تبیان، دستیار زندگی
خسته است و تنها. احساس می کند هیچ راهی وجود ندارد. تمام افکارش فقط به یک راه ختم می شود، آن هم خودکشی است. با این کار می تواند از تمام مشکلاتش رها شود یا به قولی بگریزد!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنگ هشدار خودکشی در ایران

خسته است و تنها. احساس می‌کند هیچ راهی وجود ندارد. تمام افکارش فقط به یک راه ختم می‌شود، آن هم خودکشی است. با این کار می‌تواند از تمام مشکلاتش رها شود یا به قولی بگریزد!

فرآوری:طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
خودکشی

بدون آنکه لحظه‌ای به دختر دم بخت و پسر نوجوانش بیندیشد. به پشت‌بام می‌رود. هنوز همسر و فرزندانش از خواب بیدار نشده‌اند. شب قبل کلی سر مسائل مالی با همسرش جر و بحث کرده بود. پاهایش را به طرف پائین می‌اندازد، به سیگارش چند پک می‌زند و آنگاه خود را از پشت‌بام پرت می‌کند. الفاتحه!چیز عجیبی نیست اگر نیازمندی‌های جراید را ورق بزنید، می‌بینید که می‌توانید حدود قیمت شیر مرغ تا جان آدمیزاد، برای فروش و رهن و اجاره به صورت نقد و اقساط با تسهیلات ویژه را به دست آورید. کار سختی نیست. حالا اگر صفحات اصلی روزنامه‌ها را ورق بزنید در صفحه حوادث با قیمت ارزان جان آدمیزاد روبه‌رو می‌شوید. به این تیترتوجه کنید؛

جدیدترین آمار به‌‏دست آمده از سازمان پزشکی قانونی نشان می‌‏دهد، خودکشی در ایران بیش‌‏از پیش افزایش داشته است.

بر اساس این آمار 4055 نفر در سال 1392 به علت خود کشی جان خود را از دست داده‌‏اند،درحالی‌‏که در سال‌‏ 1391 شمار این افراد 3640 نفر ثبت شده است.

«احمد شجاعی»، رئیس سازمان پزشکی قانونی با ابراز نگرانی از این روند گفته که این مسئله نشان می‌‏دهد سلامت روانی جامعه مطلوب نیست و جامعه برای پیشگیری از این معزل نیازمند فرهنگ‌‏سازی است.

بهترین راه‌حل این است که والدین به فرزندانشان مهارت‌های زندگی اجتماعی و مهارت‌های تصمیم‌گیری در برابر مشکلات را بیاموزند و به آنان آموزش دهند که برای حل یک مشکل، راە‌های متعددی وجود دارد که می‌توانند بهترین راه‌حل را انتخاب کنند

آقای شجاعی می‌‏گوید: «مردم باید آموزش ببینند که برای اندکی ناملایمات، نباید دست به اقدامات خطرناک و نگران کننده بزنند. ما که مدعی نظامی بر مبنای اسلامی هستیم، در خیلی از زمینه‌‏ها عقب مانده‌‏ایم.»

بنابر آمارهای سازمان بهداشت جهانی، هر ساله یک میلیون نفر در جهان دست به خودکشی می‌‏زنند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی با بیان اینکه در بحث نزاع در سال 92 نسبت به سال 91 کاهش داشته‌ایم اظهار کرد: «سالانه 600 هزار نفر به علت نزاع به سازمان پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند. علت وقوع نزاع در کشور به‌دلیل این است که مردم آستانه تحمل‌شان پایین آمده است؛ لذا وظیفه همه دستگاه‌ها این است که تلاش کنند میزان تحمل مردم بالا رود»

دلایل و عوامل موثر بر خودکشی

دکتر امان‌الله قرائی‌مقدم جامعه‌شناس در مورد عوامل موثر بر خودکشی می‌گوید: بررسی‌های انجام شده در 33 شهر نشانگر آن است که اولین عامل موثر در خودکشی، عوامل خانوادگی اعم از ازدواج‌های اجباری، تهمت و افترا، بدرفتاری والدین با فرزندان به‌خصوص دختران به شمار می‌رود. دومین عامل، مشکلات اقتصادی است و پس از آن اعتیاد، فقر، طلاق، ناعدالتی‌های اجتماعی، مردود شدن در کنکور و... زمینه‌های خودکشی را در جامعه فراهم می‌آورند. همچنین بی‌توجهی والدین به نیازهای جوانان و نوجوانان ممکن است در اقدام به خودکشی آنان موثر باشد.

