تبیان، دستیار زندگی
باکتری‌ها گروهی از موجودات تک‌سلولی ذره‌بینی هستند که پوشش بیرونی نسبتاً ضخیمی، آن ها را احاطه کرده‌است. این موجودات ساختار ساده‌ای دارند و به گروه( پروکاریوت)جانداران ساده تعلق دارند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده زیست هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! در این دوره نیز هم چون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

ایده های برگزیده زیست هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان
نام ایده : به دنبال باکتری

نام ارایه دهنده :  نجمه صفا

زمینه و نوع پروژه : زیست شناسی - عملی

درجه سختی:  دشوار

باکتری‌ها گروهی از موجودات تک‌سلولی ذره‌بینی هستند که پوشش بیرونی نسبتاً ضخیمی، آن ها را احاطه کرده‌است. این موجودات ساختار ساده‌ای دارند و به گروه( پروکاریوت)جانداران ساده تعلق دارند.

باکتری‌ها متنوع‌ترین و مهم‌ترین میکروارگانیسم ها هستند. تعداد کمی از آن ها در انسان و حیوانات و گیاهان بیماریزا است. به طور کلی بدون فعالیت آن ها، حیات بر روی زمین مختل می‌گردد. به طور یقین یوکاریوت‌ها از موجودات زنده باکتری مانند به وجود آمده‌اند.

نظر به اینکه باکتری‌ها ساختمان ساده‌ای داشته و می‌توان به آسانی، بسیاری از آن ها را در شرایط آزمایشگاه کشت داد و تحت کنترل درآورد. میکروب شناسان مطالعه وسیعی درباره فرآیندهای حیاتی آن ها انجام داده‌اند.

به شکل معمول در هر گرم خاک، 40 میلیون و در هر میلی‌لیتر از آب‌های سطحی و زیرزمینی، یک میلیون سلول باکتریایی، و روی‌هم‌رفته تقریباً پنج نانیلیون باکتری بر روی زمین وجود دارد که تودهء زنده‌ای بیش از مجموع وزن گیاهان و جانوران را شامل می‌شود.

باکتری ها براساس رنگ آمیزی (گرم منفی یا مثبت بودن) ، شکل (باسیل ، کوکسی و اسپیروکت)، متابولیسم(بیهوازی ، هوازی ، بیهوازی اختیاریو...) تقسیم بندی می شوند.

اگرچه بعضی از باکتری‌ها عامل فساد مواد غذایی و بیماری هستند، اما بسیای از باکتری‌ها مفیدند. بشر قرن‌ها از فواید باکتری‌ها در زندگی خود استفاده کرده است. باکتری‌ها در تهیه و پردازش فراورده‌های غذایی و شیمیایی و هم‌چنین در شناسایی و استخراج معادن و پاکسازی محیط زیست کاربرد دارند.

مواد خوراکی مانند ماست، پنیر و سرکه حاصل فعالیت باکتری‌های تخمیرکننده است. استون و بوتانول مواد شیمیایی هستند که انواعی از باکتری‌های گونه کلستریدیوم آن‌ها را می‌سازند. باکتری‌های شیمیواتوتروف برای تخلیص عناصر معدنی مانند مس و اورانیوم کاربرد دارند.

هم‌چنین باکتری‌ها در پاکسازی آب‌ها و خاک‌های آلوده به آلاینده‌های نفتی و شیمیایی کاربرد وسیعی دارند. باکتری‌های داخل روده برای ما خیلی از ویتامین‌ها را می‌سازند که خود بدن قادر به ساختن آن ها نیستند. هرچند که برخی از باکتری‌ها هم برای ما مضر هستند.

هم چنین بسیاری از باکتری‌ها نیز به عنوان عوامل افزایش دهنده رشد گیاهان هستند و رشد گیاهان را بهبود می‌بخشند. به علاوه طیف وسیعی از باکتری‌ها نیز به عنوان بیمارگرهای گیاهی هستند و باعث ایجاد علایم مختلفی در گیاهان مانند پژمردگی لکه برگی سوختگی سرشاخه و... می‌گردند.

ایده های برگزیده زیست هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

دانش آموزان پژوهشگر در این پروژه، به بررسی موارد زیر می پردازند:
1- آیا کپک ها می‎توانند باکتری ها را از بین ببرند؟

2- آشنایی با انواع آنتی بیوتیک

3- آشنایی با طریقه‎ی کشت باکتری

4- کار با میکروسکوپ

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده زیست شناسی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان 

ایده های برگزیده فیزیک هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان 

ایده های برگزیده روانشناسی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان