تبیان، دستیار زندگی
فرماندهان نظامی اسرائیل می گویند پهپاد سرنگون شده اسرائیل، از نوع «هرون» یا «ایتان» بوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واکنش صهیونیست ها به سرنگونی پهباد


فرماندهان نظامی اسرائیل می‌گویند پهپاد سرنگون شده اسرائیل، از نوع «هرون» یا «ایتان» بوده است.

پهپاد

خبرگزاری رویترز از قول فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی گزارش داده در صورت تأیید خبر سرنگونی پهپاد اسرائیل در حریم هوایی ایران این پهپاد احتمالا از نوع پهپادهای «هرون» یا نوع قدرتمندتر«ایتان» (یا هرون تی‌پی) بوده است. به نوشته رویترز، اسرائیل از این پهپادها برای انجام مأموریت‌های شناسایی دور برد استفاده می‌کند.

پیش از این برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز خبر مشابهی منتشر کرده بودند.

خبرگزاری رویترز از قول فرماندهان نظامی در اسرائیل گزارش داد که استفاده از هر دو نوع این پهپادها برای انجام مأموریت‌های شناسایی محتمل است.

هواپیمای بدون سرنشین هرون تی‌پی ساخت صنایع هوافضای اسرائیل است که می‌تواند در یک نوبت بیش از 24 ساعت پرواز کند. این هواپیما مدل پیشرفته‌تری از پهپادهای «هرون» است که از آن هم در عملیات‌های با فاصله طولانی استفاده می‌شود.

روابط عمومی کل سپاه روز یکشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: یک فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین رژیم صهیونیستی پس از رهگیری توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه مورد اصابت موشک قرار گرفت و سرنگون شد.

براساس این اطلاعیه، هواپیمای منهدم شده از نوع پنهانکار و رادار گریزبوده و قصد نفوذ به حریم منطقه‌ هسته‌ای نطنز را داشت که با هوشیاری و اقدام به موقع شبکه پدافندی، قبل از ورود به منطقه مورد اصابت موشک زمین به هوا قرار گرفت.

این اطلاعیه افزوده است: این اقدام شیطنت‌آمیز باردیگر خوی ماجراجویی رژیم صهیونیستی را آشکارتر و برگ سیاه دیگری به پرونده سراسر جنایت و خباثت این رژیم جعلی و جنگ طلب افزود.

وزیر دفاع: سرنگونی پهپاد اسرائیلی نشان داد پاسخ ایران به هر تجاوزی کوبنده خواهد بود

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: سرنگونی پهپاد اسرائیلی توسط ایران نشان داد که پاسخ جمهوری اسلامی به هر تجاوزی کوبنده خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران همواره به صراحت اعلام کرده که هر نوع تجاوز در هر شرایط و موقعیت مکانی که به عنوان تجاوز تشخیص دهد را حتما کوبنده و تمام کننده پاسخ خواهد داد و سرنگونی این پهپاد نشان دهنده استحکام ایران است. اگر کسی تجاوز کند هیچ ابایی برای پاسخ دادن نخواهیم داشت. سرنگونی پهپاد اسرائیلی هم این ادعا را اثبات می کند

به گزارش ایسنا، سردار حسین دهقان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار کرد: حضور این پهپاد در اطراف نطنز هدف آن را روشن می‌کند. اسرائیل و آمریکا علاقمندند که برای خود هدفی را تعیین کنند و بگویند که در هر زمان و هر جایی به خصوص در هوا و فضا حاضر می‌شویم. این پهپاد هم برای گرفتن اطلاعات، تصویربرداری، شنود و جاسوسی مخابراتی فرستاده شده بود.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره به صراحت اعلام کرده که هر نوع تجاوز در هر شرایط و موقعیت مکانی که به عنوان تجاوز تشخیص دهد را حتما کوبنده و تمام کننده پاسخ خواهد داد و سرنگونی این پهپاد نشان دهنده استحکام ایران است. اگر کسی تجاوز کند هیچ ابایی برای پاسخ دادن نخواهیم داشت. سرنگونی پهپاد اسرائیلی هم این ادعا را اثبات می کند.

