تبیان، دستیار زندگی
مرکز هنر جدید سالزبری نقاشی غول آسای بریجت رایلی هنرمند انگلیسی را رونمایی کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگترین اثر رایلی


مرکز هنر جدید سالزبری نقاشی غول‌آسای بریجت رایلی هنرمند انگلیسی را رونمایی کرد.

بزرگترین اثر رایلی

در این اثر که بر پایه موتیف‌های خطی ساده پی ریزی شده نوارهایی افقی از رنگ‌های متناوب متمرکز شده است. در یک نگاه کلی ریتم بصری این نقاشی یادآور نقاشی از چشم انداز‌ها است اما ایده تصویری این اثر فرا‌تر از نمایندگی واقعیت و قواعد بازنمایانه به حساب می‌آید که هنرمند طی آن به دیدگاهی تحلیلی در ساختار فرم ورنگ دست یافته است.

رایلی با دقت انتخاب توالی رنگ‌ها، اثرات ظریف همنشینی تنالیته‌ها را به نمایش می‌گذارد که اثرات فیزیکی ویژه‌ای در چشم بیننده ایجاد می‌کند.

در خبری که پیرامون این اثر منتشر شده به اندازه دقیق این اثر اشاره نشده ولی چنان که گفته می‌شود، ابعاد این اثر چنان بزرگ‌اند که از ارتفاع یک هواپیمای در حال پرواز هم قابل مشاهده خواهد بود.

بریجیت رایلی در تاریخ 24 آوریل 1931 به دنیا آمد. وی یکی از نقاشان پیشگام هنر دیدگانی  یا هنر اُپ آرت است

او در سال‌های 1949 تا 1955 به نقاشی پیکرنما و منظره پرداخت. از اواخر دهه 1950 از اسلوب نقطه‌گذاری در نقاشی‌های انتزاعی اش استفاده کرد. در دهه 1960 با تکرار واحدها، تغییر اندازه‌ها، فواصل، رنگ‌ها و رنگ‌سایه‌ها، تجربه‌هایی با خطای دید کرد.

در خبری که پیرامون این اثر منتشر شده به اندازه دقیق این اثر اشاره نشده ولی چنان که گفته می‌شود، ابعاد این اثر چنان بزرگ‌اند که از ارتفاع یک هواپیمای در حال پرواز هم قابل مشاهده خواهد بود.

بسیاری از کارهای هنر دیدگانی، چیزی بیش از بازی‌های زیرکانهء ادراکی (یا خطای دید) نیستند. این آثار در بلندمدت نتوانستند اعتبارشان را حفظ کنند و فقط معدودی از آن‌ها توانستند موقعیت خود را به‌عنوان یک اثر هنری حفظ کنند، از آن میان تنها استثنای درخور توجه، کار بریجیت رایلی بود.

بزرگترین اثر رایلی

این بانوی هنرمند در سال 1960 اقتباس از نمودارهایی را آغاز کرد که دانشمندان از طریق آن‌ها، فرایندهای ادراکی را مطالعه می‌کردند، او بعد از تجربه‌های هرچه ظریف‌کارانه‌تری در این حوزه، رفته رفته رنگ‌مایه های خاکستری و سپس سایر رنگها را نیز در کارش وارد کرد.

محرک‌های دیدمانی، هیچ‌گاه به‌تنهایی، هدف او نبودند. رایلی در آثارش، عناصری را برمی‌نگرد که به‌عنوان بخشی از طبیعت به کار می‌گیرد، مانند عناصر تشکیل دهندهء یک منظره: درختها، ابرها، تپهها و رودخانه ها و با درهم رفتن آن‌ها، چنان پدیدارهای سحرانگیزی می‌آفریند که بسیار بیش از سر جمع ِعناصر فُرمی و رنگی یک مجموعه‌اند، این تصاویر، بیش از تأثیرگذاری علمی، دارای تأثیر برانگیزی غنایی و شاعرانه اند.

در آغاز رواج این سبک، فقط هنرمندان اروپایی بودند که به این سبک نقاشی می‌کردند، امابعدها هنرمندانی از آمریکای شمالی نیز مانند بریجیت رایلی و یوزف آلبرس به آنها پیوستند.

فراوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

هنرآنلاین

دایره المعارف روئین پاکباز/انتشارات فرهنگ معاصر

اپ آرت هنر دیدگانی/انتشارات سوره مهر

مطالب مرتبط:

اپ آرت، هنر دیدگانی