تبیان، دستیار زندگی
اگر شما از جمله دانش پژوهانی هستید که به موضوعات اجتماعی، تاریخی و فرهنگی علاقمندید، اگر موضوع پژوهش شما در مورد مسایل اجتماعی نظیر ارتباطات و پست می باشد، از موزه ارتباطات پست و مخابرات دیدن کنید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موزه ارتباطات پست و مخابرات
محلی مناسب برای بازدید دانش پژوهان

اگر شما از جمله دانش پژوهانی هستید که به موضوعات اجتماعی، تاریخی و فرهنگی علاقمندید، اگر موضوع پژوهش شما در مورد مسایل اجتماعی نظیر ارتباطات و پست می باشد، از موزه ارتباطات پست و مخابرات دیدن کنید تا اطلاعات جامع و مفیدی در مورد سابقه تاریخی ارتباطات در ایران و هم چنین نحوه تأسیس اداره پست و مخابرات در ایران کسب نمایید. در این موزه آثار متعددی از پیشینه ارتباطات و فن آوری اطلاعات در کشور ارایه شده است که نشان دهنده روند تکاملی موضوع در بستر تاریخ است.

موزه ارتباطات پست و مخابرات

اولین موزه پستی و مخابراتی کشورمان در حدود 72 سال قبل تأسیس شد. در سال 1311 نخستین موزه پستی و تلگرافی با الگوبرداری از موزه‌های تخصصی اروپایی، تأسیس و در آن کلیه اشیاء، آلات و ادوات پستی و تلگرافی جمع آوری و نگهداری گردید.
 
بنای اداره پست یا موزه ارتباطات فعلی از ابنیه دوره پهلوی اول و بناهای مهم منطقه باغ ملی به شمار می‌آید. ساختمان سه طبقه و در سه قسمت شامل: بخش گمرکات امانات پستی در بال غربی، پست ایالتی در بال شرقی و سالن گیشه در بخش مرکزی تشکیل شده است.

بخش گمرکات امانات پستی در بهمن ماه 1369 با زیر بنای حدود 6000 متر مربع پس از احیا و بازسازی ساختمان به موزه پست تبدیل گردید و در سال 1378 به موزه پست و مخابرات تغییر نام داد. این موزه با 18هزار متر مربع زیر بنا به یکی از بزرگ ترین موزه‌های ارتباطات می باشد.

موزه ارتباطات پست و مخابرات

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از قدیمی‌ترین وزراتخانه‌های کشور است و دارای تعداد زیادی ساختمان های قدیمی است که به ثبت میراث فرهنگی رسیده است. طرح مرمت و بازسازی این ابنیه‌های قدیمی در هیئت امنای موزه‌های پست و مخابرات مطرح و به دنبال آن احیا شد و تبدیل تعداد زیادی از آن ها به موزه در دستور کار قرار گرفت.

از آن جمله می توان: ساختمان چاپارخانه میبد یزد، ساختمان پست رشت، ساختمان قدیمی پست چابهار، خانه مجتهدی های تبریز، کلاه فرنگی تهران و ساختمان منشی باشی شیراز نام برد.


موزه ارتباطات پست و مخابرات در قسمت شرقی مورد بهره برداری می‌باشد و دارای غرفه‌های به شرح ذیل است:
 
غرفه اشیا پستی
این بخش شامل صندوق های پستی دوره پهلوی، انواع مهرهای دستی (نوع گرد، ساده، بیضی، مستطیل و غلطکی)، نمونه مهرهای مصرفی دفاتر پست خارج از کشور، مهر مخصوص سورشارژ دوره قاجار، دستگاه های ابطال تمبر دستی و برقی، دستگاه های نقش تمبر دستی و برقی قدیمی، تایپ قدیمی و انواع ترازوهای قدیمی پست، نمونه صندوق های پستی کشورهای مختلف و نیز پانل های عکس ادارات پست کشورهای مختلف، نحوه حمل و نقل مرسوله‌های پستی و نمونه لباس های رسمی کارکنان پست کشورهای مختلف می‌باشد. قسمتی از این فضا به نام «پست در جنگ»، مزین به تصاویر شهدای پست و صندوق های پستی است که در جنگ تحمیلی مورد اصابت گلوله‌های دشمن قرار گرفته‌اند.

موزه ارتباطات پست و مخابرات
موزه ارتباطات پست و مخابرات

غرفه وزرا (تشریفات)
غرفه وزرا شامل تصاویری از وزرای پست و تلگراف و تلفن از اولین وزیر وزارت تلگراف (علی قلی خان مخبرالدوله) تا وزیر وقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعداد 72 وزیر شناسایی و به نمایش گذاشته شده است.

موزه ارتباطات پست و مخابرات


کتابخانه موزه
کتابخانه موزه شامل تعدادی کتاب و نشریات در زمینه تاریخچه پست و تلگراف و تلفن، تمبر و منابع قدیمی از امور ارتباطات هنر، تاریخ و معماری و ... به زبان های فارسی، لاتین، فرانسوی و غیره وجود دارد که استفاده از این کتابخانه برای علاقه‌مندان و پژوهشگران در اوقات بازدید از موزه امکان پذیر است.
 
سالن مخابرات
این سالن شامل دستگاه های تله تایپ، تلگراف، تلکس، فاکس و هم چنین انواع کابل های مسی، فیبر نوری، دیش ماهواره، مرکز تلفن خودکار و وسایل ارتباطی مورد استفاده در جاده‌ها و ارتفاعات، انواع دستگاه تلفن: مغناطیسی صد شماره‌ای قدیمی، دیواری، دستگاه های ارتباطی قدیمی شامل دستگاه گیرنده ـ فرستنده، تلفن، بیسیم، میز، سوییچ برد، دستگاه اندازه گیری و آزمایش خطوط کاربر و تلفن های مغناطیسی رومیزی در این غرفه به نمایش گذاشته شده است. 

موزه ارتباطات پست و مخابرات
موزه ارتباطات پست و مخابرات

سالن تمبرهای داخلی و خارجی
در این سالن با توجه به قدمت تاریخی تمبر در ایران، تمبرهای داخلی شامل سه دوره تاریخی: قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی از سال 57 تاکنون به نمایش گذاشته شده است. هم چنین در این سالن می‌توان با تعدادی از طرح های اصلی تمبر قبل و بعد از انقلاب نیز آشنا شد.

موزه ارتباطات پست و مخابرات

موزه ارتباطات پست و مخابرات

سالن کنفرانس
این سالن زیبا برای جلسات اداری هیئت امنای موزه ارتباطات، سخنرانی های مطبوعاتی و جلسات تشریفاتی با مساحتی حدوداً 500 متر مربع و ظرفیت 200 نفر در طبقه دوم مجموعه واقع گردیده است.

موزه ارتباطات پست و مخابرات

حیاط مرکزی
حیاط مرکزی برای برگزاری مراسمی از قبیل مراسم تمبر مشترک با سایر کشورها، نمایشگاه های موقت تمبر به مناسبت های مختلف، و هم چنین تصاویر تمبرهای مشترک انتشار یافته با سایر کشورها و ارگان های داخلی و پاکت های مهر روز و نیز آرم پستی کشورهای مختلف عضو اتحادیه جهانی پست (U.P.U) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موزه ارتباطات پست و مخابرات

جهت  بازدید از موزه ارتباطات پست و مخابرات می توانید به آدرس زیر مراجعه نمایید:
تهران - خیابان امام خمینی (ره) جنب سردر باغ ملی، محوطه میدان مشق

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی
تنظیم: یگانه داودی