دهقان همچنین بیان کرد: این پهپاد یک هواپیمای هدایت پذیر اسرائیلی بوده که همکاران ما در سپاه در حال بررسی آن هستند. قرار است قطعات باقیمانده از پهپاد مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار بگیرد و ممکن است در کامپیوتر آن اطلاعاتی وجود داشته باشد.

پهپاد اسرائیلی چگونه‌وارد ایران‌شد

تجاوز رژیم صهیونیستی به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران با هدف جاسوسی از تاسیسات هسته‌ای نطنز، قطعا پیامدها و چشم‌اندازهایی را از پی خود خواهد داشت که مداقه در خصوص آنها ضروری به‌نظر می‌رسد.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در خبری از نوع پهپاد مزبور پرده برداشت. به‌نوشته این روزنامه چپ‌گرای صهیونیستی، در صورتی که این خبر تائید شود، پهپاد ساقط شده احتمالا از نوع «هرون» یا «هرون تی‌پی» بوده است.

پهپاد

پهپاد مورد اشاره روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» از جمله پیشرفته‌ترین هواپیماهای بدون سرنشین رژیم‌صهیونیستی به شمار می‌آید. «هرون تی‌پی» که «ایتان» نیز خوانده می‌شود، قادر است به مدت 70 ساعت در ارتفاع بیش از 45 هزار پا پرواز کند. برد عملیاتی این پهپاد نیز بیش از 7000 کیلومتر اعلام شده است.

«هادی محمدی»، کارشناس شناخته شده مسائل راهبردی کشورمان نیز در گفت‌وگو با شبکه عرب‌زبان المیادین، پرده از ابعاد و شیوه اجرای این عملیات جاسوسی توسط رژیم صهیونیستی برداشت. آقای محمدی تصریح کرد که این هواپیمای بدون سرنشین صهیونیست‌ها با کمک آمریکایی‌ها وارد آسمان ایران شده است و آمریکا از طریق تکنولوژی ماهواره‌های جاسوسی به این پهپاد کمک کرده است. مشرق به نقل از آقای محمدی نوشته است که پهپاد مزبور از عرشه یک ناو آمریکایی برخاسته و از طریق یک کشور عربی وارد حریم هوایی ایران شده است.

این کارشناس مسائل راهبردی در ادامه تاکید کرد که پهپاد رژیم صهیونیستی از دریای سرخ و با عبور از آسمان یکی از کشورهای عربی به آسمان ایران وارد شده است.

وی افزود: برخی کشورهای منطقه تعامل خوبی با جمهوری اسلامی ندارند و باید بدانند که تهران حق پاسخ به این رفتار آنها را دارد.

به این ترتیب، تجاوز به حریم هوایی ایران توسط هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی رژیم صهیونیستی کاملا محرز بوده و گفته شده است که برخی قطعات این پهپاد سالم‌اند و مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

1- اقدام اسرائیل در نقض حریم هوایی کشورمان و ورود به آن، چیزی جز نقض حاکمیت ملی ایران و به‌عبارت دیگر، تجاوز به گستره سرزمینی ایران نیست. بنابراین به‌طور قطع و بر اساس قواعد پذیرفته شده بین‌المللی، حق پاسخ‌گویی برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است؛

2- هدف قرار دادن یک پهپاد فوق پیشرفته رژیم صهیونیستی که رادارگریز نیز بوده است، بی‌تردید از توان دفاعی قابل اعتماد و مستحکم جمهوری اسلامی ایران حکایت دارد. این واقعه به‌خوبی به دشمنان ملت ایران نشان داد که نیروهای مسلح این سرزمین، هر تجاوزی را ولو صرفا با هدف جاسوسی، به‌موقع و با دقت خنثی می‌کنند؛