خودکشی

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد کاهش روابط عاطفی، دگرگونی سیستم ارزش‌ها و تغییر و تحولات شرایط اجتماعی از علل اصلی افزایش خودکشی به شمار می‌روند. در حالی‌که کارشناسان، ”‌افسردگی“ را اصلی‌ترین عامل خودکشی می‌دانند، اما در برخی استان‌ها ”‌اختلالات خانوادگی“ مهمترین عامل ذکر شده است. افزایش خودکشی در میان جوانان حاکی از آن است که دارای شخصیت منفعل و آسیب‌پذیر هستند، بیشتر از دیگران دست به خودکشی می‌زنند. در واقع خودکشی زمانی رخ می‌دهد که فرد در لحظات بحرانی زندگی‌اش، خود را تنها و بدون حامی احساس می‌کند و چون تحمل شکست‌ها و ناکامی‌ها را ندارد، با از دست دادن انگیزه‌های حیاتی و امید به زندگی، مرگ را به‌عنوان آخرین گزینه انتخاب می‌کند. تقریباً هیچ جامعه‌ای را نمی‌توان یافت که اقدام به خودکشی در آن به وقوع نپیوندند. راه‌های اقدام به خودکشی موفق تا حدودی متفاوت است، به‌عنوان مثال ثابت شده که خودکشی‌های جدی و مصمم ـ که معمولاً از روش‌های جدی و خشونت‌آمیز مثل پرت کردن از ساختمان‌های مرتفع، پریدن زیر قطار، حلق‌آویز کردن، بریدن رگ یا استفاده از گلوله و... صورت می‌گیرد ـ اغلب در مردها و در سنین بالا و با موفقیت به وقوع می‌پیوندند. از سوی دیگر اقدام به خودکشی به شیوه تهدید‌آمیز یا نمایشی و با استفاده از روش‌های کم‌خطرتر مانند مصرف دارو، بیشتر در زنان و در سنین جوانی شایع است و کمتر منجر به مرگ می‌شود.

جامعه افسرده

كارشناسان زنگ خطر افسردگی در ایران را به صدا درآورده‌اند. افسردگی، تجربه همه انسان‌ها به شمار می رود؛ شخص با هر نوع درگیری مثلا با کارفرما، همسر و فرزندان،مبتلا به افسردگی می شود که بایدبه‌همین دلیل و به عنوان عامل مهم در اقدام به خودکشی به آن توجه داشت.

آقای شجاعی

مردم باید آموزش ببینند که برای اندکی ناملایمات، نباید دست به اقدامات خطرناک و نگران کننده بزنند. ما که مدعی نظامی بر مبنای اسلامی هستیم، در خیلی از زمینه‌‏ها عقب مانده‌‏ایم

متاسفانه از بحث بهداشت روان جامعه به‌طور عجیبی غفلت شده است اما باید به این مبحث به ویژه در برنامه پزشک خانواده پرداخت.همچنین بهترین راه‌حل این است که والدین به فرزندانشان مهارت‌های زندگی اجتماعی و مهارت‌های تصمیم‌گیری در برابر مشکلات را بیاموزند و به آنان آموزش دهند که برای حل یک مشکل، راە‌های متعددی وجود دارد که می‌توانند بهترین راه‌حل را انتخاب کنند. همچنین راه‌اندازی کلینیک‌های بهداشتی ـ روانی و تقویت آنها برای آموزش شهروندان در زمینه نوع برقراری ارتباط با دیگران می‌تواند در جهت کاهش آمار این معضل یاری‌رسان باشد.


منابع: فرارو / ویستا / اپک تایمز فارسی

خودکشی، انتقام از جامعه یا خود

خودکشی با رفیق ناباب

تقدیم به آن‌ها که از خود سیر شده‌اند