تبیان، دستیار زندگی
در دین مبین اسلام همواره تاکید زیادی بر اهمیت ازدواج شده است. آنقدر که پیامبر گرامی اسلام، ازدواج را کامل کننده دین معرفی می کنند و دوری کردن از آن را موجب بیرون افتادن از امت اسلام می دانند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاداش وساطت در ازدواج


در دین مبین اسلام همواره تاکید زیادی بر اهمیت ازدواج شده است. آنقدر که پیامبر گرامی اسلام، ازدواج را کامل کننده دین معرفی می کنند و دوری کردن از آن را موجب بیرون افتادن از امت اسلام می دانند.

ازدواج

از همین رو، به هم رساندن دو جوان، ارزش و اهمیتی در دین اسلام دارد که آن را دارای پاداش های دنیوی و اخروی می کند. در این جا به برخی از این احادیث و روایات مربوط به پاداش وساطت در ازدواج می پردازیم:

بهره مندی از رحمت خدا

امام صادق(ع): هر فردی زمینه ازدواج مجردی را فراهم کند از افرادی است که خدا در روز قیامت به او نگاه [لطف آمیز] می کند. (الکافی، ج 5، ص 331)

پیامبر اکرم(ص): هر کس شاهد ازدواج مرد و زن مسلمان شود، رحمت حق او را در برمى‏گیرد و ثواب هزار شهید برایش مى‏نویسند و براى هر گامى که برمى‏دارد، ثواب یک پیغمبر دارد و براى هر کلمه‏اى که جهت اصلاح طرفین بگوید، ثواب عبادت یک سال مى‏برد و به خانه خود باز نمى‏گردد، مگر اینکه آمرزیده شده است. (ارشاد القلوب)

پاداش آخرت

امیرمۆمنان(ع): بهترین شفاعت آن است که میان دو نفر در ازدواج میانجیگری کنی تا خدا آن دو را گرد هم آورد. (وسائل الشیعه)

امام صادق(ع) فرموده‌اند: هر کس زمینه ازدواج مجردی را فراهم کند از کسانی است که خدا در روز قیامت به او نگاه لطف آمیز می‌کند. (وسائل الشیعه)

رسول خدا(ص): هر فردی در ازدواج حلالی بین 2 نفر اقدام کند تا این که خدا آن 2 را گرد هم آورد، خداوند در برابر هر قدمی که وی در این راه برداشته و هر سخن ثوابی که گفته ثواب یک سال عبادت را به او می دهد.(جامع الاخبار)

هر کس شاهد ازدواج مرد و زن مسلمان شود، رحمت حق او را در برمى‏گیرد و ثواب هزار شهید برایش مى‏نویسند و براى هر گامى که برمى‏دارد، ثواب یک پیغمبر دارد

پیامبر اکرم(ص): هر کس در ازدواج زن و مردى تلاش کند، خداوند به تعداد هر مویى از بدنش شهرى در بهشت به او کرامت مى‏فرماید و پاداشش مانند کسى است که پیغمبرى را خریده و در راه خدا آزاد کرده و اگر موقع رفتن به خانه خود از دنیا برود، در قیامت جزو شهیدان خواهد بود.»(ارشاد القلوب)

پیامبر اکرم(ص): کسی که به برادر دینی خود، زنی که موجب انس با وی و افزایش توان و آسایش و راحتی او باشد تزویج کند، خداوند هم (در بهشت) حورالعین را به تزویج وی درآورده و او را با هر کدام از صدیقین آل البیت پیامبر(ص) و یا دوستانش که بخواهد مأنوس می فرماید (مستدرک الوسائل)

بهره مندی از سایه عرش خدا

امام موسی کاظم(ع): در قیامت برای خدا سایه‌ای است که زیر آن سایه نمی‌آرمد، جز پیامبر یا جانشین پیامبر یا مۆمنی که بدهکاری مۆمنی را پرداخته یا مۆمنی که مۆمن مجردی را از بی‌همسری رهانده باشد. (جامع الاخبار)

فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


مطالب مرتبط:

واسطه‌ای برای ازدواج نیازمندیم!

خانواده ها در ازدواج چه نقشی دارند؟

ارسال اطلاعات برای واسطین معتمد تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.