تبیان، دستیار زندگی
شرایط مناسبی از رطوبت، حرارت، اکسیژن و نور برای جوانه زدن بذرها لازم می باشد. بذر گیاهان در رطوبت بین 25 تا 75 درصد وزنی ( نسبت به وزن خشک بذر ) جوانه می زنند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر میدان مغناطیسی بر رشد گیاه

هدف: بررسی تاثیر میدان مغناطیسی بر رشد گیاه

فرضیه:

1. میدان مغناطیسی باعث می شود گیاه زودتر جوانه بزند.

2.میدان مغناطیسی باعث رشد بیشتر و سریع تر گیاه می شود.

مواد لازم:

آهنربا

20 دانه لوبیا

دو ظرف پلاستیکی

خط کش

تاثیر میدان مغناطیسی بر رشد گیاه

مقدمه: شرایط مناسبی از رطوبت، حرارت، اکسیژن  و نور برای جوانه زدن بذرها لازم می باشد. بذر گیاهان در رطوبت بین 25 تا 75 درصد وزنی ( نسبت به وزن خشک بذر ) جوانه می زنند. حرارت مناسب جوانه زدن بسیاری از بذرها بین 15 تا 30 درجه سانتیگراد است. بذر بسیاری از گیاهان زراعی در نور و بعضی در تاریکی جوانه می زند.

می بایستی توجه داشته باشیم که شرایط جوانه زدن در آزمایشگاه با شرایط سبز شدن در مزرعه از لحاظ رطوبت ، اکسیژن، حرارت، وجود میکروب ها و مقاومت خاک فرق دارد.

تاثیر میدان مغناطیسی بر رشد گیاه

گیاهان برای رشد مطلوب و فرآیند فتوسنتز نیاز به جذب آب و موادغذایی ازخاک  دارند. عمده مواد غذایی موجود در خاک توسط گیاهان استفاده نمی شوند. تحقیقات نشان می دهد که اعمال میدان مغناطیسی بر گیاهان باعث خواهد شد که گیاه از درصد بالاتری از مواد غذایی موجود در خاک بهره ببرد و بدین ترتیب از رشد بهتری برخوردار باشد. مطالعه نتایج این تحقیقات ما را ترغیب کرد تا دست به انجام آزمایشی مشابه و البته ساده بزنیم تا دانش آموزان بتوانند با وسایل ساده تر به نتیجه فوق برسند.

روش انجام آزمایش

در هر ظرف پلاستیکی 10 دانه لوبیا کاشته و هر دو ظرف را در شرایط یکسان از نظر نور، دما و رطوبت قرار می دهیم، بدین منظور هر دو ظرف را مقابل پنجره اتاق قرار می دهیم، روی یکی از ظرف ها برچسب ظرف آزمایش و روی دیگری برچسب ظرف کنترل می زنیم. در کنار ظرف آزمایش آهنربایی قرار می دهیم تا میدان مغناطیسی لازم را به ظرف آزمایش اعمال کند. بعداز 7 روز اولین جوانه ها از ظرف آزمایش بیرون آمدند، که از آن نتیجه می گیریم که میدان مغناطیسی باعث می شود که گیاه زودتر از خاک بیرون آید، بنابراین می توان گفت فرضیه اول ما درست بوده است.

تاثیر میدان مغناطیسی بر رشد گیاه

بعد از این که ظرف کنترل نیز جوانه زد طول اولیه ساقه لوبیای ظرف آزمایش را اندازه گرفته و یادداشت می کنیم، حال اگر بعد از 5 روز طول ساقه لوبیای هر دو ظرف آزمایش و کنترل را اندازه بگیریم و تغییرات طول ساقه را برای هر دو ظرف محاسبه کنیم می بینیم تغییرات طول ساقه هر دو به یک اندازه است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که میدان مغناطیسی تاثیری بر رشد گیاه ندارد و فرضیه دوم نادرست است.

لازم به ذکر است که این آزمایش به صورت گسترده تری در دانشگاه انجام شده است. دانشجویان تأثیر شدت و زمان های مختلف میدان مغناطیسی بر رفتار جوانه زنی و رشد گیاهچه گندم بررسی کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که میدان مغناطیسی باعث تحریکجوانه زنی گیاه می شود.

قرار گرفتن بذرها در معرض میدان مغناطیسی و به فواصل زمانی مختلف بر طول ساقچه  بیشتر از طول گیاهچه اثر داشت. با افزایش زمان قرار گرفتن در میدان مغناطیسی درمدت 10 دقیقه افزایش طول گیاهچه مشاهده شد، ولی پس از آن طول گیاهچه واكنش زیادی در زمان های 20 و 30 دقیقه نشان نداد. جالب است که ما با انجام آزمایش فوق به این نتیجه رسیدیم که میدان مغناطیسی تاثیری بر رشد گیاه ندارد اما طبق نتایج مقاله مذکور می بینیم که تاثیر دارد اما برای زمان خیلی کم (10 دقیقه). با توجه به اینکه اندازه گیری طول ساقه بعد از 5 روز صورت گرفته معقول است که نتیجه بگیریم که میدان مغناطیسی تاثیری بر رشد گیاه ندارد!!!!!!!!!!

بخش پروژه های دانش آموزی تبیان - تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی