از ده روز بیشتر شود فقط خونهایی که در روزهای عادت دیده حیض است و بقیه استحاضه.
و در صورتی که خون، علائم و شرایط حیض (مانند پیوستگی در سه روز اول) را نداشته باشد و بر اثر زایمان و یا زخم و جرح و یا عفونت نباشد در حکم استحاضه است.
حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
چنانچه سه روز پی در پی استمرار نداشته باشد استحاضه محسوب میشود.
چند استفتاء از آیة الله خامنه ای دام ظله:
جواب: مانع ندارد.
جواب: رفتن به حسینیه و مراسم عزادارى مانع ندارد ولى مكث در مساجد، گذاشتن چیزى در مسجد و رفتن در مسجدالحرام و مسجد النبى جایز نیست.
جواب: وضوى مذکور صحیح است و مستحب است زن حائض در وقت نماز، خود را از خون پاک نماید و پنبه و دستمال را عوض کند و وضو بگیرد و در جاى نماز رو به قبله بنشیند و مشغول ذکر و دعا و صلوات و تلاوت قرآن شود و در این وقت تلاوت قرآن مکروه نیست.
جواب: بنابر احتیاط واجب در حرم آن حضرت (علیه السلام) یعنى زیر گنبد و اطراف ضریح مطهر، نمىتواند توقف نماید ولى توقف در رواقها و قسمتهاى متّصل به حرم آن حضرت (علیه السلام) اگر مسجد نباشد، مانعى ندارد.
چند استفتاء از آیة الله سیستانی دام ظله:
پاسخ: در باب حیض شصت سالگی و در باب عدّه پنجاه سالگی، با فرض انقطاع خون.
پاسخ: اشکال ندارد بلکه اگر یکی از آنها را هم انجام دهید و دیگری را اصلاً نیت نکنید هم کافی است.
پاسخ: پاک است و می توانند استفاده کنند.
پاسخ: اگر سه روز پی در پی خون ببیند اگر چه در درون رحم باشد حیض است وگرنه احکام حیض را ندارد.
پاسخ: باید غسل حیض نماید و عبادات خود را انجام دهد.
فرآوری: آمنه اسفندیاری
بخش احکام اسلامی تبیان
منابع:
سایت اسلام کوئیست
پایگاه اطلاع رسانی آیة الله خامنه ای دام ظله
پایگاه اطلاع رسانی آیة الله سیستانی دام ظله