تبیان، دستیار زندگی
هوش هیجانی، نوعی توانایی ذهنی است كه مشخص می‌كند چگونه می‌توانیم از سایر مهارت های خود از جمله بهره هوشی به بهترین صورت استفاده كنیم. یكی از امتیازات EQ به IQ ، بعد اكتسابی بودن آن است كه به راحتی قابل یادگیری، تكامل، بهبود و اصلاح می‌باشد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده روانشناسی

هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز هم چون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند.

هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

ایده های برگزیده روانشناسی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان
نام ایده : بررسی رابطه ی هوش چندگانه وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان

نام ارایه دهنده :  محدثه بیگدلی -  زهرا سلیمی

زمینه و نوع پروژه : روانشناسی - تحقیقاتی

درجه سختی: متوسط

هوش هیجانی، نوعی توانایی ذهنی است كه مشخص می‌كند چگونه می‌توانیم از سایر مهارت های خود از جمله بهره هوشی به بهترین صورت استفاده كنیم. یكی از امتیازات  EQ به IQ ، بعد اكتسابی بودن آن است كه به راحتی قابل یادگیری، تكامل، بهبود و اصلاح می‌باشد.

در همین راستا در پژوهش حاضر رابطه هوش و پیشرفت تحصیلی مورد بررسی قرار گرفته است تا با ارایه راه کارهای پیشنهادی، بتوان در جهت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گام های موثری برداشت.

 عواملی که بر هوش تاثیر دارند عبارتند از:               

عوامل بیولوژیکی: هوش می تواند به ارث برسد. گروهی از ژن ها حامل مشخصات هوشی افراد هستند که می تواند به فرزندان آن ها منتقل شود.

مقایسه نمره‏هاى آزمون هوشىِ دوقلوهایی كه در یك محیط واحد پرورش یافته باشند، یكسان است. نتایج چنین بررسی هایى حاكى از آن است كه‏ وراثت نقشى نسبتاً مهم در تعیین حد و سطح هوش ایفا مى‏كند.

عوامل محیطی موثر بر هوش: هوشمندی در محیطی که به آن توجه شود می تواند رشد داشته باشد. در مقابل رفتارهایی وجود دارد که می تواند از هوشمندی یک فرد بکاهد، مانند کارهای خسته کننده طولانی.

عوامل زیستی موثر بر هوش: از عوامل مهم موثر بر هوش، تغذیه و دیگر شرایط دوران بارداری است. تغذیه مناسب در این دوران و رعایت بهداشت جسمی و روحی مادر، تاثیر مهمی در هوش نوزاد خواهد داشت.

ایده های برگزیده روانشناسی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

درواقع، دانش آموزان پژوهشگر بیان می دارند:

همه ی افراد انواع هوش را به نسبت های متفاوت دارند و در فرایند یادگیری، انواع هوش در حکم مکمل با یکدیگر کار می کنند. طبق تعاریف به عمل آمده از هوش، هوش یک واحد و یک پارچه نیست که موفقیت در زندگی را تضمین کند، بلکه طیف گسترده ای از هوش وجود دارد.

به مرور زمان مشخص شد که هر چند توانایی های ذهنی و شناختی دانش آموزان تا اندازه ای با پیشرفت تحصیلی آن ها رابطه دارد و تا حدود زیادی پیشرفت تحصیلی را پیش بینی می کند اما تنها کلید پیش بینی موفقیت تحصیلی نیستند. با توجه به مسایل مختلفی که درباره ی هوش هیجانی ارایه شده می توان گفت عوامل متعددی بر روند رشد یا تنزل هوش هیجانی مۆثر است و تنها 20% از موفقیت افراد به IQ بستگی دارد و بقیه ی آن بسته به هوش هیجانی و اجتماعی می باشد.

تاثیر هوش در پیشرفت تحصیلی دختران و پسران، بررسی راه های افزایش هوش، بررسی عوامل مۆثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، بررسی نقش والدین بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، ارتباط مکان کنترل والدین و فرزند با پیشرفت تحصیلی، بررسی تاثیر عوامل فیزیکی کلاس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، بررسی دلایل عدم پیشرفت و راه حل ها از موارد دیگر می باشند.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده روانشناسی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده فیزیک هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده روانشناسی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان