تبیان، دستیار زندگی
در حالی که مردم بی صبرانه در انتظار تحقق وعده های اقتصادی دولت هستند پای صحبت با معاون وزیر اقتصاد نشستیم تا از عملکرد اقتصادی دولت در سالی که گذشت سوال کنیم
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن جندقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک سال عملکرد اقتصادی دولت در گفتگوی تبیان با معاون وزیر اقتصاد

فشارهای اقتصادی به مردم کم شد


عملکرد اقتصادی دولت در یک سال اخیر زیر ذره بین قرار داشته و خیلی ها منتظر بودند تا موفقیت های دولت در حوزه اقتصاد را شاهد باشند چراکه کشور دو سال بحرانی در این حوزه را گذرانده بود.
دکتر علی عسگری

خیلی ها اعتقاد دارند دولت به جای تدوین برنامه های جامع اقتصادی و بهبود وضعیت اقتصاد بیشترین وقت خود را صرف سیاست خارجه کرده است و هر دستاوردی را مرهون فعالیت در حوزه مذاکرات می داند. با این وجود تیم اقتصادی دولت یازدهم منکر این موضوع می شوند و دستاوردهای اقتصادی را حاصل عملکرد مثبت دولت می دانند. عملکرد اقتصادی دولت را در گفتگو با دکترعلی عسگری معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور زیر ذره بین قرار دادیم که ماحصل آن از نظرتان می گذرد.

جناب عسگری اکنون بیش از یک سال ازعمر دولت یازدهم می گذرد فکر می کنید طی این مدت زمان تیم اقتصادی دولت چه اقدامات خاصی را انجام داده است که نتیجه آن به نفع آحاد مردم و اقتصاد کشور شده است؟

همانطور که می دانید درشرایطی که کشورمان ناخواسته با محدودیت ها و مشکلاتی چون تحریم های بین المللی و ضعف ها و چالشهای اقتصادی مواجه بوده است اما دولت بخوبی توانسته است طی این مدت با برنامه ریزی درست و کارشناسانه اقدامات درخورتوجه ای را درراستای کنترل نرخ بالای تورم و جلوگیری از افزایش سطح عمومی قیمت ها دربازاربوجود اورد. ازسوی دیگرچون برنامه ریزی های  تیم اقتصادی دولت به گونه ای است تا بتواند فشارهای درونی و بیرونی را از جنبه های مختلف اقتصادی خنثی کند بنابراین سیگنالهای خوبی چون رویه معکوس مسیر منفی رشد اقتصادی کشوربه چشم می خورد که این نشانه عملکرد خوب دولت می باشد.علاوه براین اگر به چگونگی وضعیت بازارسرمایه و رشد و ترقی آن طی یک سال گذشته نگریسته شود خواهیم دید که دراین مدت زمان بورس از یک بازارسودآورشفاف و خاصی برخوردار بوده و دولت توانسته است در زمان افول این بازار با راهکارهای اصولی و بعضا حمایت های ویژه برای ثبات و تعادل آن واردعمل شود.تا جایی که الان خیلی ازسرمایه داران بورس را به عنوان بازاری مطمئن و قابل اتکا می پذیرند. این موضوع را به خوبی می دانید که زمانی نقدینگی در هر کشوری زیاد باشد این نفدینگی هر از چند مدت سیل آسا به سایر بازارهای موازی توسط سوداگران و سفته بازان سرازیر می شود اما خوشبختانه این موضوع تاکنون با توجه به نقدینگی بالا یی که در کشور وجود دارد چنین پدیده ای رخ نداده است.

به صراحت باید گفت که امسال سال ویژه ای برای نظام مالیاتی کشوراست و اهداف سازمان امور مالیاتی از 92 درصد سال گذشته اکنون به 95 درصد تحقق یافته است

خیلی ها منتظر بودند که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و وعده هایی که شخص رئیس جمهور در بحث ایجاد رفاه عمومی، اشتغالزایی، رفع بیکاری و بهبود معیشت مردم سرمی داد تا حدودی عملی شود، اما این موضوع به نسبت شعارهای انتخاباتی کمتر به چشم می خورد، تحلیل شما راجع به این موضوع چیست و دولت در این زمینه چه اقداماتی را به عمل آورده است؟

دولت بی تردید تمام توان و تلاش خود را در راستای  پیشبرد اهداف اقتصادی و پیشرفت کشور در ابعاد مختلف به منظور رفع چالشهای اقتصادی همچنین رسیدن به رفاه عمومی بکارگرفته است و همچنان در این مسیر بی وقفه گام برمی دارد، به طورمثال فعال کردن بهبود فضای کسب و کار، حمایت از تولید و رفع موانع سد راه کارآفزینان همچنین ارایه تسهیلات لازم به فعالان اقتصادی نمونه ای از اقداماتی است که دولت  با هدف توسعه کشورو اشتغالزایی جوانان در صدد هموار کردن راه پیشرفت کشورو رفع موانع سد راه است تا به هر شکل ممکن به اهداف عالیه خود دست یابد. اگر به بحث رفع بیکاری در کشور التفات شود خواهیم دید که با توجه به جمعیت زیاد جوان بیکارجویای کار کنونی کشورمتاسفانه مشکلات عدیده ای برای دولت  و برنامه ریزان آن بوجود آورده است، هر چند نباید بیکاری جوانان کشور و مشکلاتی که آنها با آن درگیر هستند را کتمان کرد ولی این را باید گفت که با فعال شدن فضای کسب و کار و نیز تمرکز دولت براجرای برنامه های کارشناسی شده که اکنون در دستور کار قرار دارد ایجاد زمینه های اشتغال و توسعه بخش های تولید با برنامه ریزی های میان مدت و کوتاه مدت است امکانپذیراست تا به تدریح این موضوع حل شود.

همانطوری که اشاره کردید تا منابع مالی مورد نیاز برای بخش های تولید تامین نشود و نیز ازاین بخش مهم حمایت ویژه نشود نباید انتظار معجزه کرد، حال فکر می کنید دولت توان تامین نیازهای بخش تولید را دارد و در این مدت یکساله توانسته است حوائج این بخش مهم اقتصای را براورده کند؟

این که دولت بخش تولید را مورد توجه ویژه قرار داده است شکی نیست ازطرفی تامین بودجه مورد نیاز بنگاههای اقتصادی درحدی است که دولت علی رغم منابع مالی موجود تا حدی به تکالیف خود در این زمینه عمل کرده است. به هر حال دولت نمی خواهد کاری که از دستش برنمی آید به زور و بدون کارکارشناسی شده انجام دهد چرا که اقدام به چنین عمل غیر اصولی درهر زمینه تبعات بسیار منفی خود را به دنبال دارد که بعدا قابل جبران نیست. به هرحال اگر تاکنون کوتاهی هایی درزمینه های مختلف طی یکسال عمر دولت دیده شده است بنا را باید به ناچاری و محدودیت های موجود گذاشت و بی شک عدم تحقق برخی برنامه های و یا عدم به عمل وعده های دولت را نباید به حساب ناکارآمدی و یا سهل انگاری گذاشت. در واقع دولت خیلی علاقمند است که پیمانکاران را تشویق بکار کند تا ساخت وسازها در کشوررونق بگیرد و عمران وآبادانی بیش ار پیش به کشوربازگردد. به هر حال دولت طی این یکسال تا توانسته است منابع مالی مورد نیاز پیمانکاران را با تزریق خوب برآورده کرده است  واین موضوع درسال گذشته بخوبی صدف می کند. البته  اخیرا نیز تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده است تا پیمانکاران با انگیزه خاص اقدام بکار کنند.به هرحال دولت برنامه ریزی کرده است تا از محل درآمدهای هدفمندی یارانه ها بخش تولید را فعال و حمایت کند.

دکتر علی عسگری

بهبود معیشت و رفاه عمومی همچنین بالابردن قدرت خرید مردم و در نهایت تامین عمده نیازهای اساسی مطالبه مردم از دولت است، فکر می کنید دولت در این راستا اقداماتی قابل توحهی را بکار گرفته و آیا وعده ها در این زمینه عملی شده است یا خیر؟

طی این فرصت یک ساله اگر چه نباید انتظارات کلی را از دولت داشت اما باید پذیرفت که با توجه به محدودیت ها و تنگناهها موجود و مشکلات عدیده، دولت توانسته است کارهای خوبی را انجام دهد به طور مثال دولت با برنامه ریزی خاص توانست در این مدت زمان نرخ تورم را کاهش دهد و در مسیر بالابردن رشد اقتصادی تلاش کند هر چند خیلی از کارها برای رسیدن مردم به رفاه  و بهبود معیشت کلی جامعه نیاز است اما همانطور که گفته شد دولت از طریق کنترل تورم توانست فشارها را بر مردم کم کند بنابراین دولت باید همچنان با در پیش گرفتن عرضه کالاهای ضروری و مورد نیاز جامعه و نیز نظارت دقیق بر بازار آنگونه که در این مسیرگام برمی دارد تلاش خود را بیش از پیش مضاعف کند.به هر حال مردم نیز از دولت توقع دارند چرا که به این دولت اعتماد کرده اند.اما اکنون این  امید درجامعه وجود دارد این بدان معنا است که امید به حل مشکلات و ایجاد رونق اقتصادی با توجه به تحرکات دولت و اقدامات آن ایجاد شده است. در مجموع در این یکسال امید به بهبود و حل مشکلات افزایش یافته است.علاوه براین در بخشی از مسائل اقتصادی شاهد بهبود اوضاع هستیم همانگونه که اشاره شد رشد تورم اکنون مهار شده است و کاهش هم پیدا کرده است، هرچند اصل تورم همچنان وجود دارد اما رقم آن از بالای 40 درصد سال گذشته، اکنون به کمتر از 30درصد رسیده است و قرار است پایین تر نیز بیاید.از سوی دیگر با توجه به رفتارهایی که در قالب ارتباط با دنیا انجام شده است بخش خصوصی فعال شده و این ارتباطات باعث می شودتا مقدماتی برای ورود سرمایه‌گذاران و رونق اقتصادی در کشور ایجاد شود.

جناب عسگری شما اکنون در پست رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در دولت یازدهم قرار دارید، اقداماتی که در این حوزه مهم اقتصادی که اداره امور کشور باید از طریق خود مردم با پرداخت مالیات صورت گیرد را چگونه ارزیابی می کنید و در این مدت یکساله عملکرد حوزه امور مالیاتی را چگونه می بینید؟

به صراحت باید گفت که امسال سال ویژه ای برای نظام مالیاتی کشوراست و اهداف سازمان امور مالیاتی از 92 درصد سال گذشته اکنون به 95 درصد تحقق یافته است. اما همانطوری که گفتید مردم باید دولت را در این امرمهم یاری کنند که البته کوتاهی بندرت دیده می شود. به هر حال  اگر در امور مالیاتی به مردم اعتماد کنیم وآگاهی رسانی خوبی هم در این زمینه انجام دهیم؛ مطمئنا آنها تکالیفشان را به خوبی انجام خواهند داد.از طرفی اکنون کشور با رکود تورمی مواجه است بنابراین  طبیعی است هرزمان اقتصاد با رکود مواجه می‌شود دولت‌ها تصمیماتی را برای رونق فضای کسب و کار می گیرند گرچه سازمان مالیاتی از یک سال و نیم قبل اقداماتی را در همین راستا انجام داده است .

طی این فرصت یک ساله اگر چه نباید انتظارات کلی را از دولت داشت اما باید پذیرفت که با توجه به محدودیت ها و تنگناهها موجود و مشکلات عدیده، دولت توانسته است کارهای خوبی را انجام دهد

به هر حال نظام مالیاتی در جهت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پیش قدم بوده است همچنین در بسته خروج از رکود مواردی پیش بینی شده که نیازمند مصوبه مجلس دارد و در صورت تصویب آن را اجرا خواهیم کرد.علاوه براین با افزایش 49 درصدی درآمدهای مالیاتی در 4 ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته، می توان سال جاری را به عنوان سال ویژه نظام مالیاتی نام برد.طبق آمارهای موجود درآمدهای مالیاتی از محل مالیات های مستقیم در 4 ماهه نخست امسال 34 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و درآمدهای مالیاتی کشور از محل مالیات بر ارزش افزوده نیز نسبت به 4 ماه نخست سال گذشته 83 درصد افزایش داشته است که در مجموع به رشد 49 درصدی درآمدهای مالیاتی 4 ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته منجر شده است.اگر به میزان درآمدهای مالیاتی نگریسته شود خواهیم دید که طبق برنامه ریزی های انجام شده درآمدهای وصولی در تیرماه سال جاری حدود 8270 میلیارد تومان پیش بینی شده بود که از این مبلغ، 8120 میلیارد تومان وصول گردید که بیانگر تحقق 98 درصدی درآمدهای پیش بینی شده بود و این امر را می توان به عنوان یکی از منحصر به فردترین موفقیت های نظام مالیاتی در سال های اخیر دانست.

مصاحبه: اسدالله خسروی

بخش اقتصاد تبیان


مطالب مرتبط:

اختلاف نظر دو وزیر بر سر شبنم

آیا دولت بازار ارز را کنترل می کند؟

خاطرات خوب وزیر سابق از وزیر جدید!