3- در حدود 9 ماه است که مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 یکی از مهم‌ترین موضوعات خبری در سطح بین‌المللی است و روشن است که اصلی‌ترین طرف غربی مقابل ایران در مذاکرات هسته‌ای، رژیم ایالات متحده آمریکاست. خانم شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی 1+5 عموما یا قبل از ورود به محل مذاکرات در فلسطین اشغالی به‌سر می‌برد و یا بعد از آن به این سرزمین سفر می‌کند. اسرائیل توسط هم‌پیمانان آمریکایی خود دقیقا در جریان مذاکرات قرار می‌گیرد و واشنگتن ابایی از آن ندارد که اعلام کند با تل‌آویو در خصوص مذاکرات هماهنگ است. «سگ هار» واشنگتن در خاورمیانه، در بحبوحه این مذاکرات و در شرایطی که مذاکرات جامع همچنان در جریان است، با کمک یک ناو آمریکایی حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران را نقض کرده و اقدام به جاسوسی از تسهیلات هسته‌ای نطنز می‌کند. اگر واقعا هدف از این مذاکرات و گام نهایی برنامه مشترک اقدام، «اعتمادسازی» است، سوال اینجاست که به کسانی که در بحبوحه مذاکرات حریم هوایی ایران را نقض می‌کنند، چگونه می‌توان اعتماد کرد؟

هواپیمای بدون سرنشین هرون تی‌پی ساخت صنایع هوافضای اسرائیل است که می‌تواند در یک نوبت بیش از 24 ساعت پرواز کند. این هواپیما مدل پیشرفته‌تری از پهپادهای «هرون» است که از آن هم در عملیات‌های با فاصله طولانی استفاده می‌شود

4- نقش یک کشور عربی در نقض حریم هوایی ایران کاملا سوال‌برانگیز است. این اقدام نه‌تنها نقض حسن همجواری و حقوق همسایگی است، بلکه معاونت در جرم مرتکب شده توسط رژیم صهیونیستی نیز محسوب می‌شود. چنین کشورهایی نباید فراموش کنند که توان ایران برای پاسخ‌گویی به چنین اقداماتی به‌هیچ‌وجه ناکافی نیست. وقتی این جماعت با بسیج تمام نیروهای خود از پس متحدین ایران در منطقه برنیامده‌اند، تکلیف تقابلشان با خود ایران از هم‌اکنون روشن است؛

5- آنچه روز یک‌شنبه در نزدیکی نطنز اتفاق افتاد، اهمیت تاسیسات هسته‌ای فردو را که دارای حفاظت طبیعی است به‌خوبی روشن ساخته و علت اصرار رژیم‌های غربی به صرفنظر کردن ایران از این تاسیسات را نیز روشن می‌سازد. ساخت فردو از جمله هوشمندی‌های تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرندگان نظام اسلامی است. غرب از آن رو به فردو حساسیت دارد که قابل هدف قرار دادن نیست و نمی‌خواهد ایران تاسیسات هسته‌ای امن در اختیار داشته باشد. با آنچه در نطنز رخ داد، روشن می‌شود که اصرار بر تعطیلی فردو، بخشی از خوی تجاوزگری دشمنان ایران است؛

6- در کشاکش مذاکرات هسته‌ای، تجاوز رژیم صهیونیستی به حریم هوایی ایران تنها به مبهم‌تر شدن چشم‌انداز آینده تعاملات دیپلماتیک ایران و غرب منجر می‌شود. آنچه روز یک‌شنبه رخ داد، قطعا بی‌اعتمادی ایران را تشدید می‌کند چرا که نه‌تنها ایالات متحده نتوانسته است اسرائیل را در مسیر این تعاملات دیپلماتیک مهار کند، بلکه به خوی وحشی‌گری این رژیم کمک هم کرده است؛

7- ممکن است برخی در داخل کشور، باز هم با تکرار همان حرف‌های همیشگی، این موضع را تکرار کنند که این کار هم بخشی از تلاش‌های آن گروه از سیاست‌مداران آمریکایی است که نمی‌خواهند توافق نهایی حاصل شود. یادآوری این نکته به این دوستان ضروری است که بنابر اطلاعات موجود، پهپاد مزبور از روی عرشه یک ناو آمریکایی برخاسته است. ناو مزبور قطعا از فرماندهان ارتش آمریکا دستور می‌گیرد و فرماندهی کل نیروهای مسلح نیز در آمریکا بر عهده رئیس‌جمهور است. بنابراین مسئولیت آنچه رخ داد، با دولت آمریکاست، نه با کنگره و لابی‌های تندرو که عموما خوب به کار برخی تحلیل‌های عوام‌فریبانه می‌آیند.

فرآوری: امیر رضوانی

بخش سیاست تبیان


منابع : جهان نیوز/ تسنیم/ ایسنا