تبیان، دستیار زندگی
رسانه های آلمان از شنود مکالمات شهروندان 80 کشور از جمله ترکیه و آلبانی توسط سرویس اطلاعاتی این کشور پرده برداشتند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رو دست مرکل به اوباما


رسانه های آلمان از شنود مکالمات شهروندان 80 کشور از جمله ترکیه و آلبانی توسط سرویس اطلاعاتی این کشور پرده برداشتند.

مرکل و اوباما

سازمان اطلاعات فدرال آلمان (BND) از 80 کشور جهان از جمله ترکیه جاسوسی کرده و در مورد مقامات و شهروندان این کشور ها اطلاعات جمع آوری کرده است. هفته نامه اشپیگل با اعلام این خبر نوشت ماموریت جاسوسی این سازمان از بیشتر این کشورها از سال 2009 شروع شده است، با این حال مدارک موجود نشان می دهد دولت آلمان از سال 1976 این فعالیت را علیه ترکیه آغاز کرده است.

بر این اساس در فهرست جاسوسی BND اسامی 30 کشور به عنوان "کشورهای اصلی" آمده است که اطلاعات به دست آمده از آنها حائز اهمیت بیشتری است. طبق این گزارش ترکیه و آلبانی از جمله این کشور ها هستند. از جمله مواردی که در جاسوسی از ترکیه مورد توجه BND بوده می توان به مسئله کردها، جنبش "فتح الله گولن"، حرکت های اسلامی، جنایات سازمان دهی شده و فساد مالی اشاره کرد.

اشپیگل با اشاره به اظهارات "فرانک والتر اشتاین مایر" وزیر خارجه آلمان در گفتگوی تلفنی با "احمد داوداوغلو" همتای ترکش مبنی بر این که از این موضوع توسط رسانه ها با خبر شده است، نوشت: اشتاین مایر نمی تواند از فعالیت های سرویس اطلاعاتی آلمان در ترکیه شگفت زده شده باشد زیرا وی طی سال های 1999 تا 2005 به عنوان وزیر خارجه کشور از این فعالیت ها باخبر بوده است.

جاسوسی اطلاعاتی آلمانی ها از کشورهای جهان در حالی انجام می گیرد که افشای جاسوسی تلفنی آمریکا از "آنگلا مرکل" صدراعظم این کشور در سال گذشته موجبات خشم مقامات برلین علیه واشنگتن را به همراه داشت. در آن زمان مرکل با بیان این که "این اقدام در بین دو دولت دوست قابل قبول نیست" فعالیت های جاسوسی آمریکا را محکوم کرد. این در حالی است که دولت آلمان نیز از سال ها مشغول فعالیت های جاسوسی مشابهی بوده است.

بخش سیاست تبیان


منبع : الف